הדולר שבר אתמול שיא של ארבעה חודשים וחצי, כאשר טיפס לגובה של 3.75 שקלים. במהלך היום (שלישי) נמשכה התחזקותו של המטבע האמריקאי, כמו גם זו של האירו שעמד בשעות הבוקר על 4.12 שקלים. 

לאחר מקרי הדרת הנשים בארץ: זה הצעד הבא של המחאה

הקפיצה הדרמטית בשער הדולר התרחשה ב-6 באוגוסט, יום בו התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו ל"בלומברג" והכריז כי "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובזה נעצור". על מנת להבין האם להתפתחויות הקשורות לרפורמה במערכת המשפט יש השפעה על שער הדולר פנינו לדניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב"הירשוביץ 360". 

"ישראל היא אמנם מדינה שמובילה בחדשנות ובייצוא טכנולוגי, אך חשוב לזכור את גודלה של הכלכלה הישראלית בהסתכלות גלובלית", הוא מסביר. "אמירותיו של ראש ממשלה ישראלי לכלי תקשורת זר כזה או אחר לא אמורה להשפיע במידה רבה כל כך על שער המטבע המקומי שאיננו בין המטבעות הפופולריים ביותר בעולם. לכן לא הייתי ממהר לקשר בין האירועים".

נתניהו בריאיון לבלומברג: "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובזה נעצור" (צילום :בלומברג,Bloomberg)

לדבריו, "בתקופה האחרונה אנו עדים להתחזקות משמעותית של הדולר מול סל רחב של מטבעות חוץ, כך שבמידה רבה הדבר לא נובע אך ורק מהיחלשות השקל. בחודש האחרון עלה הדולר אינדקס ב-3.14% לעומת עלייה של 4.5% בשער הדולר/שקל. כלומר רוב העלייה לא מיוחסת לאירועים מקומיים בכלכלה הישראלית, ובכלל זה מהלכי החקיקה של הכנסת".

הוא מוסיף כי "חשוב לציין כי שוק המט"ח נחשב לספקולטיבי ותנודתית במיוחד בהשוואה לשווקים אחרים, ומשכך לפערים בשיעור זה אין משקל משמעותי מבחינת המשקיעים המנוסים".

האם המגמה צפויה להימשך להערכתך?
"התחזקות הדולר נובעת במידה רבה מהעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות. דבר שגרם לגופים מוסדיים להסיט השקעות רבות לאג"ח זה וכתוצאה מכך עלה הביקוש למטבע הדולר, שהתחזק כאמור. אינדיקטורים מסוימים מאותתים על הסתברות לכך שהפד ישמור על רמת ריבית גבוהה לאורך תקופה משמעותית יותר ומשכך נראה כי הדולר ימשיך לשמור על רמות גבוהות".

דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)
דניאל שבקס (צילום: באדיבות המצולם,יחצ)