התאחדות חקלאי ישראל בפנייה דחופה לרשתות השיווק הגדולות: החלו לסמן כבר עכשיו את התוצרת החקלאית המקומית וסייעו לשקם ולחזק את החקלאות הישראלית

חוק סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית עבר בכנסת ביולי האחרון ואמור להיכנס לתוקף בדצמבר 2023. כזכור, הכנסת אישרה את החוק שיאפשר לצרכן לזהות את ארץ המקור של תוצרת חקלאית, במטרה ליצור שקיפות לצרכנים ולעודד רכישת תוצרת מקומית. כעת מבקשת התאחדות חקלאי ישראל מרשתות השיווק לסמן את התוצרת החקלאית הישראלית כבר עכשיו, באופן וולנטרי.

כידוע, מאז שבת השחורה של ה-7 באוקטובר, ספגה החקלאות הישראלית טלטלה קשה. חקלאים רבים, וכך גם עובדיהם נרצחו, נחטפו, נפצעו או שהינם בגדר נעדרים. חלק מהשטחים החקלאיים ניזוקו קשות, לחלקם לא ניתן לגשת בשל הלחימה ובכולם קיים מחסור אדיר בידיים עובדות. החקלאים מחרפים נפשם בניסיון להגיע לשדות ולספק לאזרחי ישראל תוצרת חקלאית מקומית והם אכן מצליחים, בעזרתם של מתנדבים נהדרים, לשנע את התוצרת לרשתות השיווק. כעת מפצירים החקלאים ברשתות השיווק שיאפשרו לצרכן לבחור את התוצרת אותו ברצונו לרכוש ושיציגו בגאווה את התוצרת החקלאית הישראלית.

״זה לא רק שיקול חקלאי, אלא כבר שיקול מדיני-ביטחוני. ברגע שלא יהיה מספיק ייצור חקלאי בגבולות הארץ - התושבים ינטשו את היישובים״, אומר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל. ״יש חקלאים שיש להם משקים משפחתיים עוד מלפני קום המדינה - וזה המקצוע היחיד שהם עבדו בו כל חייהם. פעילות בשטחי החקלאות שומרת על הגבולות, והיישובים הם ממש כמוצבים לאורך קו הגבול. כדי שתהיה פעילות או ייצור במשקים ובמטעים -  רשתות השיווק צריכות לסמן על כל מין וזן של כל מוצר שהוא תוצרת חקלאית כמו פרי, ירק או ביצים - מאיפה ייבאו אותו ומה ארץ המקור שלו. על הצרכנים לדעת למי הם מעבירים את הכסף - ולבחור לעודד חקלאות תוצרת הארץ. 

לדבריו, כלל החקלאים בעוטף ישראל - בצפון ובדרום, מתמודדים עם אתגרים גדולים מאוד לנוכח המצב הביטחוני: ״החקלאות הישראלית נשענת על עובדים זרים רבים שעושים את העבודה בצורה המיומנת והמקצועית ביותר. לנוכח המצב, כ-4,000 עובדים תאילנדים במטעים ובמשקים - קיבלו הוראה ממלך תאילנד לעזוב את הארץ, כך שיש לנו בחקלאות מחסור גדול וחמור בכוח אדם. זו מכה קשה מאחר שעובדים אלה הם חלק מההוייה החקלאית בישראל כבר שנים רבות. מעבר לכך, שטחים חקלאיים רבים הם כרגע שטחים צבאיים סגורים, שלא ניתן לעבוד בהם ולקטוף את הפרי מהם. זהו גם סיכון גדול כרגע עבור חקלאים לעבוד בשטחי החקלאות שצמודים לגבול - ממש בקרבת פעילי החיזבאללה שיורים ללא הבחנה״. 

עמית כהן, מנהל מטע מלכיה של פירות קיץ, שנמצא מטרים אחדים מגדר הגבול של ישראל-לבנון מוסיף לתאר את המצב המורכב בשטח: ״קיבוץ מלכיה נמצא מאות מטרים בודדים מהגבול, והמטעים הם מסביב לקיבוץ. חלקם ממש על הגדר - וחלקם עשרות מטרים ספורים ממנו. המלחמה תפסה אותנו כאשר רוב הפירות עדיין על העץ ולא נקטפו, ועם תחילתה, נעשתה עצירה מוחלטת של הקטיפים. בימים האחרונים, נפתחה האפשרות לקטוף את הפירות - אך כל העובדים הזרים שעסקו כאן בקטיף חזרו לארצות המקור שלהם בגלל הלחימה והסיכון בקרבה שלנו לגבול״. 

״אנחנו עומדים במצב שבו אנחנו מצליחים לקטוף רק כרבע או כשליש מכמות הפרי שאנחנו אמורים לקטוף״, הוא מוסיף. ״אנחנו מנסים בשלב הזה להדביק את הפער עם גיוס של קוטפים שונים או מתנדבים - והאתגר הכי גדול שיהיה לנו בעתיד הוא להדביק את הפער שנוצר עם עצירת הקטיף. כרגע מבחינה כלכלית, ככל הנראה הנזק של הסיטואציה יהיה נזק של מיליונים - ואני מדבר כרגע רק על המשק הקטן שלנו. התפיסה בקרב הצרכנים הישראלים שיכולה להועיל למצב של החקלאים בגבולות הארץ - היא לקנות תוצרת ישראלית ולא ייבוא מחו״ל. כאשר יהיה סימון תוצרת ישראלית על כל מוצר כבר עכשיו, הדבר יעזור לנו בהחלט להפחית את מימדי הנזק כתוצאה מהמצב הביטחוני. זה הזמן לעזור לנו״. 
מנכ"ל 'אבוקדו גל' מוסיף ומודיע כי ״לא ניתן להמשיך בקטיף הפירות בגבול הצפון.כ-50% משטחי גידול האבוקדו בגליל העליון מושבתים. שטחי חקלאות רבים הממוקמים באזור קו העימות בצפון, עד 2 ק"מ מגבול לבנון, הוכרזו על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור״.

״חקלאי יישובי גבול הצפון בקו העימות עם סוריה ולבנון, נמצאים בעונת קטיף התפוח, האבוקדו, והקיווי, אך אינם מורשים להגיע לאזור המטעים, כמו כן, יש מחסור בידיים עובדות, שכן חלק מהעובדים גויסו, והעובדים הזרים לחקלאות פונו מהאזור, בנוסף קיימת בעיה בשינוע, אספקת חשמל, מים, מיגון ועוד. במידה שלא ייקטפו הפירות במועד, יירקבו על העצים״.
יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח מציע: ״על רשתות השיווק לקחת אחריות ודווקא היום, יותר מתמיד, להזדהות עם החקלאות המקומית ולהעדיף את התוצרת החקלאית הישראלית על פני התוצרת המיובאת. אנו קוראים לרשתות השיווק לסמן על המדפים את התוצרת החקלאית הישראלית כדי שלצרכן תהיה האופציה לרכוש אותה על פני המיובאת ובהזדמנות זו קוראים לרכוש קודם את הסחורה מחקלאים ישראלים על פני זו המיובאת״

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן מוסיף כי ״למען חיזוק החקלאות הישראלית וכדי שנצא יחדיו מהמשבר, אנו מבקשים מרשתות השיווק לסמן את ארץ המקור של התוצרת החקלאית בחוק שאמור ממילא להיכנס לתוקף בעוד כחודשיים ובכך לתת לצרכנים לבחור האם הם מעדיפים עגבנייה ישראלית או עגבנייה מיובאת. מדובר במהלך שיעזור בשיקום ובחיזוק החקלאות הישראלית ובעיקר יפגין סולידריות עם חקלאי עוטף ישראל".