הכתבה נכתבה בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי

מספר מילים כלליות על יועצים עסקיים
באופן כללי, יועץ עסקי מעניק שירותי ייעוץ בתחומי וקביעת המדיניות של פעילות עסקית. התהליך המבוצע עימו עשוי להתפרש על פני מספר פגישות בודדות או על פני תקופה ממושכת יותר, והינו מועיל ונחוץ לעסקים המצויים בשלבים שונים של חייהם. למשל, התהליך חיוני לעסקים המצויים בשלבים הראשוניים של תכנון, הקמה והרצה, לעסקים המצויים במשבר או דשדוש, לעסקים השוקלים הכנסת משקיע או שותף, לעסקים המעוניינים לצמוח ולהתרחב, לפני שינויים משמעותיים במוצרים, שירותים ושווקים, ועוד. למעשה, התהליך מומלץ וחשוב לכל עסק באשר הוא, לפחות בכל שנה או שנתיים, על מנת לעלות ולשמור על מסלול נכון.

כאמור, את התהליך מתאים היועץ העסקי למצבו הספציפי של העסק, ליעדיו ולאתגרים הניצבים בפניו. יחד עם זאת, קיימים בתהליך מספר שלבים עקרוניים המבוצעים באופן מסודר ומדויק. השלבים כוללים בין היתר בדיקת עומק מקיפה של הנעשה בעסק, מתן ייעוץ פיננסי כמו תמחור נכון ובניית דוחות כלכליים, וכן בנייה של תוכנית עסקית, עבודה נכונה מול הבנק, שיפור מערך השיווק, הפרסום והמכירות, ובכל הקשור להתנהלות השוטפת כגון גיוס עובדים, תמריצים ועד לכישורי הניהול של בעל העסק ובעלי תפקידים במקום.

נקודה משמעותית שחשוב להבין, היא שנכון להיום אין הסדרה חוקית של תחום הייעוץ העסקי בישראל. מה שקיים הוא לשכת היועצים העסקיים והניהוליים, שהינה הגוף היציג של העוסקים בתחום. מי שמעוניין להיות חבר בלשכה חייב לעמוד במספר תנאים. ראשית, עליו להיות בעל השכלה אקדמית בתחומים רלוונטיים כגון מנהל עסקים, כלכלה, תעשייה וניהול וכדומה, וזאת ממוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. כמו כן, עליו להיות עם ניסיון של שלוש שנים לפחות בניהול עסק ו/או במתן ייעוץ לעסקים, כאשר לפחות חצי מהתקופה הייתה בארץ.

במידה ויש ברשותו תואר אקדמי אחר, שאינו מהאמורים לעיל, הרי שעליו להיות בעל שש שנות ניסיון לפחות, ואם אין לו תואר אקדמי בכלל עליו להיות בעל עשר שנות ניסיון לפחות. יחד עם זאת, המקצוע אינו מוסדר בישראל כאמור, ומכאן שאנשים יכולים להצהיר על עצמם בתור יועצים עסקיים ללא קשר לחברותם בלשכת היועצים העסקיים והניהוליים. יתר על כן, כפי שניתן לראות, תנאי הסף של הלשכה אינם מחמירים במיוחד ומאפשרים לערב רב של אנשים להציג את עצמם בתור יועצים עסקיים. רק למען הדוגמא, מי שלמד תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהל עסק כלשהו במשך שלוש שנים, יכול להיות חבר בלשכה. ומעבר לכך, אין מניעה שגם ללא תואר אקדמי וללא ניסיון בכלל, אדם יציג את עצמו כיועץ עסקי.

לאור נסיבות אלו, ובמיוחד לאור החשיבות העצומה של תהליך ייעוץ עסקי ותרומתו האפשרית לעסק, יש לבחור בפינצטה את היועץ העסקי שילווה אתכם.

מיהו יועץ עסקי "מומלץ"?
על פניו, יועץ עסקי מומלץ הוא מי שקיימות עליו המלצות, אך מהיכן הן מגיעות? בתור התחלה, אם יש לכם קולגות, שותפים או אנשים אחרים שאתם סומכים על דעתם, וקיבלתם מהם המלצה על יועץ עסקי מצוין, ייתכן שזהו צעד ראשון בכיוון הנכון. יחד עם זאת, זכרו כי מה שמתאים לאחד אינו בהכרח מתאים לאחר, ודברים אלו נכונים במיוחד לגבי יועץ עסקי. כך למשל, ייתכן שאתם בעלי מכון כושר המעוניינים בייעוץ עסקי כדי לנצל מומנטום לצמיחה והתרחבות, והחבר מהמסעדה שממול ממליץ לכם על יועץ עסקי שליווה אותו מול הבנק בשעת משבר. האם לאותו יועץ עסקי יש את הידע והניסיון בתחום מכוני הכושר, שעומד בפני עצמו? לא בטוח. האם יש לו ניסיון בליווי של עסקים השואפים לפרוץ לשווקים ולאופקים חדשים? גם לא בטוח.

לכן, אם אתם מקבלים המלצה מאדם שאתם סומכים עליו, כשלב ראשון כדאי לשאול מה בדיוק התהליך שנעשה ומדוע הוא ממליץ על היועץ העסקי המסוים. האם זה בגלל התוצאות המרשימות שהושגו בתהליך, האם זו הרמה המקצועית הגבוהה, האם זהו הליווי הקרוב, האם חבילת השירות הגמישה והעלויות הנוחות, האם אישיותו והכימיה שנוצרה עם היועץ העסקי, האם זו החשיבה מחוץ לקופסא, הפתרונות הפיננסיים, התרומה לשיווק, וכן הלאה. אם התשובות מניחות את הדעת, ניתן להתקדם לשיחת טלפון ולברר פרטים נוספים שיוצגו בהמשך המאמר.

באותו האופן, ניתן לקבל המלצות על יועצים עסקיים ממקורות שונים במדיה הדיגיטלית, כגון אתרים כלליים העוסקים בתחום או הרשתות החברתיות. כמובן שניתן גם להיכנס לאתרי האינטרנט של יועצים עסקיים, שם ההמלצות יהיו מן הסתם חיוביות. עם זאת, באתרים תוכלו לכל הפחות להתרשם מהנראות וההשקעה, מכמות המידע ומאיכות התכנים, ובעיקר מהתחומים שבהם היועץ העסקי מעניק ליווי, מניסיונו ומהשכלתו – לפחות ברמה ההצהרתית. וכאמור, כעת מגיע הזמן לצלול אל הפרטים הממשיים שיכוונו אתכם אל הבחירה המתאימה.

הדברים העיקריים שחשוב לברר לגבי יועץ עסקי
בהנחה שאיתרתם יועץ עסקי שיכול להיות מועמד מתאים, זה הזמן להרים את הטלפון ולברר כמה פרטים מרכזיים. בראש ובראשונה, יש לברר מהו ניסיונו של בעל המקצוע בתחום, כלומר בליווי עסקים. כפי שקראתם קודם, אדם יכול להצהיר על עצמו כיועץ עסקי ללא ניסיון בכלל, ואף תנאי הסף של הלשכה לגבי שלוש שנים, איננו גבוה במיוחד. לא כאשר מדובר בתחום המורכב והרגיש של ייעוץ לעסקים.

לכן, כדאי לשים הדגש על יועץ עסקי בעל ניסיון רב ככל האפשר, כזה שעבד עם עשרות ומאות עסקים לאורך השנים, כתב מאות תוכניות עסקיות, ראה עסקים במצבי משבר וצמיחה, התנהל מול בנקים וקרנות, ובקיצור – מקצוען אמיתי. כמו בתחומים אחרים, ותק בייעוץ עסקי משמעות יותר בקיאות, יותר יכולות התמודדות עם מגוון מצבים, יותר היכרות עם פתרונות קיימים ויצירתיים, יותר קשרים עסקיים, וגם יותר סיכוי שכבר יצא לו ללוות עסקים מתחום הפעילות שלכם.

אכן, פרמטר משמעותי נוסף היא ניסיונו של היועץ בליווי עסקים מאותו התחום. כפי שראינו קודם, יועץ עסקי עשוי להיות למשל בעל יכולות וניסיון משמעותי בייעוץ לחברות הייטק והזנק, אף פחות ואף ללא ניסיון בתחומי הייבוא, הרפואה, הביגוד או המסעדנות. היכרות מעמיקה וניסיון בתחום משמעם שהיועץ העסקי לא צריך להתחיל מאפס. הוא כבר מכיר בצורה כזו או אחרת את השחקנים המרכזיים, את שולי הרווח המקובלים, את העונתיות והטרנדים, את הרגולציה והשינויים, את האתגרים המיוחדים וההזדמנויות, את הטעויות שנוטים בעלי עסקים בתחום לעשות, ועוד הרשימה ארוכה.

לכן, עם יועץ עסקי המכיר היטב את התחום, התהליך עשוי להיות ממוקד, יעיל ופורה יותר, עם תובנות והמלצות בעלות ערך רב. כדאי לוודא זאת, אל תסתפקו במילה ובקשו מהיועץ העסקי ייתן דוגמאות לעסקים מהתחום שליווה, התהליך שביצע איתם, האתגרים שעימם התמודדו והפתרונות שניתנו, ובכלל – מה הצליח להשיג עבור הלקוח. בתוך כך, הקשיבו קשב רב לדברי היועץ העסקי, וכבר תוכלו מניסיונכם להבין עד כמה הוא בקיא במה שקורה בתחום נכון להיום. מלבד זאת, לעולם לא מזיק לבקש טלפון של לקוח או שניים שאותם ליווה בעבר, ולשאול אותם לחוות דעתם על השירות והתהליך.

כישורים וכלים של היועץ העסקי
כאמור, יועץ עסקי יכול להיות ללא השכלה אקדמית, ואפילו בעל השכלה שאינה מאוד רלוונטית (כמו תואר ראשון בפסיכולוגיה) על מנת לעמוד בתנאי הלשכה. לכן, חשוב מאוד לברר מהי השכלתו הרשמית של היועץ העסקי, ובפרט בתחומים מהותיים כגון כלכלה ומנהל עסקים. בתהליך ייעוץ עסקי מושם דגש נכבד על הפן הכלכלי, הן מפני שהמטרה היא בסופו של יום הגדלת הרווחיות, והן מפני שלכל מהלך ושינוי בעסק יש השלכות פיננסיות. בין אם מדובר בשינוי בהיקפי המשרות בעסק, סגירה ומחזור של הלוואות, פנייה לספקים חדשים או יציאה בקמפיין שיווקי חדש, היועץ העסקי צריך להבין את המספרים, ולקבוע את התנאים שבהם למהלכים האלו יש כדאיות כלכלית.

ועם כל הכבוד להשכלה האקדמית, יועץ עסקי רציני ומומלץ הוא גם אדם שיש לו הרבה ניסיון מהשטח. לא חסרים ספרים וחוברות בתחומי מנהל העסקים, השיווק והפיננסים, אך השאלה היא האם היועץ העסקי כבר עמד בחייו בנעליים שלכם. כלומר, האם כבר יצא לו להקים ולנהל בעצמו עסקים, להרגיש על בשרו את העומסים, האתגרים והלחצים, להתמודד עם ההתלבטויות והפעילות השוטפת של בעל עסק מסביב לשעון. יש תובנות שפשוט אי אפשר לקבל מספר, והן נקנות בזיעה ובהתמודדות עם החיים העסקיים עצמם.  

באותו האופן, ישנה בגרות ובשלות אישית שנבנות בהדרגה, עם השנים. יועץ עסקי בשנות העשרים או השלושים לחייו אינו כיועץ עסקי בעשור הרביעי והחמישי לחיים. כדאי לשים את הדגש על אדם בוגר, אחראי ובשל, המבין את האחריות העצומה במתן ייעוץ לעסקים, מטה לחמם של יחידים ומשפחות. בחרו בעל מקצוע שכבר ראה ועשה בחייו, בעל פרספקטיבה נרחבת, שיודע להתבונן ולהתייחס את הדברים באורך רוח, בלי פאניקה מיותרת ובלי הצהרות והבטחות שנזרקות סתם כך באוויר.

בהקשר לכך, קיימת חשיבות גדולה לקשר שנוצר עם היועץ העסקי, שפניו אתם עתידים לחשוף שיטות ודרכי התנהלות, את המצב הכלכלי והדוחות, את החזון והציפיות, את נקודות הכוח והחולשה. נכון שקשה בשיחת טלפון או בפגישת פנים אל פנים להבין הכל על האדם שלפניכם, אך חשוב לפחות להתרשם מדרך התנהלותו. למשל, האם הוא מקשיב בסבלנות, האם הוא יודע להשיב בגובה העיניים, האם הוא משרה נינוחות וביטחון, וכמובן – האם תשובותיו מקצועיות ורציניות.

לכל בעל עסק עשוי להתאים יועץ עסקי בעל אופי אחר, ולכן מה שחשוב הוא ההרגשה האישית שלכם עם היועץ. האם זהו האדם שתהיו מוכנים להיכנס עימו לתהליך, המבוצע בשיתוף פעולה קרוב ועשוי להצריך שינויים בהתנהלות העסק? אמנם, האמון הדרוש לביצוע מהלכים ושינויים בעסק ייבנה לאורך זמן, כשתשמעו את התובנות וההמלצות של היועץ העסקי בזמן שהוא בוחן את העסק, אך כבר בתחילת הדרך כדאי לשים לב לתחושות הבטן ולמה שאומר הראש, לגבי מידת האמון במקצועיותו של היועץ. 

כמה מילים על עלויות שירותי היועץ העסקי
מטבע הדברים, שירותי היועצים העסקיים משתנים גם מבחינת העלויות. זהו שוק חופשי ובו כל אחד רשאי להציע את המחיר שלו, כפי שאתם רשאים לבחור את בעל המקצוע שיעבוד אתכם. יודגש, כי תהליך ייעוץ עסקי אינו חייב להתפרש על פני תקופה ארוכה ולהיות כרוך בעלויות משמעותיות, כך שבהתאם לצורך ניתן גם להסתפק במספר פגישות בודדות. עם זאת, הצרכים משתנים מעסק לעסק, ובכל מקרה לא כדאי להתבונן על התהליך רק דרך חיסכון של כמה מאות שקלים. תהליך ייעוץ עסקי הוא השקעה שמחזירה את עצמה פי כמה וכמה, במידה ובוחרים באדם הנכון ובחבילת הייעוץ שבאמת מתאימה לעסק. לדוגמא, עבור בעל עסק המצוי במשבר כלכלי מהותי, הבחירה בבנק שעות דל ומוזל עשויה שלא להספיק על מנת להוציא את העגלה מהבוץ.   

אז כן, העלויות חשובות. אבל באופן כללי ישנה עדיפות לשירותי ריטיינר, להבדיל מבנק שעות המחייב הסתפקות בפגישה או שתיים מדי חודש. שירותי הריטיינר מקנים ליווי רציף ומתמיד התורם רבות לשינוי מהותי לטובה, ולמעשה, ככל שהשירות ניתן לאורך זמן וברציפות כך התמורה גדלה ומוכפלת.

הכתבה נכתבה בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי