נגיד בנק ישראל הודיע באופן רשמי על העלאה נוספת בריבית, בפעם התשיעית ברציפות, בשיעור של 0.25 אחוזים. על פי פרטי ההחלטה, הריבית מטפסת ל־4.5 אחוזים וזה השיעור הגבוה ביותר מאז 2006. יהודה שרוני, הפרשן הכלכלי של "מעריב", שוחח היום (שלישי) על הנושא עם ניסים משעל וסיון כהן ב-103FM.

בפעם התשיעית ברציפות: בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25%

"הנגיד בעצם קיבל החלטה שנויה במחלוקת. זו הפעם הראשונה נדמה לי שהסקטור העסקי יצא בהתקפה חריפה על ההחלטה", אמר שרוני בפתח הראיון. "הוא (הסקטור העסקי) חושב שהעלאת הריבית מיותרת, במיוחד בעיתוי הנוכחי. היא לא תבלום את האינפלציה ורק תגדיל את יוקר המחיה. מצד שני הנגיד לא מהסס לפרסם מעין אזהרה שבה הוא אומר שאם המהפכה המשפטית תימשך במלוא העוצמה בסצנריו הזה - המשק עלול להיפגע".

לדבריו, "אנחנו מדברים על אובדן תוצר של 50 מיליארד שקלים בתוך שנה. כמובן שההצהרה הזו לא נותרה באוויר, ולשלמה קפץ הקרעי והוא כבר ביקר בצורה חריפה מאוד את הנגיד, זאת אחרי שנתניהו ביקש מהפוליטיקאים לשבת, שכן כל ביקורת על בנק ישראל והעצמאות שלו, בנוסף לפגיעה בעצמאות בתי המשפט, עלולה להזיק ולתת מכת מוות לכלכלה הישראלית. התגובה של שר התקשורת קרעי הפתיעה, הוא אומר שבמקום נגיד אפשר לשים רובוט שבאופן אוטומטי יעלה את הריבית. זה בא בעיתוי מאוד בעייתי מבחינה פוליטית, כל דבר כזה עלול להקפיץ את אנשי הקואליציה, אבל כנראה שקרעי פחות סופר את המלצות ראש הממשלה".

בנימין נתניהו ושלמה קרעי בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו ושלמה קרעי בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

באשר לשאלה כיצד העלאת הריבית תשפיע על האזרח הקטן, הסביר שרוני כי "בעצם כמעט לכל משק בית יש משכנתה. מי שקיבל הלוואה ממוצעת של מיליון שקלים נאלץ להחזיר בתוך שנה עוד אלף שקלים להלוואה. מדובר בתוספת של 25-20 אחוזים להחזר ההלוואה החודשי. אנשים אומרים שזה בא על חשבון דברים אחרים. המשכנתה היא מוצר צריכה בסיסי, כמעט כל משק בית צורך אותו. כמובן שיש דברים נוספים כמו העלאת מחירים שצפויה מיד אחרי החגים. אם הריבית עולה, היצרנים מדברים שקשה להם יותר לייצר ולכן הם מעלים את המחירים, בנוסף להסכמי תוספת השכר. כוח הקנייה של השקל גדל".

בהמשך התייחס שרוני לידיעה לפיה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בודק אופציה לתבוע את ארנון בר דוד בעקבות השבתת ההסתדרות: "סמוטריץ' העלה ציוץ והסביר מדוע למדינה יש זכות לתבוע את ההסתדרות על כך שהכריזה סכסוך מהיום למחר ללא הודעה מוקדמת. ההסתדרות מעצם טבעה יכולה להכריז על סכסוך עבודה או השבתה בכל עת שהיא תרצה. מה גם שיש דיבורים שמאחורי הקלעים פעלו לתיאום סכסוך העבודה או ההשבתה, גם ראשי הקואליציה".

"לבסוף ניתן לומר שסכסוך העבודה הזה מוצדק, הגיע בעיתוי נוח ואם היו רוצים לצמצם את היקף הנזקים אז ראש הממשלה נתניהו היה יכול להכריז על ביטול המתווה או השהיית המתווה באותו בוקר שבו המשק הושבת ולא להמתין למהדורות שמונה בערב ואז לגרום את מלוא הנזק שגרמה ההשבתה", הוסיף.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM