מדד המחירים לצרכן  בחודש יוני עלה ב-0.3%  וזה בניגוד לצפי של עליה ב-0.2% בלבד.עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיף ההלבשה שעלה ב-9.8% הוצאות דיור שעלה ב-2.2% ובשר בקר עליה של-2.6%.



ירידות מחירים נרשמו בסעיף ירקות ופירות טריים ירידה של 5.0% , כשפירות טריים ירדו ב-8.3%. מתחילת השנה ירדו המדד הכללי ב-0.2 אחוז, המדד ללא ירקות ופירות ב-0.4 אחוז והמדד ללא דיור ב-0.3 אחוז; לעומתם המדד ללא אנרגיה עלה ב-0.2 אחוז.
 

בשנים עשר החודשים האחרונים (יוני 2015 לעומת יוני 2014), ירדו המדד הכללי ב-0.4 אחוז, המדד ללא דיור ב-1.2 אחוזים והמדד ללא ירקות ופירות ב-0.5 אחוז. לעומתם המדד ,ללא נתוני צריכת האנרגיה, עלה ב-0.4 אחוז. איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות" מסבירה כי "מדד חודש יוני עלה ב- 0.3%, מעט מעל לציפיות.

למדד חודש יוני חשיבות מעטה לעומת חשיבותן של ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה, ואלו עודכנו על ידינו לאחרונה כלפי מטה על רקע הייסוף בשער השקל כנגד סל המטבעות, הירידה במחיר הנפט הגולמי (שעל פי ההערכות צפויה להתחזק בעקבות ההסכם עם אירן) והירידה במחירי מוצרי החלב (בפיקוח ושלא בפיקוח). בשל העדכון, ההסתברות לחזרת האינפלציה אל תוך היעד בשנה הקרובה ירדה משמעותית, דבר המסכן את עמידת בנק ישראל ביעד האינפלציה הנגזר מחוק בנק ישראל, שכן בנק ישראל מנהל מדיניות גמישה של יעד אינפלציה, המאפשרת חריגה זמנית לתקופה של שנתיים לכל היותר.  

נזכיר כי האינפלציה יצאה לראשונה מגבולות יעד האינפלציה ביוני 2014, לא חזרה אל היעד מאז, ולהערכתנו לא תחזור גם ב-12 החודשים הקרובים. לנקודה זו צפויה השפעה מכרעת על החלטות בנק ישראל בחודשים הקרובים".
 

ואילו  רו"ח בועז צליח, מנכ"ל של בית ההשקעות טופ אלפא אמר "מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה בשיעור של 0.3% נראה כי המשק מראה סימני התייצבות וסביר להניח כי בטווח הבינוני נראה את האינפלציה בחלקו התחתון של היעד.

נראה כי הביקוש החריג לדיור, אשר נמצא ברמה גבוהה מבחינה היסטורית, טרם תרומה משמעותית לעליית המחירים בחודש האחרון וגבר על הירידה במחירי האנרגיה. להערכתנו כל עוד ימשך חוסר הוודאות בשוק הדיור לגבי מדיניות הממשלה, בתוספת בעיית ההיצע אשר קיימת בשוק, נמשיך לראות את עליית הביקוש לדיור ואיתו את המשך עליית מחירי הדירות, מה שבוודאי יתרום שוב לעליית המדד.

מצד שני, ייתכן כי ההסכם עם איראן, אשר עליו חתמו המעצמות בווינה לא מכבר, יוביל לירידה נוספת במחירי האנרגיה שתגבר על העלייה הצפויה שיביא אתו הגידול בביקוש לדיור. כמו כן יש לזכור כי מחירי החלב, אשר הוזלו בתקופה האחרונה, טרם הספיקו להשפיע על המדד לחודש יוני ובוודאי נראה את השפעתם בחודשים הקרובים. חוזקו של השקל מול סל המטבעות עדיין ניכר, למרות התערבות מסיבית של בנק ישראל בשוק המט"ח בחודש האחרון, ורק בחודש יוני התחזק השקל בכ-2.6% מול סל המטבעות האפקטיבי. התחזקות זו בהחלט מנוגדת לעמדתו של בנק ישראל ולהערכתנו במידה ומגמה זו תמשך ייתכן ובסוף החודש נראה את בנק ישראל נוקט בצעדים מרחיבים נוספים, למרות הצהרות הבנק במסיבת העיתונאית שהתקיימה לאחר הכרזת הריבית. לדעתנו ישנה אטרקטיביות בהשקעה באפיק הצמוד בתיק, במח"מ קצר עד בינוני. נראה כי סיום המשבר היווני, והתייצבות שוק המניות הסיני, החזירו את האופציה להעלאת הריבית ע"י הפד כבר בחודש ספטמבר, תהליך שיגרור בעקבותיו עליית תשואות לאורך כל העקום".