דמיינו שאתם נוסעים ברכבכם לכיוון תל-אביב בשעות העומס, כמדי בוקר בכל יום עבודה, וכבר התסכול מהפקק האינסופי הצפוי מתגבש בכם, אולם הפעם מתרחש משהו שונה. אתם נכנסים לאיילון ונדהמים לגלות שהתנועה זורמת באופן חופשי בכל ארבעת הנתיבים של הכביש, אין עומס מכוניות, אין פקקים. במרכז העיר הרמזורים מתחלפים בקצב מדויק ומותאם, כך שהתנועה ממשיכה לזרום בהרמוניה. כשאתם מגיעים לרחוב של המשרד שלכם, אתם נדהמים לגלות מקומות חניה חופשיים.

בתחילת שנת 2024, על אף הטכנולוגיה המתקדמת שהופכת את המציאות שלנו, התרחיש הזה עדיין נשמע דמיוני. ועם זאת, יש לא מעט מדינות שכבר הפכו את הדמיון הזה למציאות במודל של ערים חכמות.

באמסטרדם, לדוגמה, הוטמעה מערכת תחבורה שיתופית אינטראקטיבית לשימוש פתוח לתושבי העיר וכן ניהול חכם ויעיל של נפח החניה על ידי הפניית מחפשי חניה למקומות פנויים. לונדון הצליחה להפחית שימוש ברכבים פרטיים ומעבר לתחבורה ציבורית על ידי חיישנים לקריאת לוחות רישוי וחיוב  הנכנסים לעיר בתשלום אגרה. ריו דה ז'ניירו הטמיעה מאגר עצום של תשתיות מידע מקוון פתוח המרכז אינספור נתונים אשר באמצעותם תוכננה והוקמה מערכת תעבורת אוטובוסים מהירה. העיר סונגדו שבדרום קוריאה הוקמה כעיר חכמה מהייסוד בעזרת חברת סיסקו שרישתה את כלל תשתיות העיר – החל ממערכות התחבורה, המים והחשמל ועד לתשתיות הפנימיות בבניינים בחיישנים האוספים נתונים באופן רציף ומאפשרים להנהלת העיר ליעל את המערכות השונות בזמן אמת ולמנוע בזבוז ופגיעה בסביבה.

תל-אביב אף היא לא נותרת מאחור כשמדובר בטכנולוגיה שעתידה לשנות את המדינה וב-2014 זכתה העיר בפרס "ערי העולם החכמות" באקספו ברצלונה בזכות מערכת הדיגיתל שהטמיעה ומחברת בין העיר לתושבים תוך הנגשת מידע, תחומי עניין לפי מיקום, פעילויות, אירועים ואף אפשרות לדיווח דו-כיווני על מפגעים בעיר.

שלושה גורמים עיקריים תומכים בשנים האחרונות בתאוצת הפיתוח של ערים חכמות. הראשון, משבר האקלים הגלובלי והתחייבות מדינות העולם להפחתת פליטות, בין היתר באמצעות צמצום מספר הרכבים הנוסעים בכביש. הגורם השני הוא העלייה המאסיבית בעיור המחייבת פתרונות ייעודיים - עד שנת 2050, יותר מ-2.5 מיליארד בני אדם צפויים לגור בערים, לפי האו"ם. עד 2030, העולם צפוי לכלול 43 מגה ערים, כל אחת עם יותר מעשרה מיליון תושבים. האו"ם הצהיר כי הפיכת ערים לבטוחות, גמישות ובר-קיימא היא בראש סדר העדיפויות העולמי. הגורם השלישי – ההבנה של ראשי הערים כי הם יכולים לעשות כסף מהסיפור הזה, למשל ע"י הגדלת האגרות הנגבות ככל שחיישנים מאפשרים לאסוף מידע על שימוש בהתקנים בעיר.

עד שנת 2025 שוק הערים החכמות יהיה שווה 442.5 מיליארד דולר - הכפלה מ-2019, על פי GlobalData. במזרח התיכון ובצפון אפריקה בלבד, ההשקעה בטכנולוגיות ערים חכמות צפויה להגיע ל-2.3 מיליארד דולר עד 2026. שוק תשתיות המידע והתקשורת של העיר החכמה (ICT) יצמח ב-98.9 מיליארד דולר מ-2022 עד 2027, על פי Technavio, תנופת הצמיחה תתקדם ב-CAGR של 21.15% במהלך תקופת התחזית. 

הצורך בגישה חכמה לפיתוח ערים חכמות קיבל גושפנקא משמעותית, כאשר נשיא ארה"ב ביידן, חתם בנובמבר 2021 על חוק התשתיות הכולל תקציב של למעלה מ-500 מיליון דולר לחיזוק הניידות ומהפכת התחבורה הציבורית שתסייע לערים בתשלום על פרויקטים של ערים חכמות, החל מבניית תשתית לרכבים אוטונומיים ומחוברים, דרך הטמעת חיישני תנועה חכמים, ועד לרשתות חכמות ואספקה ללוגיסטיקה ומסחר.

הוצאות ממשלות ברחבי העולם על טכנולוגיות להפיכת ערים לערים חכמות גדלו באופן דרמטי בשנים האחרונות. יחד איתה גדלו הפיתוחים הטכנולוגיים, וכך גם היקף ההשקעות הציבוריות והפרטיות.

שוק הטכנולוגיה העולמי לערים חכמות צפוי לצמוח בהכנסות שנתיות מכ-121.1 מיליארד דולר ב-2023 ל-301.2 מיליארד דולר עד 2032. הטכנולוגית הללו כוללות בעיקרן, IOT (האינטרנט של הדברים) ו- AI (בינה מלאכותית). התשתיות לערים חכמות, כוללות: תשתיות לרכבים חשמלים ומחוברים, קישוריות 5G, וחיישנים מסוגים רבים ושונים. 

חברות לפיתוח ויישום טכנולוגיות ותשתיות אלו, נהנות כיום מתנופה אדירה של השקעות ולקוחות ענק, בעיקר ערים וממשלות. בין חברות הטכנולוגיה המובילות המשמשות כשחקניות הראשיות בשוק הערים החכמות:

Cisco (NASDAQ: CSCO) המפתחת בין היתר, טכנולוגיית ניטור מיקום שמאפשרת לצפות בעדכונים חיים של מצלמות מעקב ולהעריך את מידת האבטחה. הטכנולוגיה אוספת גם נתוני פשיעות על פי סוג ומיקום, וכן מנטרת את המדיה החברתית לבחינת איומים פוטנציאליים. החברה מסייעת לערים באימוץ טכנולוגיית IoT. שווק השוק של החברה נכון לימים אלו, 203.91 מיליארד דולר.

(NASDAQ: QCOM) Qualcomm פועלת בשוק ה-5G ומסייעת בקישוריות של ערים חכמות. הטכנולוגיה של החברה מפשטת את המורכבות של פרישת פתרונות חכמים באמצעות מודל עסקי ייחודי של אספקת IoT as a Service ובכך מקלה ומייעלת תהליכי אימוץ פתרונות חכמים מקצה לקצה עבור עסקים וגופים. שווי שוק החברה נכון לימים אלו, 158.13 מיליארד דולר.

Honeywell (NASDAQ: HON) מספקת טכנולוגיות בעלות מגוון שימושים בערים חכמות, הכוללות אוטומציה, תחבורה ותשתיות. חבילת Honeywell City מציעה אוסף של מוצרים ושירותים המיועדים לייעל את הפעילות העירונית באמצעות פלטפורמת שליטה ובקרה של IoT. הפלטפורמה מאפשרת להציג ולנהל את כלל הפעולות החכמות של העיר. שווי שוק החברה נכון לימים אלו, 129.29 מיליארד דולר.

תעודות סל בתחום הערים החכמות שכדאי לבחון:

Lyxor MSCI Smart Cities ESG Filtered (DR) UCITS ETF – תעודת הסל הזו מציעה חשיפה למניות הפועלות בתחום הערים חכמות, והיא עלתה באחוזים ניכרים החל מתחילת 2023 ועד עכשיו. היא עוקבת אחר מניות חברות בתחום הטלקומוניקציה, טכנולוגיות והתעשייה, ביניהן: Juniper Networks Inc (JNPR: NYQ), Fortinet Inc (FTNT: NSQ) ו- Acuity Brands Inc (AYI: NYQ).

iShares Smart City Infrastructure UCITS ETF – תעודת הסל הזו עוקבת אחר מדד המורכב מחברות שמספקות שירותים ופתרונות לפיתוח והפעלה יעילה של תשתית Smart City באופן בר-קיימא. היא ביצעה קפיצה משמעותית בשנת 2023, בעלת 143 החזקות, כשהגדולות בהן: TOPBUILD CORP, PALO ALTO NETWORKS INC, BOOZ ALLEN HAMILTON HOLDING CORP C, ו- SNC LAVALIN INC.

שי שעיה (צילום: מאיה באומל בירגר)
שי שעיה (צילום: מאיה באומל בירגר)