רשות המסים גיבשה תוכנית לביטול פטורים ממע״מ בהיקף של כארבעה מיליארדי שקלים. התוכנית הוצגה בדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים בדרג המקצועי באוצר וזכתה שם לתמיכה.
נגידת בנק ישראל קרנית פלוג סבורה אף היא כי ביטול הפטורים הוא מהלך הכרחי ונכון. בבנק ישראל מתרשמים כי הפטורים אינם משיגים את יעדם וכי אפשר לנצל את הכספים שייחסכו למטרות חברתיות אמיתיות. אישור התוכנית תלוי כעת בשר האוצר משה כחלון.
אם התוכנית תאושר אפשר יהיה להשלימה בלוח זמנים קצר יחסית. הפטור הראשון העומד על הפרק הוא הפטור על מע״מ באילת. אובדן ההכנסות למדינה בגין פטור זה נאמד ב־500 מיליון שקל.

ברשות המסים הגיעו למסקנה כי מלבד ברשתות השיווק הגדולות, הנהנים מהפטור אינם הקונים, וכי אין הבדלים ניכרים ברמת המחירים בין אילת למרכז הארץ. ההמלצה בעניין זה היא להגביל את הפטור לתושבי אילת בלבד, וזאת באמצעות כרטיס מיוחד שיונפק להם.
פטור נוסף שביטולו עומד על הפרק הוא על פירות וירקות. ברשות המסים מדגישים כי הפטור היה רלוונטי לתקופות שבהן הקופות לא היו ממוכנות ואי אפשר היה להבדיל בין פירות וירקות למוצרים אחרים. עוד מסבירים כי הנהנים מפטור זה אינם הקונים וגם לא מגדלי הפירות והירקות וכי הוא ״נבלע בשרשרת המזון״. ביטול פטור לא מוצדק זה יגדיל את הכנסות המדינה ב־2.8 מיליארדי שקלים.
פטור אחר העומד על הפרק הוא על שירותי תיירות נכנסת. ההצעה היא להגביל את הפטור אך ורק לתיירות זרה נכנסת, ובהתאם להגדרות של ארגון 0ECD. קיים צורך למצוא מודל חלופי לפטור זה, שעלותו למדינה נאמדת ב־700 מיליון שקל לשנה למדינה.
פטור נוסף שביטולו נשקל הוא הפטור ממס על הכנסות משכר דירה בסכום של עד 5,000 שקל לחודש. בעניין זה כחלון כבר קבע את עמדתו נגד ביטול הפטור, מכיוון שמהלך כזה עלול להקפיץ את שכר הדירה (ביטול הפטור יגולגל לזוגות הצעירים) ולפגוע בשוכרי הדירות.
על פי הערכות, אם ביטול פטורים אלה יאושר, תכניס המדינה לתקציבה כארבעה מיליארדי שקלים. המהלך יהפוך למיותר את הצורך להגדיל את הגירעון ליותר מ־3% תוצר. לחלופין, הוא גם ייתר את הצורך לקצץ 3% מתקציבי משרדי כל הממשלה. ביטול פטורים אלה כרוך במאבק לא פשוט ובעימות עם מוקדי הכוח.

אולם לנוכח הגירעונות העצומים שנוצרו בתקציב עקב ההתחייבויות הקואליציונית והחריגה מכלל ההוצאה, יהיה הכרח לבחון לפחות את אפשרות ביטול הפטורים. ביטול זה לא ייחשב גם להעלאת מסים (מע״מ או מס הכנסה), כך שההתחייבות שנתן כחלון ערב הבחירות - לא תופר.
באוצר מאשרים כי ביטול הפטורים ממס בהחלט עומד על הפרק וכי הדרג המקצועי תומך במהלך. עם זאת, הדרג הפוליטי הוא שיקבל את ההחלטה בנידון.