שר התיירות, עוזי לנדאו, מסיים בימים אלה קדנציה מקוצרת בת שנתיים במשרד התיירות, כשה-פיניש לא היה קל בשל מבצע צוק איתן, שעדיין נותן את אותותיו.
אבל כשמדברים על תיירות בישראל, זה אף פעם לא קל. במהלך הקדנציה שלו התמודד גם עם זנבות מבצע עמוד ענן וכן מול תוכנית משרד האוצר, שלא צלחה, להטיל מע״מ על הענף.
״המשך פיתוח התיירות בישראל הוא באחריות שר התיירות הבא״, אומר לנדאו בראיון פרידה ל״מעריב המגזין״. ״למרות הקשיים הרבים שחווינו בשנתיים האחרונות, הצלחנו לחזק את יסודות הענף. ולא פחות חשוב, התחלנו ברפורמה מקיפה במבנה המשרד. תחום דינמי כזה צריך להתאים לאתגרי העתיד״.

השר היוצא מטעם מפלגת ישראל ביתנו אומר כי ״כדי שהתיירות תצליח לצמוח, צריך להשקיע גם כסף פרטי וגם כסף ציבורי. כדי לפתוח את הארנק הציבורי, חשוב לעבות את התודעה הציבורית לגבי חשיבות התיירות לכלכלה הלאומית. בשנים האחרונות הממשלה ומשרד האוצר הבינו את חשיבות התיירות ומוכנים להגדיל את התקציבים״.
לפי הנתונים, התיירות לא מתאוששת ממבצע צוק איתן.
״אם בוחנים את עקומת התיירות הנכנסת לאורך השנים, מבחינים בעלייה מתמדת. המצב הגאו-פוליטי והמבצעים הצבאיים שאנחנו נאלצים לנהל מדי פעם אכן פוגעים בתיירות. במקרים כאלה, או כשיש חוסר יציבות במדינות שכנות, כמו עכשיו בסוריה או במצב ששרר במצרים עם נפילת משטרו של מובארק, הגידול בתיירות נבלם לתקופה, ואז הוא עולה מחדש״.
זה טבעי. תיירים רוצים ליהנות, לא להיקלע למלחמה.
״אנחנו מתמודדים עם המצב הזה דרך מאמץ להרחיב את התיירות הנכנסת ולקדם את תיירות הפנים. מגדילים את הפרסום, בעיקר את הדיגיטלי, מדגישים את מה שיש לישראל להציע בתחום הבילוי, התרבות, הדת וההיסטוריה. וכמובן גם שמש, ים וחול״.

