שר האוצר משה כחלון ממשיך בפגישותיו עם ראשי המגזר העסקי בכלל ועם בכירי המגזר בנקאי בפרט. ל"מעריב-סופהשבוע" נודע כי כחלון נפגש אתמול עם מנכ״ל בנק מזרחי טפחות אלדד פרשר ועם מנכ"לית בנק דיסקונט לילך אשר־טופילסקי. נזכיר כי שר האוצר כבר נפגש לפני כשבועיים עם מנכ״לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח. בשבועות הקרובים הוא צפוי להיפגש גם עם מנכ״ל בנק הפועלים ציון קינן.
 
בפגישות נדונו נושאים שוטפים הנוגעים בין השאר לנדל"ן ולענייני בנקאות. תחת נושא הנדל״ן נידונה תוכנית "מחיר למשתכן" שאושרה השבוע על ידי קבינט הדיור ורשות מקרקעי ישראל ותצא לפועל כבר באוגוסט. במסגרת התוכנית יזמי בנייה מתחרים במכרז שקריטריון מהותי בו הוא שיווק יחידות דיור לצרכן במחיר נמוך. התוכנית אמורה לגלם הנחות של כ-200 אלף שקל לקוני דירה ראשונה, ועיקר המאמץ בעניין זה ממוקד באזור הפריפריה. התקווה היא שמיקוד המכירות המוזלות באזור מסוים יביא לבלימת מחירי הדירות במקום.
 
במערכת הבנקאית ובבנק מזרחי טפחות בפרט מכירים היטב את מאפייני שוק הנדל"ן ומתעניינים מאוד בפרטי התוכנית, שכן כיום הבנק מחזיק בנתח של כ-35% משוק המשכנתאות. המנכ״ל פרשר סבור כי אחת הבעיות המרכזיות בשוק אינה דווקא בצד ההיצע שבה ״תוכנית מחיר״ למשתכן מטפלת, אלא בריבית הנמוכה הנהוגה במשק, המריצה את הקונים לשוק הדיור, וגם לבורסה.
 

בתוך כך, נודע כי ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון הקרוב ביוזמה של שרת המשפטים איילת שקד לתמרץ משכירי דירות למתן את העלאת מחירי השכירות. שקד, שהתנגדה לחוק ״שכירות הוגנת״ שדובר בו לאחרונה במסדרונות הכנסת, גיבשה בהסכמת חברי הכנסת רועי פולקמן (כולנו) וסתיו שפיר (המחנה הציוני) הצעה לתגמול משכירי דירות שיתחייבו לאי העלאת מחירים לשלוש שנים. על פי היוזמה, משכירים אלו יזכו למענק של כ-3,000-5,000 שקל בשנה על ידי קיזוז ממס השבח שהם אמורים לשלם בבואם למכור את הדירה להשקעה.
 
על פי הערכות בכנסת, קידום החוק יהיה מורכב ויתכן שיכשיל את העברתו. נושא נוסף שעלה בפגישות אתמול הוא חוק נתוני האשראי, שיאפשר ללווים לקבל הלוואות לפי מצבם הפיננסי האישי ואמור להיכלל בחוק ההסדרים. עוד במסגרת הדיון על האשראי, דובר בפגישות על אפשרות של כניסת גופים חוץ-בנקאיים לשוק האשראי.