האנליסטים של בתי ההשקעות מעריכים כי האפשרות שבנק ישראל יוריד את הריבית - למרות היחלשות הדולר - קטנה מאוד והפכה לאפסית בעקבות מדד חודש יולי, שפורסם בסוף השבוע ורשם עלייה של 0.2%. ריבית בנק ישראל נותרה זה החודש החמישי ברציפות ללא שינוי, והיא עומדת על 0.1%. 



כדי שהריבית תעלה חייבת להיות אינדיקציה גם לכוונת הבנק המרכזי האמריקאי להעלות את הריבית. זה טרם קרה, ובשלב זה אין הערכות חד־משמעיות אם הריבית בארה”ב תעלה כבר בחודש ספטמבר או לאחריו. הדבר תלוי באינדיקטורים הכלכליים הנוגעים לשוק האמריקאי, כמו מספר המועסקים, עסקות הנדל”ן ועוד. מאידך גיסא, מרבית הכלכלנים סבורים כי הנגידה קרנית פלוג לא תעלה את הריבית, אף על פי שרק לפני חודשים אחדים לא היססה לומר שתנקוט את כל הצעדים ההכרחיים לקדם את המדיניות המוניטרית ולהעלות את תוואי האינפלציה. 
 
חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, אומר כי המדד הושפע בעיקר מעלייה של 1% במחירי הדיור ומעלייה של 0.8% במדד מחירי הדיור, כפי שהוא משתקף בחוזה השכירות. “הדבר מעיד על חוסר אמון הציבור באפקטיביות של התוכנית הכלכלית המתגבשת לפתרון משבר הדיור”, טוען הרצוג.
 

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, סבור כי “המדד מוריד את הלחץ מבנק ישראל להורדת הריבית, למרות המשך היחלשות הדולר. הלחץ יתחדש בעוד כחודשיים, לאחר שמחירי האנרגיה והמזון היורדים יגרמו ללחץ נוסף כלפי מטה באינפלציה”.
 
בועז צליח, מנכ”ל בית ההשקעה אלפא, סבור כי המדד הגבוה יחסית נובע לא רק מעליית מחירי הדיור אלא גם מהמשך הגידול בצריכה הפרטית. “נדמה כי בשוק החלה להתבסס ההנחה שהריבית לא תרד יותר”, הוסיף צליח.
 
יונתן כץ, כלכלן ראשי בבית ההשקעות לידר, סבור כי המדד לא הפתיע - אף כי היה ברף הגבוה של הציפיות. לדבריו, “המדד הגבוה והאצת מחירי הדיור תומכים ביציבות הריבית בסוף החודש”.
 
בבתי ההשקעות סבורים שגם מדדי החודשיים הבאים ינועו בין 0.1% ל־0.2% ויושפעו בין השאר מהירידות במחירי האנרגיה. הערכה נוספת היא שצפויה התמתנות מסוימת בקצב עליית מחירי הנדל”ן.