יושב ראש ועדת הביקורת בדירקטוריון אי.די.בי פיתוח, תא״ל במיל׳ גיורא ענבר, נקט אתמול צעד חריג כשפנה במכתב יוצא דופן לנציגי הציבור בדירקטוריון חברת הבת דיסקונט השקעות (דסק״ש) והזהיר מפני המשך ההתדרדרות העסקית בדסק״ש והפגיעה ברווחיות חברות הבת שלה.

במכתב ששוגר תחת הכותרת ״תוכנית עסקית לדיסקונט השקעות״ דורש ענבר מנציגי הציבור בדירקטוריון להוציא אל הפועל תוכנית עסקית חדשה ולמצוא דרכים להשבחת חברות הבת. במכתב מסביר ענבר כי דיסקונט השקעות היא הנכס העיקרי של אי.די.בי, ומדיווחי החברה וועדת הביקורת מתברר כי דסק״ש מתמודדת עם בעיות חוב, ירידה בערך הנכסים וירידה בשווי השוק של מניות הקבוצה.
ענבר סבור שהפנייה לחברי ועדת הביקורת היא לגיטימית והוא עושה זאת כמי שאמון על שמירת הנכס העיקרי של החברה. המכתב של ענבר שוגר לנציגי הציבור בדירקטוריון מתוקף אחריותם האישית למצבה של החברה. מדובר בפרופ' ניב אחיטוב, משה מוץ מטלון ולילי גולן, המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות לשעבר.
מכתבו יוצא הדופן של ענבר מעורר תהיות בנוגע לממשל התאגידי ולהפרדה שאמורה להתקיים בין הפעילות של אי.די.בי פיתוח לבין הפעילות של דסק״ש, שלמרות היותה חברת בת היא חברה בורסאית האמורה להתנהל בדרך עצמאית לחלוטין. משיחה עם משפטן התברר שענבר אכן רשאי לשלוח את המכתב ונראה שהוא עשה זאת לאחר שהתייעץ עם גורמים משפטיים.

מכתב כזה עשוי לשמש לאורך זמן כפעמון אזעקה לנציגי הציבור בדירקטוריון החברה. את דסק״ש מנהל מישל דהאן, ובתפקיד יושבי ראש הדירקטוריון משמשים מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, שקיים ביניהם נתק מוחלט. כזכור, בשבוע שעבר הודח בן משה מראשות דירקטוריון אי.די. בי פיתוח, אולם הוא ממשיך לשמש בתפקידו בדיסקונט השקעות.
דסק״ש היא בעלת השליטה בשופרסל ובמכתשים אגן (אדמה), שפרסמו אתמול את דוחותיהם, וכן בנכסים ובניין ובסלקום (שפרסמה בשבוע שעבר). כלל ביטוח נשלטת במישרין על ידי אי.די.בי פיתוח, שאמורה לפרסם את דוחותיה הכספיים עד לסוף החודש. הדוחות הכספיים, למעט של נכסים ובניין, הצביעו על ירידה ברווחיות.
בתוך כך נודע כי אלשטיין, שאמור היה להזרים מחר לאי.די.בי פיתוח סכום של 250 מיליון שקל, ידחה את ההזרמה ל־2 ליוני. החלטת הדחייה התקבלה בתיאום עם הגופים המוסדיים בעלי החוב. בעקבות הפרסום הקרוב של הדוחות הכספיים של החברה התעורר החשש שהזרמת הכסף בעיתוי הנוכחי (באמצעות מימוש אופציות) עלולה להתפרש כשימוש במידע פנים.