חברת החשמל השלימה בסוף השבוע את השלב הראשון בהנפקה, שבמסגרתה גייסה 906 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים. ההנפקה בוצעה ללא ערבות מדינה. היום יערך השלב השני של ההנפקה, בו צפויה החברה לגייס מהציבור כ-100 מיליון שקל נוספים.



ההנפקה בוצעה בשתי סדרות: האחת היא אגרת שקלית לשש שנים בריבית של 3.32% (1.71% מעל לריבית בנק ישראל, י.ש) והאחרת צמודת מדד בריבית של 2.73%. חתמי ההנפקה היו חברת לידר ואיי.בי.איי.



תנאי גיוס ההון נחשבים מוצלחים, במיוחד בהתחשב בעלויות גיוס ההון בשנים קודמות. בשנת 2009 גייס החברה מאות מיליוני דולרים בחו"ל בריבית שיא של 9.3%. בסוף 2014 גייסה באגרות דולריות 1.25 מיליארד דולר, בריבית של 5.1% באגרות ל-10 שנים.



לצמצם התחייבויות



החברה מתכוונת ליישם בשנים הקרובות את החלטות הדירקטוריון ולצמצם את מצבת ההתחייבויות הפיננסיות שלה בקצב של חצי מיליארד שקל בשנה. יש לציין כי החברה נהנית מיתרות נזילות של חצי מיליארד שקל לרכישת דלק בעתות חירום.



בעקבות ירידה של 3.7 מיליארד שקל במצבת החובות ב-2014, הצטמצם סך החובות של החברה ל-67 מיליארד שקל. הירידה בחובות מוסברת בצמצום היקף ההשקעות ובפעולות התייעלות.



יו"ר החברה יפתח רון טל מסר ל"מעריב-השבוע": "כולם אמרו שלעשות הנפקה זה בלתי אפשרי לנוכח חוסר הוודאות וסימני השאלה לגבי הרפורמה והנכסים. הכנסות החברה יורדות בקצב של 5%-6% לשנה, בגלל כניסת היצרנים הפרטיים. חייבים להשלים את הרפורמה בחברת החשמל, כי בלעדיה אני לא יכול להיות אופטימי".



כזכור, החברה יצאה בחודש שעבר בתכנית פרישה של 440 עובדים (200 תקנים יבוטלו) בעלות של 600 מיליון שקל (עד 1.5 מיליון שקל לעובד). בשבוע האחרון פרשו 100 עובדים ועד סוף החודש יפרשו 100 עובדים נוספים.