אחרי חצי שעת זום ערה על הייטק, אקזיטים, מנטליסטים, אומני חושים ומה שביניהם, מסתבר שיש לא מעט חיבורים בין הקצוות האלה, ובן אדם אחד שמחזיק בקצותיהם במשך רוב חייו.

לקראת החג: המשביר, וניליה ויקב אמפורה במבצעי ראש השנה
הישג להייטק הישראלי: חברת הפינטק ThetaRay גייסה 57 מיליון דולר
 
ערן פייגנבאום, מנכ"ל אורקל ישראל, שולף מתקן עץ עם ארבע קוביות בצבעים שונים ומבטיח לנחש באיזה סדר אני מעדיפה אותם. הוא מתנצל שדרך הזום קריאת המחשבות היא פחות ברורה, אבל לא רק שהוא מצליח, אלא שמתברר שהוא חזה מראש איפה אמקם כל צבע.

סביר להניח שתצוגות תכלית כאלה, או דומות לה, משמשות את פייגנבאום לשבור קרח בפגישות חשובות, אבל נדמה שהוא לא פחות נהנה לעשות קסמים מלעשות עסקים. אולי אפילו יותר. לא בכדי הפך לכוכב בארה"ב, תחת שם הבמה "ערן רייבן", אחרי שזכה במקום השני בתוכנית הטלוויזיה "פנומן", הגלגול האמריקאי של "היורש", שבמהלכה קרא את מחשבותיה של כרמן אלקטרה, שאיתה גם יצא תקופה קצרה, והחליף את אחד מגדולי הקוסמים המקומיים במופע הקבוע שלו בלאס וגאס. לכן, לא פלא שנמרוד הראל וליאור סושרד הם חבריו הקרובים.

אבל לפני שנדבר על טכנולוגיה, נתחיל מזה שהוא לא קוסם: "אנחנו מחשיבים את עצמנו מנטליסטים, אומני חושים", הוא מבהיר את ההבדל התהומי בין משלחי היד, בעברית טובה במבטא אמריקאי, אחרי הכל הוא גדל רוב חייו שם. "אומן חושים מרוויח 30% יותר מקוסם, ומשתמש בחמשת החושים, בסטטיסטיקה, בדמוגרפיה ובנתונים. אם אני מבקש ממישהו לחשוב על אהבה ראשונה, ואת רואה בן כמה הוא או היא, יש שמות שאפשר לפסול מראש. כשהגעתי לארץ לקח לי שנה ללמוד את השמות.

"קוסם מתאמן על הטכניקה ואם יעשה את זה טוב, הוא תמיד יצליח. אומן חושים עובד מול מישהו אחר, בוחן את שפת הגוף, הבעות הפנים. מה שכן, זה שונה בכל תרבות. הופעתי במעל 50 ארצות ואני תמיד משתדל להגיע כמה ימים יותר מוקדם כדי לבדוק את זה על אנשים, בעיקר במדינות שלא כותבות באותיות שאני מכיר".

אתה בטח משתמש בארגז הכלים המנטליסטי שלך בעסקים, זה מתבקש.
"יש את הדברים הברורים, כמו היכולת לעמוד על במה ולספר סיפור ואני עומד על במות מגיל תשע. יש את יכולת השכנוע, הפרזנטציה, היכולת לחבר אליי. אנשים רוצים לקנות ולעשות עסקים עם מי שכיף להם. היו פעמים שהשתמשתי בזה כדי לשבור קרח".

כמו אצל רובנו, גם למנטליסטים לא הכל מצליח.
"אצל הטובים, כמו נמרוד הראל וליאור סושרד, הטעויות הן 10%. מנטליסטים עושים הרבה טעויות, אבל הסוד הוא לא לתת לקהל להרגיש בהן".
הכישלון בעסקים הוא אחר, יכולות להיות לו השלכות ארוכות טווח.

"אבל לפני הכישלון, אצל המנטליסט כל צורת ההסתכלות על הבעיה שונה ומכאן היכולת להפוך אותה לאתגר, לקריאטיבית, לחשיבה מחוץ לקופסה. מי שמנהל תהליך מכירה צריך לחשוב מחוץ לקופסה. עשיתי את זה מילדות, בלי שידעתי לקרוא לזה בשם, אז זה בא לי טבעי. כשעובד מגיע אליי עם בעיה, הוא יוצא מהמשרד שלי עם פיצוח, או דרך חשיבה אחרת.

"מנטליסט לא פוחד לנסות והוא מנהל סיכונים. ככה זה גם בעבודה שלי. אני לא מסתכל על כישלון כדבר נגטיבי, אלא כבחירה בפתרון הלא נכון. כשאת מופיעה על הבמה ורואה שמשהו לא עובד, את עוברת מיד לדבר הבא.בשנתיים האחרונות עשינו מהפכה באורקל בישראל, חלק מהדברים עבדו וחלק ולא".

פצחן מצטיין

פיינגבאום, בן 50, נחשב לרווק אטרקטיבי. הדרך שלו לאורקל התחילה במעבר של משפחתו לארה"ב כשמלאו לו שלוש, כשאביו, מהנדס חומרים והנעה רקטית, טס לארה"ב עם המשפחה כדי לעשות דוקטורט. הם התיישבו בניו ג'רזי, ובגיל שבע ערן הקטן נשאב לעולם הקסמים והיה מוכרח להבין מה עומד מאחורי הטריקים. בגיל תשע התחיל להופיע בימי הולדת, למד את מיומנות העמידה מול קהל וניהול המו"מ ובמקביל התחיל להשתעשע בהאקינג, כשחבר השאיל לו משחק מחשב, וביקש אותו בחזרה לפני שהספיק לסיים לשחק בו, אז הוא החליט להעתיק אותו, לא הצליח, וכך למד בדרך הקשה, דרך הידיים והראש, את פיצוח מערכת ההגנה שלו. השלב הבא היה לפרוץ למערכת המחשוב של בית הספר ולהעלות לעצמו ציונים.

ערן פייגנבאום (צילום: עדי אורני)
ערן פייגנבאום (צילום: עדי אורני)


הפיצול הזה, בין האשליות לטכנולוגיה, הלך והתעצם, כשבכל תחום הוא הלך עד הסוף. בגיל 18 כבר היה קוסם עסוק, בחופשות מהאוניברסיטה הופיע על ספינות קרוזים בחופשים ובמקביל התקבל לעבודה בסייבר בסוכנות לביטחון לאומי (NSA). את הציוד למופעי הקוסמות שלו אחסן אצל ההורים ובשלב מסוים החליט למכור אותו והתמסר להייטק.

אחרי שנתיים עבר לחברה קטנה שהקימה לעצמה ענן והייתה זקוקה לאיש סייבר. קראו לה גוגל. כשעזב את גוגל, הקים עם כמה מיוצאי החברה את jet.com, סטארט־אפ שהציע ללקוח להפחית מחירים באמצעות הוספת המוצר שלו למוצרים נוספים שנמצאים באותו המחסן ולוותר על האפשרות להחליף אותו באמצעות עוד הנחה.

כשעלתה התוכנית "פנומן" לאוויר, שכנעו אותו סושרד והראל להיבחן אליה, ובעזרתם הנדיבה מאחורי הקלעים, התקדם עוד שלב ועוד אחד, עד לזכייה במקום השני, היחיד מבין המתחרים שלא היה אומן חושים מקצועי. ואז קיבל הצעה להחליף מדי פעם את המנטליסט הבכיר, גרי מקיימברידג', בהופעות הקבועות שלו בווגאס.

מקיימברידג' לא חש איום מפני ההייטקיסט המשונה והרשה לעצמו סוף־סוף לצאת לחופשות מדי פעם. כך מצא את עצמו פייגנבאום טס לווגאס כל שבועיים, עושה שתי הופעות בערב, וחוזר לעבוד במשרד.

אחרי ש־jet.com נמכרה לרשת וולמארט ב־3.3 מיליארד דולר יצא פייגנבאום לפנסיה מוקדמת, שכללה 2־3 הופעות פתוחות בחודש, טיולי אקסטרים בחורים נידחים והגשמת חלומות מוטרפים. אחד מהם, הייתה התבודדות במדבר, שם קיבל את הטלפון מאורקל, שנכנסה באיחור לתחום הענן וחיפשה מישהו שיקים לה אחד משלה, ולשפוך עליו כסף ומשאבים.

הוא החליט ללכת על זה, לקח את הצוות שמלווה אותו עוד מימי גוגל לסיאטל, והצליח לנגוס נתח שוק של 6% מאמזון וממיקרוסופט ששולטות בשוק. "אני זורק אבן קטנה", הוא אומר, "ורואה את המעגלים. כשהופעתי על הבמות, העיגולים היו קטנים יותר והייתה חסרה לי ההשפעה היותר משמעותית ולא רק כמה השעות שבהן אנשים שוכחים את הצרות שלהם. היו לידי האנשים שאספתי סביבי מגוגל, ועברו איתי מקליפורניה לניו יורק ואחר כך לסיאטל, לאורקל".

ולישראל?
"לא הצלחתי להביא לכאן אף אחד. זה לא עבד. כולם אמריקאים".

ענן הקסמים

הענן של אורקל, שהפך לענן של מביני עניין באבטחה ובביצועים, עם התמחות בשדות תעופה, בצבאות, בשגרירויות, בבורסות ובבנקים תפס תאוצה, עם קרוב ל–70 מרכזי דאטה ברחבי העולם, הרבה יותר מאלה של המתחרים, שמשפרים את הביצועים. דווקא במכרז להעברת שירותי המחשוב של ממשלת ישראל וצה"ל לענן, הפסידה לגוגל ולאמזון, אבל הרוויחה את פיינגבאום כמנהל השלוחה של ארץ הקודש.

לישראל הקפיד להגיע בכל שנה לבקר את סבתא והמשפחה המורחבת, ובמהלך השנים הידק קשרים עם המנטליסטים כחול־לבן שהפכו לחברי נפש. אחרי ביקור שערך כאן עם צפרה כ"ץ, המנכ"לית העולמית של החברה, לפני יותר משנתיים, הם הגיעו למסקנה שבישראל יש פוטנציאל טכנולוגי לא ממומש והוא קיבל עליו את ניהול הסניף המקומי, מה שהיה מבחינתו לא פחות ממהפך מקצועי. וכך, אחרי 47 שנים בגלות, חזר לארץ הולדתו, כדי להקים את הענן הישראלי של אורקל.

"זה היה לעזוב את הקריירה בסייבר. ניהלתי קבוצות עובדים יותר גדולות מאורקל ישראל, אבל נכנסתי לתחומים שלא נגעתי בהם. אני מנהל את המכירות, השיווק, ה־HR, הראייה יותר רוחבית מרק סייבר. היום הכל עליי. יש לי מנהלות מדהימות, כי קידום נשים הוא אחד הדברים הכי חשובים שצריך לעשות".

"לא חשבתי שאני יכול ללמוד תחום חדש ולהמשיך להיות מנטליסט. אם הייתי ממשיך בסייבר בתפקיד בכיר, הייתי עושה את זה בידיים קשורות מאחורי הגב, כי ראיתי הכל. אבל כאן, לא רציתי הסחות דעת. זה הילד שלי. אומנם לא ילדתי אותו, אבל אימצתי אותו בגיל מבוגר ואני מסור לו".

הקושי הכי גדול בחזרה לכאן היה גיבוש הצוות, שיוכל לעבוד איתו בסינרגיה מוחלטת. להסתגל למנטליות הישראלית היה לו קל יותר. "האמריקאים אולי יותר מנומסים, אבל יש בזה משהו לא טוב. אפשר לסיים פגישה, ואין לך מושג מה הם חושבים כשהם אומרים לך, נתראה בקרוב. הישראלים אומרים דוגרי מה הם רוצים ומה הם צריכים. כאן אני לא 100% ישראלי, ובארה"ב החשיבו אותי אגרסיבי. הכל יחסי.

"המטרה שלנו הייתה להראות מה חברה עם 45 שנות ניסיון מוצלחות ברחבי העולם יכולה לתת. לאורקל יש הרבה מוצרים, שכולם מתעסקים בדאטה ואיך להשתמש בה בצורה אפקטיבית לגידול במכירות ולניהול מיטבי של העובדים. ניהול הדאטה מעובד בענן ומונגש למשתמש באמצעות טכנולוגיה נגישה".

"יש כל מני שימושים לדאטה, פיננסים, תחזיות, ביצועי עובדים, כלי להנהלה לבדוק מה עובד ומה פחות. הקמנו ענן ראשון בארץ וחוות שרתים תת־קרקעית בירושלים. רוב ההשקעה הייתה בפיתוח הטכנולוגי. בבית הספר לעסקים לומדים שאם אתה לא הראשון בתחום, תלמד מהטעויות של אלה שקדמו לך, כדי לשדרג את עצמך בכניסה לשוק. וזה מה שאורקל עשתה בענן שלה גרסה 2, וזה מה שהקסים והחזיר אותי להייטק.

"היא נתנה לאנשים שהקימו את העננים הישנים דף חלק ומיליארדים של דולרים כדי לשדרג ולשפר אותם ולהריץ אץ העסק כמו סטארט־אפ, עם כל האגרסיביות שלו. וזה מה שעשיתי לפני שהגעתי לישראל. ואז לקחתי את מה שבניתי שם והבאתי לארץ, שזאת הזדמנות חד־פעמית. בדרך כלל מי שנמצא בפיתוח נשאר שם רוב חייו. לי היה יתרון. אני מכיר את המוצר ואת הלקוחות, גם מהצד הטכנולוגי וגם מהכיוון העסקי".

ערן פייגנבאום  (צילום: עדי אורני)
ערן פייגנבאום (צילום: עדי אורני)

פורמולה וזוגיות

כדי להנגיש את מה שאורקל עושה לציבור, נוצר שתוף פעולה בינה לבין קבוצת הפורמולה 1 "רד בול רייסינג", שבמסגרתו פורמולה 1 משתמשת בטכנולוגיות הענן של אורקל לצורך חיזוק אסטרטגיית המרוץ, המבוססת על ניתוחי דאטה בזמן אמת. "פורמולה הוא ספורט מעניין, כיוון שאין בו חזרות על המגרש לפני המרוץ. אין דבר כזה להתאמן בבלומפילד. הנהג לא מכיר את המסלול עד הוא מגיע אליו, מן קרקס שעובר מעיר לעיר, בכל שבוע מסלול אחר.

"כדי להתכונן למרוץ צריך לקחת דאטה, מחום הגלגל שנוצר בחיכוך עם האספלט ועד גודל הסיבוב, דרך מי הגיע למקום השני ולתכנן באמצעותה את אסטרטגיית המרוץ. אחרי היציאה לדרך, יש שינויים לא צפויים. פתאום יורד גשם, מישהו עושה תאונה, הברקסים נשחקים. יש קבוצה של אנשים שמקבלים את הדאטה הזאת, מעבדים אותה ונותנים הוראות לנהג, פה יש סיבוב חד, תן לזה מאחוריך לעבור.

"אחת הסיבות שנכנסנו לשותפות הזאת, הייתה כי המכוניות האלה זזות כל כך מהר, הכל עובד על חלקיקי שניות, זה מדגים את היכולות של הענן גרסה 2. יש מעט מאוד אנשים שצריכים לקבל החלטות בשניות, כמו המגזר הביטחוני, הפיננסי בבורסות, חלקיק שנייה שיכול להיות בעל משמעות עצומה".

כדי לאפשר לחברי הקבוצה להתאמן, בנו באורקל סימולטור מבוסס על בינה מלאכותית, שמדמה באופן מדויק את מסלול המרוצים. דמו שלו נמצא במשרדי החברה בישראל ונותן הזדמנות להרגיש לרגע מה זה אומר לנהוג במכונית מרוץ מהדרגה הגבוהה ביותר.

בשנתיים שהוא פה, הצליח להגדיל את מגוון הלקוחות המקומיים של הענן האורקלי, ביניהם אלקטרה, צים וחברת חשמל, ונאלץ להתמודד עם השלכות הרפורמה המשפטית. "אי אפשר להתעלם ממה שקורה, זה מדאיג", הוא אומר. "בתור אמריקאי, אני אופטימי, רוצה להאמין שכולים רוצים את טובת המדינה ויהיה משא ומתן שיביא למשהו טוב. ישראל הגיעה למה שהגיעה בזכות המנטליות הישראלית והערכים החברתיים ואני בטוח שבזכותם נצא מהמשבר".

אתה יוצא להפגין?
"נתנו לעובדים לבחור, יש עובדים שמפגינים ויש שלא. אני אישית לא רוצה לקחת צד בעניין, אבל אני מאוד תומך באלה שיוצאים לרחובות ואלה שנגד".

מאוד דיפלומטי. אתה מרגיש שההייטק נפגע?
"אנחנו ממשיכים להשקיע בישראל ולגייס עובדים. בגלל המצב, יש לנו עוד יותר מועמדים למשרות, שזה מצוין בשבילנו. אחת השאיפות שיש לי, זה שכל עובד יעלה את הרף".

אתה לא מתכחש לזה שהענף נמצא במשבר.
"אנחנו רואים את זה, כשחברות אחרות צמצמו עובדים בפעילות, אבל אנחנו גדלים כל הזמן ומתכננים להמשיך ולגדול, ובשנה האחרונה הענן שלנו גדל באחוזים הגדולים ביותר בהשוואה לאחרים. סטארט־אפים וחברות יודעים להעריך את הביצועים הטובים שלנו".

מתי תחזור להיות "ערן רייבן" ותופיע?
"אני אומנם לא מופיע על במות, אבל יושב לא מעט עם סושרד ונמרוד, נותן רעיונות, פידבקים, יושב בסיעורי מוחות. אולי עוד שנה־שנתיים אתחיל להופיע בארץ".

ואי אפשר בלי השאלה הכי ישראלית שיש, מה עם משפחה?
"הייתה לי מערכת יחסים ארוכה, והגעתי לארץ רווק. כולם רוצים לשדך לי מישהי וזה דווקא נחמד".