המסחר בשוק המטבעות העולמי עדיין מושפע מהפרנק השוויצרי, זאת משום שחולשתו של האירו, שנתפס כמטבע מקלט, מחזקת את הדולר.



במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "בשבוע חזינו בתנודתיות בכל השוק הפיננסי, הן בשוק הסחורות והמניות והן בשוק המט"ח.


"לאחר ירידה חדה במחיר הנפט בשלוש השבועות האחרונים, שהצניחו את מחיר החוזים על הברנט וה-WTI לרמות שפל שלא נראו כדוגמתן כמעט 6 שנים, ראינו בשבוע שעבר סוף סוף ניסיון ראשון של התייצבות. הברנט מנסה כעת להתבסס מעל רמת ה-50 וה-WTI מנסה להתבסס מעל רמת 48. קשה להעריך כרגע האם יש פוטנציאל לתיקון משמעותי כלפי מעלה.



"הגורמים בשוק, הצפי להתחזקות הדולר ב-2015, עודף ההיצע וההאטה בצמיחה הגלובלית צפויים להמשיך ולהכביד על המסחר בנפט בטווח הקרוב. ואולם, אם אכן נראה התייצבות בשוק הסחורות, הדבר צפוי לתרום גם לשיפור הסנטימנט בשוקי המניות והמט"ח.



"בשוק המט"ח, הדרמה הגדולה בשבוע האחרון הגיעה מכיוון הבנק של שוויץ, שביטל את הקיבוע לאירו ברמה של 1.2 פרנק לאירו. מדובר במדיניות שהבנק שמר עליה בנחישות בשלוש השנים האחרונות. לאור התחזקותו של הפרנק וחולשתו של האירו בשנים האחרונות, הקיבוע הזה חייב את הבנק להתערב באופן רציף ואינטנסיבי בשוק המט"ח.



הדולר מתקרב לקו ה-4 ש"ח



"ככל הנראה, הבנק מעריך כי לא יוכל לעמוד בעוד עלויות של מדיניות זו, לאור הצפי כי ה-ECB יוציא לפועל הרחבה כמותית בהיקף גדול. פעולה זו רק תחליש את האירו ביתר שאת ולמעשה לא תאפשר לבנק של שוויץ לשמור בפועל על הקיבוע. ההחלטה של הבנק של שוויץ לא רק העלתה את ערך הפרנק כלפי מעלה, אלא גם גרמה לצניחה של האירו, מול כל המטבעות. הספקולציות מאוד גבוהות בתהייה אם הבנק של אירופה יבצע הרחבה מסיבית שתחליש את האירו בשנה הקרובה. כרגע האירו נמצא בשפל של 12 שנה מול הדולר וגם מול השקל. זוהי הרמה הנמוכה ביותר שהאירו נמצא בו מאז אוקטובר 2002.



"מדד הדולר, לעומת זאת, טיפס בשבוע שעבר לשיא חדש והוא נסחר כעת ברמתו הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2003. הדולר התחזק למרות נתוני מקרו ירודים, שפגעו מעט ביחס כלפי הכלכלה האמריקנית וציננו מעט את הצפי להעלאות ריבית. התחזקותו של הדולר נבעה בעיקר מחולשתם של המטבעות האחרים, מהאירו ועד מטבעות סחורות. המהלך היורד של הדולר-שקל נבלם בשבוע שעבר באזור רמות השפל האחרונות ב-3.87 והוא נסחר כעת שוב מעל 3.93. עלייה מעל 3.97 עשויה לסלול שוב את הדרך עד לרמת המפתח של 4".