כאשר מדברים על סצנת ההייטק והסטארט-אפ הישראלית, רובנו מדמיינים משרדים נוצצים בלב תל אביב או הרצליה פיתוח, אך גם מחוץ למעגל המיינסטרים של התעשייה, פועלים ומשגשגים מיזמים טכנולוגיים בישראל. כך למשל קורה בנצרת, שם פועלים כיום כמה מאיצים חדשים, שעוזרים לערבים ישראלים בצעדיהם הראשונים בעולם הייטק. בין היזמים המתהווים בעיר, בולט במיוחד ד"ר פיראס סווידן, שמגשים כעת את חלום הסטארט-אפ הפרטי שלו.



ד"ר סווידן למד בתיכון מעורב בירושלים, סיים לימודי מתמטיקה בטכניון ובהמשך למד מדעי המוח באוניברסיטה העברית, וביו-אינפורמטיקה במינכן. לאחר מכן חזר אל הטכניון לדוקטורט במדעי המחשב. כאשר סיים את התואר, נסע לפוסט-דוקטורט בארה"ב ובניו זילנד, שם גם עבד בתעשייה. בסוף מסע הלימודים הארוך מצא עצמו שוב בנצרת, הפעם כיזם העומד בראש חברה משלו.



מסעותיו במחוזות האקדמיה והתעשייה, הביאו אותו להבין עד כמה משפיעים השינויים הגנטיים בינינו על הפרופיל הבריאותי שלנו - ואז החל ליישם את מה שלמד. ד"ר סווידן החל לטפל ראשית בעצמו ואז במעגל המשפחה והחברים הקרוב, באמצעות "תוכניות חיים" מותאמות אישית שהתבססו על בדיקות אפיגנטיות. מהר מאוד הוא הבין שיש לו ביד רעיון לסטארט-אפ וכך נולדה Gene-Way, שהמוצר הראשון שלה עומד להיות אפליקציה שמספקת דיאטה מותאמת אישית, תוכנית אימונים אישית ועוד עצות כלליות יותר (כמו "צא יותר לשמש") - גם הן, בהתאם לפרופיל הספציפי של המשתמש.



כעת, עם עזרה שהוא מקבל מה"חממה העסקית נצרת" (NBIC), וללא תמיכה ממשלתית, הוא נאלץ מחפש מימון חיצוני, אך דווקא המגבלה הזו, מהווה יתרון מבחינתו. רפואה מותאמת אישית היא תחום פורח בארה"ב ובשווקים אחרים מחוץ לישראל, וסיפור חייו נתפס כמושך ומסקרן עבור שכבה חדשה של משקיעים גלובליים, כמו מיץ' קפור, שמחפשים השקעה מגוונת.



ד"ר סווידן לא לבד. היא אולי עדיין לא עמק הסיליקון, אך אפשר להמר על כך שבקרוב יותר ויותר משקיעים יעלו על הדרך לנצרת. למעשה, זה תהליך שכבר החל.



לאתר פורבס