חברת 'חיפה כימיקלים' עוצרת את פעילות הייצור במפרץ חיפה ובמישור רותם, כך הודיעה היום (שני) החברה בעקבות עצירה מוחלטת של אספקת האשלג המהווה חומר גלם מרכזי לייצור דשנים ירוקים לחקלאות על ידי כימיכלים לישראל. 

עוד נמסר מהחברה, כי 600 עובדי החברה צפויים לצאת לחופשה כפויה וכי בכל יום שבו החברה אינה מייצרת ואינה מייצאת את מוצריה לחו"ל נגרם לה ולמדינת ישראל נזק של מיליוני דולרים, זאת בעוד שבאופן מפתיע כי"ל לא דיווחה כלל על נזקים שנגרמו לה כתוצאה מהשיבושים הנמשכים זה שלושה חודשים באספקת האשלג. 
לטענת 'חיפה כימיקלים', כי"ל, השולטת על אחד ממשאבי הטבע המרכזיים של ישראל והוכרזה כמונופול, ממשיכה לספק אלפי טונות של אשלג ללקוחותיה בארץ ובחו"ל מדי יום, ומשום מה חיפה כימיקלים אינה מקבלת את האשלג שכי"ל התחייבה להעביר לה בהסכמי הרכישה שנחתמו עמה. 

מ'חיפה כימיקלים' נמסר גם כי החברה פנתה לממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, על מנת שזה יכפה על כי"ל לספק את חומרי הגלם הנחוצים לה, וכן יבדוק את התנהלות החברה בכל הנוגע לניצול כוחה המונופוליסטי והפגיעה הבלתי הוגנת בחיפה כימיקלים. 
"'חיפה כימיקלים' אחראית לכ-2% מהייצוא התעשייתי הישראלי, אך תלויה בכי"ל בכל הקשור לאספקת חומרי גלם. עובדי החברה החלו לבצע שורה של צעדי מחאה שתכליתם לחדש את אספקת האשלג למפעלים, זאת בדומה לאספקת האשלג לעשרות לקוחות אחרים", נאמר.
מכי"ל נמסר שהסיבה לאי הספקת אשלג לחיפה כימיקלים נעוצה בעובדים: "ועד עובדי מפעלי ים המלח נוקט בעיצומים במסגרתם הוא מונע באופן מכוון הוצאת סחורה מהמפעל. הוועד נוהג בחוסר אחריות כלפי העובדים, המפעל והלקוחות בכך שהוא נמנע מלקיים מו"מ רציני עם ההנהלה על תוכנית התייעלות, ובמקביל הוא נוקט עיצומים מתמשכים הפוגעים בחברה ובלקוחותיה בארץ ובעולם. ההנהלה קוראת לוועד לסיים לאלתר את העיצומים ולהיכנס למו"מ ענייני במטרה להגיע להסכמה בדבר ביצוע תוכנית ההתייעלות".
מאיר בביוף, יו"ר ההסתדרות בנגב, לא מכחיש שהם מונעים הספקת אשלג ל'חיפה כימיקלים' וגם לדשנים כימיים. למעריב אוןליין אמר: "אני מצטער על הפגיעה בעובדי 'חיפה כימיקלים' שגם הם חברי הסתדרות, אך אנחנו מנהלים מאבק קשה מול הנהלת כי"ל. אנחנו ננקוט בצעדים המתבקשים כדי למנוע פיטורים לא מוצדקים של עובדי החברה. אני יודע שבמאבק שלנו יש פגיעה בעובדים אחרים, אך אנחנו לא יכולים להפסיק את הצעדים שאנחנו נוקטים משום שזאת הדרך שיש לנו כדי לשכנע את ההנהלה להיענות לתביעות המוצדקות שלנו".