עופר כהן מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב", העוסקת בליווי ובשיקום תעסוקתי וחברתי עבור אנשים עם מוגבלויות ושילובם בשוק העבודה החופשי, היה עד לפני עשור וחצי בכיר בעולם העסקים, וכל מה שעניין אותו הייתה שורת הרווח. "עבדתי 24/7, אני מגיע מעולמות המזון ושנים עבדתי בתפקיד מאוד בכיר ברשת לחם ארז".
אלא שלמרות הכוונות הטובות, בתחילה הפגישה הזאת לא ממש עלתה יפה. "ישבתי בשולחן עם תוכניות עסקיות והצוות שם הסביר לי עד כמה אני לא מבין לאן אני נכנס. הם סיפרו לי על מפעל קטן שעשה נרות, ועל הערך המוסף של העשייה למען אנשים עם מוגבלויות. אני זוכר שרק כשיצאתי מהחדר נפל לי האסימון שאנחנו לא מתעסקים פה בעוד עסק, בעוד שורת רווח ושיש פה משהו שיש לו קודם כל נשמה".
בקבוצה הבינו שמעבר להענקת מענה תעסוקתי לאנשים עם מוגבלויות, הם גם רוצים לעשות אותו טיפה אחרת. להגיע למצב שהם מייצרים מענה בתוך הקהילה ומשלבים בסופו של דבר את מקבלי השירות בשוק העבודה. "ידענו שאנחנו צריכים לפתוח יחידות לפריסה גיאוגרפית יותר גדולה, ידעתי שאנחנו רוצים לייצר בחירה, ומגוון של אפשרויות למקבלי השירות בין אם ביצרנות, במכירות, בשירותים ובטכנולוגיה. ובתוך כל אחת מהיחידות הללו, הבנו שאנחנו צריכים לבנות מנעד תפקידים רחב שיאפשר לכל אדם למצוא את המקום המתאים עבורו".
כהן מסביר שהתהפוכה בסיטואציה מביאה לכך שלא רק שיש פתיחות יותר גבוהה, אלא שיש יותר היצע מביקוש, ומעסיקים רבים במשק מעוניינים לקלוט עובדים עם מוגבלויות. "אחד האתגרים שלנו הוא שלעתים קשה לשכנע אנשים לצאת לשוק החופשי. זה מהלך מורכב. אנחנו בעצם משמשים קצת כמו כלוב של זהב והיציאה החוצה מביאה איתה הרבה חששות. אבל בסופו של דבר מבחינת השמה, 40% ממקבלי השירות שלנו משתלבים בשוק החופשי. מדובר באנשים עם 100% נכות. לצורך ההשוואה בארגונים מקבילים ההשמה עומדת בין 4%־8% של שילוב, ובגרמניה למשל, שם אנחנו גם מסייעים להם לאמץ את המודל שלנו, אחוזי ההשמה בשוק החופשי עומדים על אחוז אחד בלבד!".
כולם מכירים את רשת הספרים "סיפור חוזר", אבל מי שלא מסתכל על האותיות הקטנות לא יודע שהרשת שייכת לקבוצת שכולו טוב, וזה אגב מכוון. "את לא תראי או תזהי בשום פינה ויש מאחורי זה רציונל מאוד ברור שאנחנו מכנים אותו מבחן יום שישי בערב. בסוף, אנחנו רוצים שאדם שמגיע לארוחת שישי וישאלו אותו מה אתה עושה, יגיד שהוא מוכר בחנות, או בריסטה או דוגווקר, ולא יספר על עמותה שמנסה לסייע לאנשים עם מוגבלויות".
קבוצת שכולו טוב היא מעבר לעמותה, ומחזיקה מותגים רבים, כמו "כלב טוב", "קפה טוב", "סיפור חוזר" כאמור, ועוד. "יש לזה מורכבויות מאוד גדולות" מסביר כהן, "אם היינו שמים רק את שכולו טוב בפרונט, החיים שלנו היו הרבה יותר קלים גם ברמת החשיפה וגם ברמת העלויות השיווקיות. אבל הרציונל הוא מה נכון יותר לאנשים, מה יכוון אותם לשוק העבודה. בזה אנחנו שונים מעסק רגיל. עסק רגיל למשל, רוצה לשמר את העובדים הטובים שלו, ואצלנו זה הפוך. אם אתה טוב, תצא החוצה. וזו המורכבות של שורת הרווח הכפולה שיש לנו, פעם אחת השורה החברתית, ובפעם השנייה להחזיק את המסחריות".