במטרה לייעל את רוח ההתנדבות בארץ מתחילת המלחמה, המועצה הישראלית להתנדבות פותחת בימים אלה קורס נוסף, שני במספר, להכשרה ולהסמכה של מומחים לניהול התנדבות בארגונים. המועצה היא גוף הפיתוח של הממשלה להרחבת התמקצעות ההתנדבות והתשתיות שלה.

אירועי 7 באוקטובר, וההתגייסות הגדולה של אזרחים להתנדבות כסיוע למערכה, חידדו את הצורך בהכשרת מנהלי התנדבות כגורם מתכלל לפעילות המתנדבים, לתיאום בין היוזמות השונות ולניצול נכון ואפקטיבי של האזרחים המעוניינים להתנדב.

על פי סקר של המועצה הישראלית להתנדבות, בחודשים הראשונים למלחמה כל ישראלי שני התנדב, וכיום מתנדב כמעט כל ישראלי שלישי.
"תוכנית ההכשרה שלנו בבית ספר לניהול ההתנדבות של המועצה מעניקה ידע תיאורטי ומקצועי בניהול התנדבות, וכוללת תכנים אקדמיים לצד כלים פרקטיים לשיפור ולקידום מיומנויות בתחום, ולהקניית כלים להפיכת מנהלי ההתנדבות למובילים ולמנהיגים בארגונם", אומרת ד"ר דורית ושלר, מנהלת פיתוח למידה במועצה הישראלית להתנדבות.

לדבריה, ההכשרה נותנת למנהלי ההתנדבות כלים להרחבת מעגל המתנדבים לטובת החברה, להתאמת פעילות ההתנדבות למתנדבים עצמם ולמציאות המשתנה וכן לקיום התנדבות יעילה ואפקטיבית.

"הכשרה כזו תמנע תופעות שנחשפנו אליהן עם תחילת המלחמה של חוסר תיאום בין למעלה מ־1,000 היוזמות האזרחיות שפעלו, שהובילו לעתים לעודפי מתנדבים בתחומים מסוימים ולמיעוט התנדבות וסיוע בתחומים אחרים", אומרת ושלר. "תפקיד מנהל ההתנדבות בעמותה הוא לחבר בין צרכים שעולים מהשטח למתנדבים בארגון, תוך רתימת חברות עסקיות ומתנדבים נוספים. במלחמה נוכחנו כי תיאום שכזה מסייע מאוד למיקוד, ליצירת התנדבות אפקטיבית ולמניעת שחיקת המתנדבים".

תוכנית ההכשרה כוללת 40 שעות לימוד אקדמיות ומפגשי ליווי קבוצתי מקוונים, וניתן להירשם אליה באתר המועצה הישראלית להתנדבות.
מנכ"לית המועצה רונית בר אומרת כי השאיפה היא שלכל אזרח צריך להיות תפקיד התנדבותי משמעותי בשגרה ובחירום: "מטרתנו היא שיפור איכות ההתנדבות והגדלת היקפה, תוך פיתוח מקצועי ועקבי של אנשי מקצוע בתחום".