נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי היום (שני) בשעה 16:00 לפרסם את החלטת הריבית, כשרוב ההערכות הן שהיא תרד אבל יש גם הערכות שהיא תישאר ללא שינוי. 

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, קרא לנגיד להוריד את הריבית. לדבריו, "לאור ההגעה לטווח קצב האינפלציה השנתית, כל התמשכות נוספת ברמת ריבית גבוהה גובה מחיר כבד ומיותר למגזר העסקי ולמשק. ראינו את ביצועי המשק ברבעון הרביעי של 2023 - צניחה של 19.4% בתוצר, ירידה של 70% בהשקעות, ירידות של 42% ביבוא, ירידות של 27% בצריכה הפרטית וירידות של 18% ביצוא.

"הנתונים הללו משקפים עד כמה קשה המצב בו מצוי המגזר העסקי ועד כמה כבד סד הלחצים שהחל כבר בתחילת 2023 והחמיר מאוד מאז פרוץ המלחמה", הוסיף, "אי הודאות הגבוהה, יחד עם התייקרות המימון החריפה בשל עליות הריבית, הובילו לירידה גדולה בהשקעות ולעלייה מסוכנת בהיקפי האשראי. לאור אלו, חשוב שבנק ישראל יפעל להפחתת מערכת הלחצים והסיכונים הגבוהים אשר ממילא קיימים על המגזר העסקי".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי "על נגיד בנק ישראל להמשיך בהורדת שיעור הריבית במשק. המשק הישראלי במצב חירום. ¬מדיניות בנק ישראל בשנה האחרונה הפרה את האיזון הנכון בין המערכת הבנקאית לבין המגזר העסקי ומשקי הבית. מול העלאת שיעור הריבית על הלוואות לא הייתה הפחתה בנטל האגרות הבנקאיות. זה מחייב תיקון. בתקופה זו בה עסקים רבים נאלצים ליטול אשראי על מנת לשרוד תקופות מעבר חריגות, הכרח הוא להמשיך בהורדת עלות ההלוואות".

מנגד, אופיר אנג'ל יו"ר פירמת הייעוץ AUREN ישראל, אמר כי "לאור ההערכות שאחרי מוד'יס גם סוכנויות פיץ' ו-S&P יורידו את דירוג האשראי של ישראל, הנגיד לא צפוי לדעתי להוריד את הריבית. המהלכים האלה נותנים לנגיד תירוץ טוב להשאיר את הריבית בשיעור הגבוה הנוכחי. בכך הוא מאותת לפוליטיקאים ולשוק שהוא המבוגר האחראי, מול הפזרנות של הממשלה. בעיקר הנגיד ימתין לראות אם תהיה הורדת ריבית בארה״ב, לפני שיעשה צעד דומה בישראל".

"הנגיד מקבל פה הזדמנות 'לחנך' את הממשלה ולגרום לה לרסן את עצמה ולא להמשיך להשתולל בפזרנות, אלה לפעול יותר במסגרת תקציבית מרוסנת", הוסיף, "הוא קיבל פה עוד זמן, עד ההחלטה הבאה על הריבית בעוד חודש וחצי, לראות איך האמריקאים נוהגים. הדרמה האמיתית תחכה לאפריל, רגע לפני בהלת הקניות של חג הפסח".

לסיום אמר: "העובדה שהממשלה מתמהמהת עם אישור התקציב ל-2024 והעובדה שאין לנו עדיין תקציב מאושר נותנים תחושה של חוסר יציבות וחוסר ודאות. הנגיד רואה כמו כולנו איך הממשלה מנתבת תקציבים לכספים קואליציוניים במקום למנועי צמיחה ורפורמות הדרושות לריפוי וצמיחת המשק. זה מחזק את שיקול הנגיד לנהוג בשמרנות ואחריות ולהמתין עוד בכל הקשור להורדת הריבית".