הכתבה נכתבה בשיתוף מכללת פסגות

בקצרה על שוק ההון

שוק ההון הוא למעשה הזירה או הפלטפורמה שבה נפגשים סוחרים במוצרים סחירים כאלו ואחרים, לרבות מניות וניירות ערך ומכשירים פיננסיים נוספים. שוק ההון הוא בעצם חלק מהותי ובלתי נפרד מכלכלה חופשית ובין-לאומית ומהווה במידה רבה את עמוד השדרה הכלכלי של מדינות רבות בעולם המערבי.

בשוק ההון בעצם נפגשים המוכרים עם הקונים – כלומר אלו שרוצים לגייס כסף (חברות ציבוריות וממשלתיות המפתחות שירותים ומוצרים שונים) לבין מי שרוצה להשקיע כסף – דהיינו הקונים והמשקיעים בכל אותן חברות בתקווה שערכן יעלה וכך למעשה ייצרו רווח. בין השחקנים המרכזיים בשווקי ההון בארץ ובעולם תמצאו את הבנקים כמובן, אבל גם את קרנות ההון סיכון וקרנות הנאמנות, קופות הגמל, חברות הביטוח ועוד שלל גורמים נוספים. שוק ההון למעשה מספק למוכרים ולקונים סביבת מסחר מאובטחת ומפוקחת שבה אפשר לבצע את הפעילות השונות בצורה בטוחה. 

בחלוקה גסה, ניתן לחלק את שוק ההון לשניים: 

  • השוק הראשוני: זה העוסק בהנפקה ראשונית של ניירות ערך חדשים, למשל של חברה כזו או אחרת המחליטה להפוך לציבורית ולהנפיק את המניות שלה בבורסה. בנקודה הזאת המסחר הוא בין החברה עצמה לבין ציבור המשקיעים וכאשר קונה רוכש מניה למשל מהשוק הראשוני, אזי שהכסף עובר ישירות לידי החברה. 
  • השוק המשני: בשוק המשני החברה שהנפיקה את המניות כבר לא מעורבת באינטראקציה. כלומר שהקנייה והמכירה נעשית בין הסוחרים עצמם. בשלב הזה החברות כבר לא זוכות לרווחי המכירה והן נשארות למעשה בידיים של המוכרים. עם זאת לשוק המשני יש חשיבות רבה, שכן הוא זה שהופך ניירות ערך לנזילים ולסחירים ובעצם מעיד על הביקוש למניות ולמוצרים הפיננסיים של החברות השונות. 

מהי בורסה?

הבורסה במובן הפשטני ביותר שלה היא שוק, כשהסחורה הנסחרת בו היא מוצרים פיננסיים, דהיינו ניירות ערך, מניות וכדומה. יש המגדירים את הבורסה בתור הגורם המתווך בין קונים ומוכרים ובין חברות מנפיקות ומשקיעים. אל הבורסה מגיעים בעצם כל מי שרוצים לסחור בניירות ערך, ועל כן היא הפלטפורמה המרכזית של עולם ההשקעות בשוק ההון.

כל השחקנים והנפשות הפועלות בבורסה מחויבים לפעול לפי החוקים, ההנחיות והכללים שהגדירו הגופים המפקחים על הבורסה. החוקים שרירים ורלוונטיים לכל הצדדים השונים המשתתפים במסחר, לרבות חברי הבורסה (למשל הבנקים ובתי ההשקעות), החברות המנפיקות וציבור המשקיעים הפרטי. בישראל קיימים גופים המפקחים על הבורסה כמו רשות שוק ההון ביטוח וסיכון, הרשות לניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ועוד. 

ומי אלו אותם הגופים המכונים חברי בורסה? אלו הם בעצם הבנקים ובתי ההשקעות שקיבלו הרשאה לשמש בתור חברי בורסה (צריך לעמוד בדרישות מסוימות מחמירות למדי) ונמצאים תחת פיקוח שוטף שלה. המשמעות של ההרשאה הזאת היא שכל מי שמעוניין לקיים מסחר בבורסה מחויב לעשות זאת דרך אחד מאותם החברים המציעים פתיחת חשבון מסחר אצלם. זה אומר שהלכה למעשה – כל ניירות הערך הסחירים וכל פעולות המסחר עוברות דרך אותם החברים. בין חברי הבורסה בישראל תמצאו את מרבית הבנקים המקומיים, שלושה בנקים זרים מחו״ל ומספר בתי השקעות אקסלנס, מיטב דש ועוד. 

באשר לגופים המגייסים כספים דרך הבורסה, הרי שאלו מגוונים למדי וכוללים חברות פרטיות מצד אחד, כאלו המעוניינות לגייס סכומי כספים דרך הציבור ומחויבות לעמוד בדרישות רגולטוריות מחמירות שקיפות, פרסום נתונים כספיים וכן הלאה. מצד שני, גם ממשלת ישראל רשאית לפעול בבורסה ולהנפיק ארבעה סוגים שונים של אגרות חוב ממשלתיות. הבורסה לניירות ערך בישראל היא הבורסה בתל אביב, חברה עסקית שהתאגדה בשנת 1953 והפכה לציבורית בשנת 2019 (היום כשמונים אחוזים ממנה הם בידי הציבור). זו הבורסה היחידה בישראל והיא קיבלה רישיון לניהול שוק מוסדר למסחר בניירות ערך ובכך מהווה זירת מסחר אמינה, בטוחה ומתקדמת. 

מהו מדד ואילו סוגי מדדים קיימים?

כשמדברים על מסחר בשוק ההון, אחד המושגים הבסיסיים והחשובים ביותר הוא המושג מדד. ישנם סוגים רבים של מדדים כאשר המדד הנפוץ ביותר הוא מדד המניות. המדדים הם לרוב האינדיקטורים הטובים ביותר למצבו של שוק הון מסוים והוא מספר לנו איך ציבור המשקיעים מרגיש לגבי אותו שוק והמצב הכלכלי בו. במדד אפשר להשתמש כאינדיקטור כללי כשרוצים לבחון את כיוון הרוח בשווקי ההון, אך גם אפשר להשקיע במדדים ישירות. 

כל מדד כולל בתוכו מספר מניות מוגדר לפי כללים מנחים ברורים ומוגרים. הוא אוסף נתונים שונים מכל חברה שכולם יחד קובעים את ערכו. מדדים יכולים לשקף את מצב שוק ההון הכללי ולכלול את כל המניות הגדולות ביותר, אך ישנם מדדים המרכזים תחומים ספציפיים בשוק מבחינת שווי החברות או התעשיות שבהן הן פועלות. כמו כן אפשר לראות מדדים המרכזים מניות מבורסה אחת לצד גלובליים המתרכזים בתעשיות מסוימות במרכזים חברות ממדינות שונות ושווקי הון אחרים. הינה כמה דוגמאות למדדים העיקריים בבורסה בתל אביב ובעולם שיעזרו להבין את המושג הזה קצת יותר טוב:

  • מדדים כלליים המשקפים את שווי השוק של הבורסה: מדד ת״א 35, מדד ת״א 25, מדד ת״א צמיחה וכן הלאה. 
  • מדדים של חברות בתחום הטכנולוגיה: מדד ת״א גלובל – בלוטק, ת״א טכנולוגיה, ת״א ביומד. 
  • מדדי אגרות חוב: מדד תל בונד 20, תל בונד 40 ותל בונד 60 הם העיקריים והבולטים מכולם. 
  • מדדי פיננסים: ת״א בנקים 5, ת״א ביטוח פלוס. 
  • מדדי ענפי מסחר ותעשייה: מדד ת״א נדל״ן, מדד ת״א נפט וגז, מדד ת״א תקשורת וטכנולוגיות מידע ועוד. 
  • מדדים גדולים בעולם: S&P 500, מדד הדאו ג׳ונס, מדד הנסד״ק וכן הלאה. 

שוק ההון למתחילים: המדריך המלא למשקיע המתחיל (צילום: Canva)
שוק ההון למתחילים: המדריך המלא למשקיע המתחיל (צילום: Canva)

מהן מניות?

מניות הן ניירת ערך המעניקות למשקיע שמחזיק בהן בעלות כלשהי בחברה שהנפיקה אותן, על כל החובות והזכויות הכרוכות בדבר. מי שמחזיק במניה כלשהי רשאי להצביע באסיפה הכללית של החברה שאת המניה שלה הוא מחזיק, לקבל דיבידנד ולהיות זכאי לקבלת הון מהחברה. המניה הראשונה בעולם הייתה שייכת לחברת הודות המזרחית ההולנדית והיא נסחרה בזמנה בבורסת אמסטרדם.

חלוקת המניות בין בעלי המניות בעצם מייצגת את שיעור הבעלות שלהם בחברה. מכאן אפשר להבין כי המניה היא נכס שלו ערך כספי מסוים. אם לחברה כלשהי למשל יש 1,000 מניות ואדם מסוים מחזיק ב-10 מהן, הרי שהוא מחזיק באחוז אחד מהחברה. אדם אחר שמחזיק ב-2,000 מניות מחזיק ב-20 אחוזים מהחברה וכן הלאה. מי שמחזיק ברוב המניות הוא זה שנקרא בעל השליטה בחברה. כאשר המניות מחולקות בין הרבה מאוד גורמים, בעל השליטה הוא זה שמחזיק בנתח הגדול ביותר. 

באופן כללי קיימות שתי דרכים להרוויח מהחזקת מניות:

  • רווח ספקולטיבי: השימוש הנפוץ ביותר במניות הוא רכישה שלהן במחיר מסוים ומכירה במחיר גבוה יותר, כך למעשה מרוויחים את ההפרש. מהסיבה הזאת הרבה אנשים מחזיקים מניות לטווח זמן קצר ולא לאורך תקופה ארוכה. כאן בעצם בא לידי ביטוי הצורך בידע חשוב למתחילים ובהבנה בשוק ההון ובתנודות שבו כדי להבין בעצם מתי נכון למכור מניה שבבעלותנו. 
  • דיבידנדים: כאמור, מחזיקי מניות גם זכאים לזכויות ולחלק היחסי בדיבידנדים שמחלקות החברות, למעשה חלוקת רווחי ההון שלה. יש משקיעים שהולכים מראש על אסטרטגיה כזו וקונים מניות של חברות המחלקות דיבידנדים על בסיס קבוע וכך בעצם נהנים מתזרים מזומן שוטף בפרקי זמן קבועים. כמובן שתמיד אפשר ליהנות גם מרווח ספקולטיבי בעתיד, אם הערך של מניה מזנק כלפי מעלה, מה שבהחלט קורה מפעם לפעם. 

על המונח אגרות חוב כבר שמעתם?

איגרות החוב הן מוצר פיננסי נוסף שחשוב להכיר והן למעשה סוג של הלוואה שמנפיק האיגרת לווה מציבור המשקיעים בבורסה. החברה המנפיקה מקבל סכום כספי ומתחייבת להחזירו בתוספת ריבית במועד שנקבע באגרת עצמה. תשלום החוב יעשה בהתאם לקבוע באגרת ויכול להתבצע בתשלום אחד או במספר תשלומים. יש ערבויות שונות לאגרות החוב המבטיחות החזרה של החוב כמו שעבודים למשל, אך אף על פי שמדובר בהשקעה סולידית ובטוחה יחסית, עדיין יש סיכון באגרות החוב – לדוגמה שחיקת הערך שלהן או חוסר יכולת של החברה המנפיקה להחזיר את ההשקעה. חשוב לדבר באופן ספציפי על שלושה סוגים עיקריים של אגרות חוב:

