הניסיונות להגיע להסכם פשרה בנושא מונופול הגז הסתבכו אתמול בלילה, כששר הכלכלה אריה דרעי התייצב לצד אלו שמתנגדים להקלות שראש הממשלה בנימין נתניהו מציע למונופול הגז של נובל אנרג'י ודלק. אתמול בלילה הוא הודיע בכתב לראש הממשלה שהוא לא יחתום על סעיף 52 לחוק ההסדרים העסקיים אלא עם יתמלאו כמה תנאים בסיסיים.



בעקבות סירובו של הממונה על ההגבלים לאשר את מתווה הפשרה לגבי מונופול הגז, הדרך החוקית לאשר אותו היא ששר הכלכלה חותם על סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים אשר פוטר ריכוז מונופוליסטי מסעיפי הסכם כובל.



במכתבו, כותב דרעי שסעיף זה לעולם לא הופעל, ובנוסף לכך בטיעונים שיש לאשר את המתווה נאמר שיש לכך סיבות של מדיניות חוץ וביטחון, שני תחומים שלא בתחום אחריותו. דרעי מחזק את דבריו באומרו "שאנשי משרד הכלכלה לא לקחו חלק בצוות שהכין את המתווה".



בעקבות כך כותב דרעי: "לא אשמש חותמת גומי, שכן אחרי שבדקתי לעומק את הסוגיה החלטתי להעלות בכתב רשימה של תנאים אשר מבחינתי הם תנאים בסיסיים כדי להתחיל בתהליך חתימת סעיף 52 וזאת כד למנוע אי הבנות בהמשך. כל עוד שמתווה ההסכם לא כולל התייחסות מפורשת לתנאים אלו, אין בכוונתי להתחיל לבחון שימוש בסמכותי המוקנות לי".



בין התנאים שדרעי מציג: קיצור לוח הזמנים למכירת שדות הגז תנין וכריש, לא לאפשר אורכה של יותר משנה מעבר לשש שנים שניתנו לנובל אנרג'י לדלל את אחזקותיה במאגר תמר ולדלק למכור את חלקה במאגר זה, להניח צינור גז נוסף בין מאגר לוויתן והחוף, שההסכם שמאפשר לחברות דלק ונובל אנרג'י שיווק משותף ייבחן מחדש בתום תקופה של עשר שנים, לחבר את מפעלי התעשייה לגז על ידי פתרון לחסמים הבירוקרטיים שמעכבים את התהליך וקביעת מכניזם שיבטיח מחיר גז סביר ותואם את הנעשה בעולם.



כדי להסיר כל ספק בכך שדרעי מתייצב לצד המתנגדים למתווה שמציע ראש הממשלה, כמו ח"כ שלי יחימוביץ', חותם דרעי את מכתבו כשר הכלכלה, השר לפיתוח הנגב והגליל ויו"ר התנועה החברתית ש"ס.