הפער בין מחיר ליטר חלב רגיל לצרכן בישראל למחיר הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 77%, בעוד שתנובת החלב בישראל היא הגבוהה ביותר בעולם ועומדת על כ-12 אלף ק"ג בשנה, כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן בדוח ביקורת על ענף החלב בישראל, המתפרסם היום (שלישי). 

דוחו המבקר מתפרסם על רקע הסערה סביב העלייה שתוכננה במחירי החלב, אולם לבסוף נבלמה. אתמול הגיעו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומועצת החלב להסכמות על צמצום בכמחצית של עליית תעריף החלב לשנת 2023. מטעמו של שר האוצר, נמסר כי "במסגרת הסיכום הוסכם גם שעליית התעריף שתוכננה לנובמבר 2023 שמקורה בהסכם של שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן, בשווי 1.5%, לא תתרחש. ההתייקרות תעמוד על 9.28% במקום 17.5% ו-3.1% במאי 2024".

הביקורת העלתה, כי מחיר החלב הגולמי בישראל הנאמד בכ-62.04 יורו למאה ק"ג חלב (כ-219 שקל) גבוה בשיעור של כ-24% מהממוצע במדינות האיחוד האירופי, הנאמד בכ-50.17 יורו למאה ק"ג חלב (כ-177 שקל). זאת, עוד לפני עליית המחירים החדה בשיעור של 16% שתבוצע בכמה פעימות.

המבקר אנגלמן ממליץ כי כל עוד מתקיים בישראל משטר תכנון של ענף החלב, ינתחו משרדי החקלאות והאוצר את הגורמים המשפיעים על עלויות ייצור החלב בישראל ויבחנו את הדרכים לשיפור ההתייעלות בענף ולהפחתת מחיר המטרה באופן שישפיע על המחיר הסופי של החלב ומוצריו לצרכן תוך שמירה על איכות החלב.