אביגדור ליברמן. שומרים על יחסים טובים. צילום: מרק ישראל סלם
 
להרים עוגן
אילת היא סיפור אחר, מדינת תיירות בתוך מדינה. הפגיעה בענף בעיר הדרומית היא לא בהכרח בשל מבצע צוק איתן. השר לנדאו אומר כי ״בתקופה האחרונה העיר משכה אליה תיירים רבים מרוסיה. אבל בגלל המשבר הכלכלי שם, והפיחות החד בשער הרובל, הייתה נסיגה. כדי לאושש את התיירות באילת, התקיים מבצע - סבסוד של 45 יורו בטיסות אליה. במקביל יצאנו במבצע כדי לעודד את תיירות הפנים, שבאופן כללי מושפעת הרבה פחות מהמצב הביטחוני. הישראלים יכולים לשמש עוגן תיירותי בתקופות שהתיירים מחו״ל חוששים להגיע בשל המתיחות באזור״.
איך עוזרים לענף לצלוח את התקופות המתוחות?
״ההתמודדות הזו מחייבת סיוע לענף בזמן משבר. הצלחנו לשדרג את העזרה שהמדינה מוכנה להעניק לתיירות כשזה מתרחש. הקמנו מנגנון שדומה לסיוע שניתן לחקלאות בגין אסונות טבע כמו בצורת. במסגרת זו, ובעקבות מבצע צוק איתן, התיירות קיבלה 500 מיליון שקל״.
ישראל ייחודית בשל אתרי היסטוריה או דת. מי שרוצה שמש וים, יש תחליפים אטרקטיביים בהרבה. יותר זול בטורקיה או ביוון.
 ״זה נכון שישראל יקרה. היא יקרה יחסית לטורקיה, מצרים וירדן, כי רמת השכר אצלנו גבוהה יותר מאשר שם. יש־ ראל יקרה לתייר גם בגלל סיבות שא־ נחנו קוראים להן היסטוריות־עסקיות. במשך השנים פיתחנו תיירות של הע־ שירון העליון, תיירות שמיועדת לאנ־ שים אמידים, כאלה שאוהבים להתאכסן במלונות מחלקה ראשונה, אנשים שמב־ זבזים יחסית הרבה כסף. תיירות זו יותר כדאית מבחינה כלכלית מאשר תיירות עממית. בעיני, גם האחרונה חשובה. קי־ דמנו הקמה של מלונות עממיים. בשנ־ תיים האלה אושרה בניית 2,000 חדרי מלון בהשקעה של 400 מיליון שקל. 800 חדרים הם עממיים״. 
לנדאו מדבר על שינוי נוסף: ״אנחנו מובילים מהלך של דירוג כל בתי המלון בישראל. הוא יתבסס על קריטריונים שמקובלים בחו״ל. הדירוג החדש יהיה בפיקוח משרד התיירות. כשהוא יושלם, כל תייר שירכוש חבילה ידע מה הוא צפוי לקבל. הדירוג חשוב מאוד כדי לקדם את התיירות בארץ. אם המלונאים לא ישתפו פעולה, יש לחייב אותם לע־ שות זאת באמצעות בחקיקה״.
איך מגיעים לחמישה מיליון תיירים בשנה?
"יהיה צורך לא להגדיל תשתיות חדרי מלון ואטרקציות - אלא גם להעמיק ולהרחיב את מאמצי השיווק. להגיע לתיירים פוטנציאליים בקהלי היעד המסורתיים של התיירות הישראלית, בצפון אמריקה ובאירופה. להגיע גם למדינות אחרות כמו הודו ובמיוחד סין. כבר ביצענו צעדים כדי להביא לכאן תיירים סינים, ואני מאוד מקווה שהם יניבו פירות. למשל, פתחנו קורסים בסינית עבור מורי דרך שידריכו את התיירים. יש גם מגעים עם חברת התעופה של הונג קונג וחברה סינית כדי שיפתחו קווים לישראל. אין טיסות ישירות, וזה מונע הגדלה מש־ מעותית של התיירות מסין. אם נפרוץ את המחסומים האלה, נעמוד ביעד של חמישה מיליון תיירים בשנה. בעבר, החלטנו לקדם את התיירות מרוסיה והתוצאות היו מעבר לציפיות. כיום באים לישראל תיירים מרוסיה יותר מאשר כל מדינה אחרת, פרט לארצות הברית". 
לא מופתע
לנדאו, בן 71, מסיים בימים אלה פרק פוליטי ארוך של 30 שנה. רוב הזמן היה חבר ליכוד, עד שעזב לטובת מפלגתו של אביגדור ליברמן. לפני הבחירות האחרונות הודיעה על פרישה מהחיים הפוליטיים והוא אינו חבר בכנסת הנו־ כחית, כמו גם רבים מחבריו למפלגה.
התאכזבת מששת המנדטים?
"ברור שהתאכזבתי, אבל לא הופתעתי.זאת הפעם השישית שמתנהלת חקירה משטרתית נגד המפלגה ערב בחירות. החקירה לוותה במסע תקשורתי מאוד אנטי. בנסיבות האלו זה היה צפוי שנאבד מנדטים. הודעתי כבר לפני הבחירות שאני פורש מהעשייה הפוליטית היומיומית, וצר לי על חברים לדרך שכן נפגעו. בנסיבות שנוצרו טוב עשה ליברמן שהחליט ללכת לאופוזיציה.במצב הקיים ישראל ביתנו לא רק שלא יכולה לקדם את זאג׳נדה שלה, אלא שבמקרים רבים הממשלה שתקום תלך נגד האג'נדה הזו. המקום של התנועה הוא באופוזיציה".
באיזו תחושה אתה עוזב את המפלגה?
"יחסי עם ליברמן היו טובים ונשארו טובים. פרשתי מהעשייה הפוליטית אבל לא מהחיים הציבוריים. אם תקום תנועה לשינוי שיטת הבחירות, או לצמצום המשפטיזציה בחיים הציבוריים, בהחלט אסייע. ברגע שאעזוב את כיסא שר התיירות אני עובר להיות יו"ר ללא שכר של 'רעות', עמותה שדוגלת בסיוע לנזקקים, חולים וחסרי דיור. יש לנו בית חולים לשיקום וארבעה מוסדות דיור מוגן".
אילו הישגים אתה לוקח איתך מהקריירה הפוליטית ארוכת השנים?
"הייתי השר היחיד שהצביע נגד ההתנתקות מעזה, והודחתי מהממשלה. בנוסף, הייתי הגורם המוביל במהלך לביטול שיטת הבחירה הישירה של ראש הממשלה".