אביגדור קפלן, יו״ר דירקטוריון קבוצת אלון ומנכ״ל אלון הרבוע הכחול, הופיע אתמול (ראשון) באסיפת בעלי איגרות החוב של החברה ופרס בפניהם את המצב העסקי של הקבוצה. קפלן התמקד בעיקר בתוכנית לעתיד של הקבוצה בכלל ורשת השיווק מגה בפרט.



היקף החוב לבעלי איגרות החוב נאמד בכ־1.7 מיליארד שקל, וזאת לאחר שהחברה כבר פרעה לפני כחצי שנה 450 מיליון שקל. כדי להרגיע את הנוכחים מחוסר הוודאות אמר קפלן: "אני מוכן לפרוע את כל החוב לפני הזמן אם תוותרו על עמלת פירעון מוקדם".



קפלן לא ציין את מקורות הנזילות של החברה אך נראה כי יש באפשרותה לממש נכסים. הוא ציין כי אלון תיאלץ להזרים סכום נוסף של 60 מיליון שקל נוסף לזה שתוכנן במסגרת הנפקת הזכויות (בהיקף של 110 מיליון שקל) של אלון הרבוע הכחול. מתווה הסדר החוב במגה טרם אושר סופית.



קפלן דחה על הסף את טענות הגופים המוסדיים כאילו במסגרת פירעון החובות האחרון הוסתר מידע על מצבה של מגה. על פי טענות המוסדיים, היעדר השקיפות גרם להם להסכים שלא לפרוע גם אם חברת הדירוג תחליט להוריד אותו. ביחס להורדת הדירוג של אלון (שערכה חברת מידרוג) טען קפלן כי ההחלטה אינה במקומה וכי לא היה לה מקום. זאת, לטענתו, משום שמצב הנזילות טוב, אין בעיית תזרים מזומנים וההתחייבות שנלקחו היו סבירות.




אביגדור קפלן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


ביחס לעתיד הפעילות בחברת מגה הסביר יו״ר הקבוצה: ״יש מטרה אחת, והיא שבשנת 2016 נרצה לראות תהליך הדרגתי של איזון הפעילות. אנחנו מדוממים חנויות כדי להפסיק להקיז דם (מגה מתכננת לסגור 17 מרכזי מכירות - י״ש). הפעילות תתמקד בתחום המכירות, בתחום המרווח מול הספקים ובתחום ההוצאות, ונצטרך לעשות מאמץ כדי להגיע לתוצאות״.



לדברי קפלן, החברה כבר החלה לפעול לשיפור מצבה הפיננסי באמצעות סגירת הפעילות בחברת עדן טבע מרקט והיציאה מהפוסט. קפלן העריך כי מגה לא תנפיק בראש השנה הקרוב תווי קנייה לחג, וייתכן שתצא לחלוטין מתחום פעילות זה (כמו רשתות אחרות שאינן פעילות


בתחום).



יש לציין כי גם לפני האסיפה אתמול נפגש קפלן עם בעלי איגרות החוב. קבוצת מחזיקי סדרה נוספת של איגרות החוב מבקשת אף היא לקיים ביום חמישי אסיפה נוספת. ההחלטה כיצד לנהוג כלפי אלון תלויה בחברת הרמטיק, שהם הנאמנים לאיגרות החוב.