התאחדות התעשיינים הזהירה אתמול (שני)  מהמשך השחיקה של הדולר ומהפגיעה הקשה ביצואנים. "הייסוף בשער השקל לצד המשבר המעמיק בגוש היורו צפויים להעמיק את הפגיעה בייצוא בחודשים הקרובים״, אומרים בהתאחדות.
מסקירת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות מתברר שמתחילת 2015 נסוג הייצוא ב־9% ריאלית. הפסד הייצוא המצטבר מסתכם ב־2.7 מיליארד שקל - בין השאר בשל העמקת המשבר בגוש היורו, על רקע חדלות הפירעון של יוון.
ירידות ריאליות חדות במיוחד נרשמו בענפי הכימיה (נסיגה של38%), הכרייה והחציבה (36%), הציוד החשמלי (18%), במוצרי מתכת, מכונות וציוד וכן במוצרי נפט (נסיגה של 16%) ובענפי הגומי והפלסטיק.

הנסיגה עומדת בסתירה לתחזיות הגופים הבינלאומיים, על התרחבות ריאלית שיל 3.7% בסחר העולמי. אובדן נתח השוק בסחר העולמי החל כבר בשנת 2013, כאשר הסחר העולמי של סחורות התרחב ב־3%, בעוד הייצוא התעשייתי דווקא נסוג ב־3%. ב־2014 צמח הייצוא ב־3.5% בלבד.
יש לציין כי בהתאחדות התעשיינים מקפידים שלא לתקוף את בנק ישראל, למרות אחריותו למדיניות המוניטרית. מנהלת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות, דפנה אבירם־ניצן, קוראת לממשלה ״לצאת מהאדישות ולפעול מיידית באמצעות סיוע חירום ליצואנים, שיאפשר להם לשרוד תקופה קשה זו ולמזער את אובדן השווקים בייצוא לטובת המתחרים ברחבי העולם״.