סיבה לדאגה: מכון המחקר והמדיניות SNPI פרסם הבוקר (ראשון) את סקירת החציון הראשון של שנת 2023 בהייטק הישראלי, שממנה עולה כי סך ההשקעות בששת החודשים האחרונים עומד על 3.7 מיליארד דולר - צניחה של 68% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. על פי הסקירה, שני הנושאים המרכזיים המשפיעים על הכלכלה הישראלית ותעשיית ההייטק נותרו המיתון הגלובלי וחוסר היציבות בעקבות שינויי החקיקה המוצעים. לטענת המכון, השילוב בין השניים הביא לפגיעה קשה ומתמשכת בהייטק הישראלי בחציון הראשון.

מהסקירה של מכון SNPI עולה כי סך ההשקעות בחצי השנה האחרונה הוא הנמוך ביותר מאז 2018. מדובר בירידה של 31% מהחציון הקודם, וירידה של 68% ביחס לחציון הראשון של 2022. כמו כן, ישנה גם ירידה במספר סבבי הגיוס, כשמספר הסבבים ברבעון האחרון עמד על 103 לעומת 250 בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, מהסקירה עולה כי מדובר ברבעון שישי ברציפות של ירידה בהשקעות. על פי הנתונים, סך ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים  ברבעון השני של 2023 עומד על 1.7 מיליארד דולר, גם הוא הנתון הנמוך ביותר מאז 2018.

יתרה מזאת, הסקירה מעלה כי ישראל נשארת מאחור בזמן שהעולם מתאושש מהמיתון. המשך הירידה בהשקעות מתרחשות בשעה שאירופה וארה"ב מתחילות לצאת מהמשבר, עם עלייה בהשקעות הון סיכון של 34% ו-15% בהתאמה ברבעון האחרון. חלק מהיציאה של סקטור ההייטק העולמי מהמיתון מיוחסת להשקעות גדולות בטכנולוגיות AI. ההערכה היא כי 1,400 חברות הייטק בישראל משתמשות בטכנולוגיה זו, כאשר סך ההשקעות בשנתיים האחרונות בחברות אלה עמד על כמחצית מסך השקעות הון-הסיכון בהייטק הישראלי. 

במקביל, הצניחה החדה בהשקעות חצתה את כל הסקטורים, אך בסקטור ה-Agri-Food Tech היא הייתה המתונה ביותר. בחציון הראשון של 2023 נרדמה ירידה משמעותית בסכומי ההשקעות בכלל הסקטורים המרכזיים באקוסיסטם הישראלי, כאשר ב-Fintech וב-Enterprise IT & Data Infrastructure נרשמו הירידות הגדולות ביותר ביחס לשנת השיא 2021.

ומה לגבי השכר? לאחר עשור של עלייה ישנו קיפאון בשכר הריאלי בהייטק. קצב העלייה לאורך 10 השנים האחרונות עמד על כ-3.7% בשנה בממוצע. עם זאת, השילוב של האינפלציה הגבוהה לצד ירידה בעדכוני השכר הובילה לקיפאון בשכר הריאלי בחודשים האחרונים.   

אורי גבאי (צילום: Micha Loubation)
אורי גבאי (צילום: Micha Loubation)

פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר משותף SNPI: "נתוני החציון הראשון של השנה הם נורת אזהרה נוספת לכל מי שעתידה הכלכלי של ישראל חשוב לו. ההייטק הישראלי עלול שלא להישאר כאן בעוד עשור גם ללא חוסר היציבות הפוליטית - ואף מוקדם יותר באווירה הנוכחית. עלינו לזכור שאין לישראל מונופול על חוכמה, ובוודאי שלא על משאבים. מה שיש לישראל הוא יתרון טכנולוגי עצום שנבנה בעמל רב במשך עשורים שחייבים לשמרו – ולשם כך דרושה אסטרטגיה המכתיבה מדיניות חכמה, עקבית במטרותיה, וגמישה בכליה. אין לנו זמן לבזבז". 

אורי גבאי, מנכ"ל SNPI: "לאור השינויים המשמעותיים מאז תחילת העשור הנוכחי – אינפלציה עיקשת וסביבת ריבית גבוהה, שינויים גיאו-פוליטיים, ובעיקר עליית טכנולוגיה חדשה שהשפעתה צפויה להיות חסרת תקדים – חשיבות השותפות בין הממשלה לתעשייה מתעצמת. דווקא על הרקע הזה, אנחנו מודאגים במיוחד מההתפתחויות הפוליטיות של השבועות האחרונים. הפוטנציאל הטכנולוגי והאנושי בישראל נותר מהטובים בעולם, וישראל צריכה ויכולה לנצל את גל הטכנולוגיה החדש כדי לחזק עוד יותר את מעמדה במירוץ החדשנות העולמי. עם זאת, המשך המגמה השלילית של החודשים האחרונים עלולים למחוק את הישגי תעשיית ההייטק שנבנתה פה ב-40 השנה האחרונות".