  • איגרות חוב קונצרניות: נייר ערך שבניגוד למניה לא מקנה למחזיקים בו שליטה בחברה. אגרת חוב קונצרנית היא סוג של אלטרנטיבה להלוואה מהבנק, והחברות בעצם לוות כסף ממי שקנה את אגרות החוב שהנפיקה. החברה המנפיקה מתחייבת להחזיר את הסכום הנקוב בתוספת ריבית והצמדה. כדי להנפיק אג״ח חברות חייבות לפרסם מראש תשקיפים ולהתחייב למועד הפירעון. זוהי גם הסיבה שבניגוד למניה, הערך של אגרת חוב תחום בתקופת זמן מוגבלת שבה היא שווה כסף. 
  • אגרות חוב להמרה: אגרת חוב המאפשרת למחזיקים בה להמיר אותה בנייר ערך אחר, לרוב במניות. במקרים כאלו החברות חייבות לפרסם תשקיף שמגדיר מראש את יחס ההמרה שהאג״ח מעניקה. בסוף התקופה אפשר לקבל את ההשקעה בכסף או להמיר את האגרת למניות כפי שפורסם בתשקיף. התמריץ של חברות להנפיק אג״חים מהסוג הזה הוא ריבית נמוכה יותר.
  • אגרות חוב ממשלתיות: הממשלה מגייסת כסף מהציבור דרך הנפקה של אגרות חוב בדומה לחברות העסקיות.  

חוזים עתידיים ואופציות

עוד שני מושגים שחשוב לדבר עליהם בהרחבה הם חוזים עתידיים ואופציות. חוזה עתידי הוא עוד סוג של מוצר פיננסי שאפשר לסחור בו. זהו בעצם חוזה בין שני צדדים – מוכר המחויב לספק כמות מסוימת של סחורה על מוצר עתידי שנקבע מראש והצד השני שקונה ומשלם על אותה הסחורה.

החוזים האלה בעצם עוברים דרך המסלקה של הבורסה וניתן לסחור בהם ממש כשם שסוחרים במניות. אחד המאפיינים החשובים של חוזה עתידי, שהוא גם יתרון מובהק, הוא העובדה שהחוזה יכול לדבר על כל סוג של סחורה ולא מוגבל לניירות ערך בלבד. חוזה עתידי לצורך העניין יכול גם לדבר על כמות מסוימת של סחורה חקלאית שהמוכר מתחייב להעביר לקונה. ישנם שני סוגים עיקריים של חוזים עתידיים.

חוזה עתידי מסוג Future – החוזה הסטנדרטי שהמסחר בו מתבצע בדומה למסחר בניירות ערך. חוזים מהסוג עוסקים לרוב בסחורה פיזית או במדדים, איגרות חוב, מט״ח ונכסים אחרים. הסוג השני הוא חוזה עתידי מסוג Forward – חוזה שנערך בהתאמה אישית כאשר המוכר והקונה קובעים תנאים משלהם. לרוב אלו חוזים שנערכים בין משקיעים פרטיים לבין הבנקים ובדרך כלל גם עוסקים במטבע חוץ.   

כתבי אופציה הם מסמכים המאפשרים למי שמחזיק בהם לקנות מניות של חברה מסוימת בסכום כזה או אחר ובתקופת זמן מוגבלת. רוב האופציות תקפות לפרק זמן של שנה עד ארבע. חברה שמנפיקה אופציות צריכה לצרף תשקיף שבו מפורט כמה יעלה לממש אותן ולהפוך אותן למניות החברה. כאשר מחזיק אופציה רוצה לממש אותה, תנפיק עבורו החברה מניות חדשות. מתי כדאי לממש אופציה? זה תלוי אם המחיר הנקוב בה נמוך או גובה מערכה הנוכחי בשוק. ערכן של אופציות של חברות רבות בתחילת הדרך עולה באופן ניכר עם הזמן.  

מהם שלבי המסחר בשוק ההון?

המסחר בבורסה מחולק לחמישה חלקים – שלב טרום הפתיחה, שלב הפתיחה, שלב המסחר הרציף, שלב טרום הנעילה ושלב הנעילה. נסביר על כל אחד מהשלבים בנפרד:

  • טרום פתיחה: השלב הראשון בשלבי המסחר בבורסה שבו מוזרמות פקודות קנייה ומכירה של ניירות ערך למחשב הבורסה, אך לא מתבצעות עסקאות בפועל. כאשר פקודה מגיעה למערכת המסחר של הבורסה היא תבדוק קודם כל את תקינותה ואם היא אכן תקינה, מקבל מגיש הבקשה אישור והיא נרשמת בספר הפקודות. פקודות שגויות וכאלו שאינן מתאימות לשלב המסחר הנוכחי נדחות ומגיש הבקשה מקבל על כך הודעה. אפשר לבטל או לשנות פקודות כל עוד לא הגענו לשלב הבא – שלב הפתיחה. 
  • שלב הפתיחה: בשלב הזה המסחר מתחיל למעשה להתבצע ובסופו נקבע לכל נייר ערך מחיר. בשלב הזה גם מתקיימות הפקודות שהוגשו בשלב טרום פתיחת המסחר אם לא נעשו בהן שינויים. זהו שלב קצר שאורך דקות ספורות לכל היותר. 
  • שלב המסחר הרציף: זהו השלב הארוך והעיקרי בתהליך שבו מתקיים מסחר באופן רציף, דו צדדי וסימולטני. בשלב הזה כל עסקה תתבצע בשער שנקבע במפגש בין פקודת קנייה ופקודת מכירה. כלומר, העלות נקבעת בהתאם למחיר הנוכחי של נייר הערך. 
  • שלב טרום הנעילה: בשלב של טרום נעילת המסחר עדיין מוזרמות פקודות קנייה ומכירה של ני״ע למחשב הבורסה, אך לא מתבצעות עסקאות בפועל, בדומה לשלב טרום הפתיחה. הפקודות הללו יצטרפו לפקודות שהוגשו בשלבי מסחר קודם אך טרם התבצעו. השלב אורך בדרך כלל בין עשר דקות לרבע שעה.
  • שלב נעילת המסחר: בשלב החמישי והאחרון מתבצע בכל נייר ערך מסחר רב צדדי שבו נקבע לכל נייר מחיר שהוא בעצם שער מסחר הנעילה. בשלב הזה, העסקאות שמבוצעות הן בהתאם לפקודות שנרשמו בספר הפקודות בשלב הקודם של טרום הנעילה. בנקודה הזאת למעשה נקבע שער הנעילה היומי. 

שוק ההון למתחילים: המדריך המלא למשקיע המתחיל (צילום: Canva)
שוק ההון למתחילים: המדריך המלא למשקיע המתחיל (צילום: Canva)

קצת על פקודות מסחר

הדרך שבה מתבצעת הקנייה והמכירה בבורסה בפועל מכונה "פקודות מסחר", כלומר אותן ההוראות שאנחנו נותנים בתור משקיעים לפעול באופן כזה או אחר, נניח למכור מניות שבהם אנו מחזיקים. יש מגוון של סוגי פקודות, תתי סוגים ופקודות מיוחדות, אבל בגדול אפשר לדבר על ארבע סוגי עיקריים של פקודות מסחר:

מרקט

פקודת מרקט היא פקודת קנייה בסיסית למדי שלא מציבה מגבלה כלשהי לקנייה. הפקודה הזאת בעצם תביא לרכישה של מספר המניות הנקוב בכל מחיר שהוא ולכן זוהי גם פקודה שצריך להיזהר איתה. אפשר לחלק את פקודות המרקט לשניים – פקודת LMO שהיא רכישה של המניה עם פתיחת יום המסחר הנתון בבורסה ופקודת LMC – קנייה בנעילת יום המסחר. במערכות אוטומטיות הפקודה מתבטלת אם לא מצליחה להתבצע מסיבה כזו או אחרת. 

לימיט

אחת הפקודות הבסיסיות ביותר של ברוקרים ושל מערכות מסחר, שאומרת שכאשר נייר ערך כשלהו עולה לסכום מסוים נמכור אותו, או לחלופין אם הערך של מניה כלשהי יורד לסכום מוגדר נרכוש אותה באופן אוטומטי. 

פקודות מותנות

פקודות המסחר המותנות הן הפקודות המתקדמות יותר וכאן כבר אפשר למצוא לא מעט כאלו. סטופ לוס – הגדרה של שער מכירה אוטומטי מסוים כדי למזער הפסדים, סטופ לימיט – פקודה קצת יותר מורכבת שלה שני שלבים שונים, עצירת מסחר ופעולות קנייה או מכירה. עוד פקודות כאלו שחשוב לדבר עליהן הן פקודת טריילינג סטופ – פקודת מסחר סטופ בעלת טריגר משתנה שבה יש להגדיר את מרווח הטריגר שיפעיל את הפקודה לפי כמות הדולרים או האחוז ממחיר הנייר. ופקודה שנקראת הוראת OCO – פקודת מסחר מיוחדת שמאפשרת ליהנות מכל העולמות במובן מסוים. אפשר להגדיר שאם המניה מגיעה לשיא מסוים נמכור אותה כדי לממש את הרווחים או לחלופין אם היא מגיעה לשפל מסוים. במצב כזה כאשר כל אחד מהתנאים מתקיים אזי הפקודה השנייה מבוטלת.   

פקודות לא מותנות

לצד פקודות הלימיט והמרקט יש עוד מספר פקודות לא מותנות שהן מעט יותר מורכבות. למשל פקודה לביצוע מידי של פעולת קנייה או מכירה ואם אי אפשר להשלים את הפעולה הפקודה מבוטלת, פקודה מסוימת המגדירה ביצוע של מספר פעולות באופן הדרגתי ועוד.  

מה עליי לעשות כדי להתחיל לסחור בבורסה?

יש כל מיני דרכים שונות לסחור בבורסה ולא דרך אחת בלבד. גם אנשים שפותחים קרנות גמל והשתלמות בעצם משקיעים בבורסה דרך ברוקרים של קרנות הביטוח שעושים זאת עבורם בכסף שהם מפקידים. כלומר, אפשר להתחיל באופן הזה ואפשר לבצע מסחר באופן עקיף ולא ישיר, אך אם נרצה להתנסות בזה בעצמנו ולסחור באופן עצמאי, זה כבר סיפור אחר לחלוטין. כדי להתחיל לסחור באופן הזה עלינו לפתוח חשבון מסחר אצל אחד מחברי הבורסה – חלקם מציעים ניהול של המסחר עבורנו על ידי ברוקרים ואחרים מציעים פלטפורמות למסחר עצמאי. נרשמים למערכת ומקבלים שם משתמש וסיסמה להתחברות. בנקודה הזאת צריך גם להזין אמצעי תשלום ולקנות קרדיט ובעצם אפשר להתחיל לסחור. 

את הפעולה הזאת כל אחד יכול לעשות, אבל מומלץ בחום לגשת למסחר עצמאי רק אחרי למידה וצבירת ידע וניסיון. צריך לזכור תמיד שמדובר בסכומי כסף לא מבוטלים בכלל ומסחר לא אחראי עשוי להביא הפסדים כבדים. האפשרות הטובה ביותר שעומדת לפני מי שמשקיע בפעם הראשונה היא לימודי שוק ההון שבהם לומדים את כל העולם הזה לעומק, מתעכבים על המושגים החשובים ובעצם מקבלים הדרכה והדגמה של איך מתבצע מסחר פעיל. אם לסכם את הנושא הזה, למסחר בשוק ההון יש צורך בכסף להשקעה, חשבון מסחר פעיל, ידע מעמיק וסבלנות ללמידה ובחינה של השטח ובמידה מסוימת גם תעוזה.   

האם כל אחד יכול?

השקעה בבורסה נחשבה פעם למותרות ששמורות לעשירים. היום, הנוף השתנה וכמעט כל אחד יכול להשתתף במסחר פעיל בבורסה בכמה וכמה דרכים שונות. ראשית, אפשר להשקיע בבורסה באמצעות פתיחת חשבון מסחר. חברי הבורסה השונים מציעים פלטפורמות מכירה מקוונות מתקדמות המאפשרות לקנות ולמכור מניות, אג"ח וניירות ערך אחרים. אפשר להשקיע בסכום כספי חד פעמי או להגדיר הפקדות קבועות לחשבון, שיאפשרו לנו ליהנות מהרווח על הריבית. 

אפשרות נוספת היא השקעה בקרנות הנסחרות בבורסה. תעודות סל הן סוג של קרן השקעות הנסחרת בבורסה, בדיוק כמו מניות בודדות. תעודות סל למשל הן בעצם השקעה במדדים מובילים בבורסה בתל אביב או מדדים עולמיים כמו הנאסד״ק והדאו ג׳ונס. זוהי דרך השקעה בטוחה יחסית למתחילים ומאפשר חשיפה לסוגים מניות מובילים בעלות נמוכה יחסית. לצד כל אלו, אפשר גם להשקיע בקרנות נאמנות. הקרנות בעצם מאגדות כסף ממספר משקיעים לרכישת מניות, אג"ח וניירות ערך אחרים. קרנות ההשקעה בעצם מנהלות את ההשקעות עבורנו דרך מומחי ההשקעות של החברה וזוהי דרך בטוחה ופשוטה למתחילים שרוצים להשקיע.

בשורה התחתונה, השקעה בבורסה היא כבר לא נחלתם הבלעדית של העשירים. כל אחד יכול לסחור בבורסה באמצעות פתיחת חשבון מסחר, השקעה בתעודות סל או בקרנות נאמנות ובעוד מגוון דרכים אחרות.  בעזרת סבלנות והדרכה נכונה שאפשר לקבל אך ורק בקורסים מקצועיים של שוק ההון, השקעה בבורסה יכולה להיות דרך משתלמת להגדיל את האיתנות הפיננסית שלנו בטווח הארוך.

ללמוד לבד או לקחת קורס במוסד מקצועי?

האחת השאלות הנפוצות של כל מי שמתכוון להתחיל לסחור בשוק ההון היא האם ללמוד באופן עצמאי דרך ספרים ודרך האינטרנט או דרך קורס רציני במוסד מקצועי? התשובה היא מורכבת, מן הסתם, ומה שמתאים לאדם אחד לא מתאים בהכרח לאחר, אבל כאן אפשר לדבר על ההבדלים בין האפשרויות ועל היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן. 

למידה עצמאית תדרוש מאיתנו לדלות כמויות אדירות של ידע בעצמינו, לשלב בין מקורות שונים ולהפיק מהם את הידע הפרקטי שיאפשר לנו לסחור בצורה בטוחה. זוהי אפשרות טובה לאנשים שיש להם את הכלים לעשות את זה, בעיקר כאלו שהם אוטו דידקטיים במהותם ושיש להם את הפנאי להעמיק בנושא. צריך לזכור שיש בזה לא מעט סיכון, כי אין דרך בטוחה לדעת שמידע שקיבלנו הוא טוב ונכון. 

מנגד, קורס במוסד מקצועי יאפשר לנו לקבל את כל הידע החשוב והרלוונטי בצורה מרוכזת וברורה. בתוכנית לימודים מתאימה תוכלו לעבור על כל מושגי היסוד הבסיסיים וחוקי המסחר ומשם ממשיך למסחר פעיל בליווי צמוד של מורים שהם מומחי השקעות ואנשי מקצוע מתוך שוק ההון. האפשרות הזאת מתאימה למי שרוצה לקבל את כל הידע החשוב שיאפשר להתחיל לסחור בצורה בטוחה מבלי לגעת בנושאים שוליים או לבזבז זמן יקר. אחרי קורס בסיסי אגב, אפשר גם להמשיך לקורסים מתקדמים יותר של שוק ההון ולהעמיק את הידע גם באופן עצמאי. מכללת פסגות מציעה מגוון רחב של קורסים בשוק ההון למתחילים ומתקדמים כאחד ועבור רוב האנשים לימדה במוסד איכותי היא האופציה המהירה והבטוחה ביותר להתחיל במסחר פעיל בשוק ההון. 

טיפים חשובים

ממש לקראת סיום, הינה כמה טיפים חשובים שכדאי לאמץ כשמתחילים לסחור בשוק ההון:

  • לא להשקיע את כל הכסף שלכם: מכירים את המשפט שאומר שלא שמים את כל הביצים בסל אחד? אז אין מדויק ממנו כשמדובר בהשקעות בשוק ההון. אם נבחר לשקיע את כל הכסף הנזיל הפנוי שברשותנו אנחנו פשוט לוקחים סיכון גדול מדי ומעמידים את ההון האישי בסכנה. מסחר חכם הוא כזה המפזר את הסיכונים ומומלץ לגוון כמה שיותר את תיק ההשקעות שלנו, כאשר אפשר בהחלט גם להשקיע בדרכים אחרות ולא דרך הבורסה, למשל השקעות נדל״ן. 
  • סבלנות היא המפתח להצלחה: משקיעים מתקדמים ומנוסים יודעים לזהות עסקאות של תשואה מהירה וחדה, שהן גם כאלו שהם בסיכון גבוה יותר בדרך כלל, אך הדרך הנכונה והחכמה ביותר להשקעה, בטח למתחילים היא סבלנות והשקעות לטווח הארוך. אם תתחילו למכור ולקנות מניות בלי הרף, במקרה הטוב לא תצליחו לייצר הכנסה גדולה ובמקרים פחות טובים אתם גם עלולים להפסיד לא מעט כסף. סבלנות היא מילת המפתח כשמדובר בשוק ההון וחשוב להיות רגועים כל הזמן ולא לעשות צעדים נחפזים ולא מנומקים. 
  • לא לחשוב תמיד שאתם יודעים הכול: הברוקרים ומומחי ההשקעות הגדולים והמצליחים בעולם יהיו הראשונים להודות שאנחנו לא באמת יודעים גם הכול, גם אם השקענו ולמדנו את התחום וצברנו ניסיון של שנים במסחר. ענווה היא עוד תכונה חשובה למשקיעים מצליחים ויהירות ביחס למוצר מסוים (״המניה הזאת לא תרד בחיים״, ״אין סיכוי שמישהו ישקיע בחברה הזאת אף פעם״) היא תמיד פוטנציאל לטעויות שעשויות להיות שוות לא מעט כסף.   
  • לפחות בהתחלה – חשוב להתמקד בללמוד ולא בהכרח בלהרוויח כסף: זה טבעי מאוד להיות "רעב מאוד" בהתחלה ולנסות להרוויח כמה שיותר כסף, אבל בשלבים האלה זה ממש לא מה שצריך להתמקד בו. בחודשים הראשונים מה שצריך הוא בעיקר ללמוד, להתנסות בפקודות שונות, להרגיש את השוק ולקבל מושג על התנודות שבו, לקרוא על חברות מובילות ולהתעדכן בחדשות הפיננסים בארץ ובעולם ופשוט לצבור כמה שיותר ידע. עם הידע מגיע הביטחון ועם השנים מגיע הניסיון.
  • מצא את מערכת המסחר הטובה ביותר: אל תבחרו כמו הרבה אחרים את מערכת המסחר הראשונה שאתם נתקלים בה. ערכו סקר שוק קטן, קבלו המלצות מאנשים שאתם סומכים עליהם, קראו כתבות על מערכות המסחר השונות ובעיקר נסו להבין מהי מערכת המסחר שעונה הכי טוב על הצרכים שלכם והדרך שבה תהיו מעוניינים לסחור. זה אולי עניין טכני בסופו של דבר, אבל מערכת מסחר טובה ומתקדמת יכולה להוות את ההבדל בין מסחר מצליח לבין מסחר כושל. 

סיכום

זה היה המדריך המקיף והשלם למשקיע המתחיל בשוק ההון. עם הידע הזה אפשר בהחלט לצאת לדרך, וכמו שאפשר לראות הדרך הבטוחה ביותר לעשות את זה היא לאחר שרוכשים את הידע המתאים בקורס מקצועי. זה הזמן להכיר את הקורסים של מכללת פסגות שייתנו לכם את כל הכלים למסחר בטוח ומניב בשוק ההון. 

הכתבה נכתבה בשיתוף מכללת פסגות