רו"ח טיקו גדות, המנכ"ל בפועל של חברת נמלי ישראל, התארח אתמול בוועידה הכלכלית 2024 של קבוצת הג'רוזלם פוסט, מעריב ואתר וואלה!, במהלכה התייחס לפעילות הנמלים בתקופת המלחמה. 

"הכל מגיע, לוקח זמן והיה לנו דיליי של שבועיים-שלושה מהרגע שהייתה עצירה ועד שהתחילו להגיע כל הספינות שעשו את הסיבוב", אומר גדות, "אבל בשורה התחתונה כל מה שאמור להגיע מגיע וכל מה שאמור לצאת יוצא".

גדות התייחס כמובן לאיום של ארגון הטרור החות'ים שפועל מתימן ותוקף אוניות משא בדרכן לאזורנו, מה שהוביל את חברות השילוח לשנות את מסלולן, ובמקום להגיע לנמל אילת הם נכנסים דרך הים התיכון. 

"למדינת ישראל יש מנטליות של מדינת אי", מסביר גדות, "אנחנו תלויים בנמלי הים. 99% של הסחר הבין לאומי של מדינת ישראל עובר דרך הים, לא ניתן להביא אותו באפיקים אחרים. לכן התשתיות הנכונות נותנות לנו את היכולת לתת את המענה לביקוש של המדינה".

חברת נמלי ישראל היא הבעלים של כל הנמלים במדינה, כאשר בכל נמל יש גורם המפעיל אותו בזיכיון. בשנת 2005 התחילה הרפורמה בנמלי ישראל שמגיעה לסיומה בשנים אלה. במהלך הרפורמה הוקמו שני נמלים חדשים, בבריכת נמל חיפה ובריכת נמל אשדוד. "כחברת תשתיות האחריות שלנו היא תמיד להסתכל בסדר גודל של עשרים עד ארבעים שנה קדימה, ולנסות להבין מה יהיו הצרכים של המשק הישראלי", מסביר גדות, "יש היום יותר רציפים מהצורך הנוכחי כרגע, כי כמו שאמרתי לא בונים נמל לצרכים של היום, בונים אותו לצרכים שהולכים להתגבש בשנים הקרובות. לכן, ברגע שאנו נמצאים באירוע כמו עם החות'ים, שיש מחסום בים סוף והאוניות מופנות דרך הים התיכון לנמלים האחרים שיש לנו, ויש לנו שם רציפים שיודעים לקבל, אז לא נוצר קושי בקליטה של יבוא.אם לא היינו עושים זאת היה נזק הרבה יותר משמעותי. במקום להסתכל עכשיו על קו האופק ולראות ים נוגע בשמיים, היינו רואים אוניות נוגעות בשמיים, כי התורים של האוניות היו מגיעים מעבר לאופק".

גדות נשאל לגבי העובדה שאחד ממפעיליו של הנמלים היא חברה סינית, שבנתה ומתפעלת אותו, והסכנה לנוכח המשבר הנוכחי מול סין סביב המלחמה בעזה. "כשחברה ממשלתית נכנסת להשקעה היא עוברת את כל מוסדות הביטחון של המדינה ומקבלת את כל האסמכתאות", הדגיש גדות, "וברור שיש גם התדיינויות עם האמריקאים ועם כל גורם אחר על מנת להבין שאנחנו עושים את הדבר הנכון, ולא לוקחים קבלן או מפעיל שעלול לסכן את הפעילות. יש הרבה פופוליזם מאחורי האמירות נגד הסינים, מי שאומר שאת זה אלו נמלים מתחרים, והם אומרים את זה כי זה מייצר תחרות ופוגע להם בכיס. אני לא חושב שיש פה איזושהי אג'נדה סינית רבתית נגד מדינת ישראל. כולם משחקים היום את המשחק הגיאופוליטי, כל אחד אומר את מה שהוא אומר, והראייה היא שבתקופת המלחמה הנמל הסיני עשה עבודה מדהימה.

"החברה הסינית היא בבעלות סינית. מתוך כ-230 עובדים יש בערך 30 עובדים סינים. היכולת שלהם לשבש היא מאוד קטנה, הם בעצם חתומים על איזשהו מסמך מול המדינה עם כתב הסמכה שמגדיר מה מותר ומה אסור וברגע שהם לא יפעילו את הנמל הם פשוט יוחלפו".