לא בטוח עד כמה טדי שגיא מודע לכך, או האם זה בראש מעיניו, אבל הוא ללא ספק אחד מסמליה של מהפכה. במהלך השנה החולפת הוא לא נח לרגע: הוא המשיך לסגור עסקאות בקצב מסחרר, הגדיל את הונו באופן משמעותי וזינק בתשעה מקומות למקום השישי בדירוג עשירי ישראל השנתי של פורבס ישראל, תוך שהוא משאיר מאחור חברים קבועים בפסגת הדירוג, דוגמת עידן עופר, בני שטינמץ, חיים סבן ואפילו יצחק תשובה.



אך בעוד שרבים מעשירי ישראל המשיכו גם השנה לשים את יהבם על השקעות "מסורתיות" (דוגמת נדל"ן, תעשייה, בנקאות וכדומה), מסמל שגיא יותר מכל את "הדור החדש" של אנשי העסקים המובילים במדינה, כשכבר היום הוא משקיע סכומי עתק ברכישה ובפיתוח של טכנולוגיות וחברות הפועלות בתחומים חדשניים, כגון צרכנות דיגיטלית או פורקס (מסחר דיגיטלי על שוק ההון). וכפי שמעידות התוצאות, עושה רושם שהוא פועל בחוכמה. "הכי חשוב זה להישאר כל הזמן מעודכן", הוא אומר בשיחה לפורבס. "היום, בעולם שלנו, חייבים להישאר כל הזמן עם האצבע על הדופק, להבין את השינויים שהטכנולוגיה מאפשרת. לא פשוט לעשות את זה עם קצב השינויים שקיים היום, אבל זה בהחלט אפשרי".

לזהות את הפערים
"אנחנו רואים את החברות הגדולות ביותר בעולם, הן כל הזמן חושבות קדימה ומנסות להבין מה יהיה השלב הבא בהתפתחות הטכנולוגית", הוא ממשיך. "השינויים האלה, החידושים והפיתוחים יוצרים כל הזמן פערים חדשים בשוק. מי שמקפיד להיות מעודכן כל הזמן יכול לזהות את הפערים - ולהרוויח מהם".
ושגיא, כאמור, בהחלט מרוויח. מאז שהונו הוערך על ידי פורבס ב־8.7 מיליארד שקל בשנה שעברה, נתון זה כמעט שהכפיל עצמו. ה"פערים" שאותם זיהה שגיא נוגעים בעיקר לתחום המסחר האלקטרוני, כשהשנה הוא נכנס בסערה גם לתחום הפורקס המתפתח, אשר מגלגל כבר כיום מיליארדי דולרים ברחבי העולם וצפוי, על פי הערכות, להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות.
גולת הכותרת של פעילותו היא ללא ספק רכישת חברת PLUS500 הישראלית שהושלמה בחודש יולי האחרון, תוך שהוא מנצל את הצניחה החדה בערכה של החברה (עקב חקירת הרגולטור הבריטי והקפאת חלק מפעילותה) ורוכש אותה על פי שווי כולל של 460 מיליון ליש"ט, נמוך בהרבה משוויה הקודם.
אבל זה לא הכל. מוקדם יותר השנה הספיק שגיא לרכוש 25% חברת הנדל"ן האוסטרית Conwert (ששוויה מוערך בכמיליארד יורו), את חברת סטוקו מדיה עבור כ־43 מיליון דולר ואת חברת גליספה עבור כ־32 מיליון יורו. נוסף לכך, הוא המשיך להרחיב את החזקתו במתחם קמדן מרקט היוקרתי בלונדון (שאותו רכש בשנה שעברה עבור 2.4 מיליארד שקל), לאחר שרכש שני בניינים ומתחם משרדים הצמודים אליו בסכום כולל של 145 מיליון ליש"ט.
מתחם קמדן מרקט הוא אחת הדוגמאות המוצלחות ביותר לפעילותו של שגיא. מדובר באחד ממרכזי הקניות השוקקים והמוכרים ביותר של לונדון, ושגיא מתכנן להקים שם פרויקט בסדר גודל מרשים - גם במונחים של אחת הערים המוכרות ביותר בעולם. החזון שלו כולל מתחם אחד שיכלול משרדים ומתחם עסקים, בנייני מגורים וכמובן, גם את השוק הצבעוני והמפורסם. אך שגיא, שחושב כל הזמן על השלב הבא, מתכנן גם לשלב במתחם בין העולם המסורתי לדיגיטלי - ולהפוך את השוק המפורסם למרכז מסחר אלקטרוני בינלאומי.
כלום לא מתחיל מאפס
"יש ללא ספק עסקים חדשים עם מוצרים חדשים בתחום הטכנולוגיה, אבל בבסיס ההזדמנויות והפערים שהזכרתי תמצא בראש ובראשונה עסקים בצורתם המסורתית והמוכרת", הוא מסביר. "קח למשל את חברת Airbnb. היא הרי לא המציאה את התחום שבו היא פועלת. עסקי המלונות היו קיימים הרבה קודם, אבל היא ניצלה את הטכנולוגיה כדי להביא משהו חדש. חברת Uber לא המציאה את הצורך שלנו במוניות, אבל היא מאפשרת דברים שלא היו קיימים בעבר, והיום היא שווה עשרות מיליארדי דולרים. העסקים המסורתיים לא נעלמים, אבל הם עוברים טרנספורמציה".
את הטרנספורמציה הזו בדיוק מתכנן שגיא להביא כעת לשוק הלונדוני המפורסם. לאחר רכישת המתחם (שאותו הנפיק בשנת 2014 על פי שווי של 750 מיליון ליש"ט), החלה קבוצת ההחזקות בבעלותו לנהל את כלל השווקים, וריכזה את פעילותם הדיגיטלית תחת הדומיינים market.com ו-Camdenmarket.com במטרה להקים תשתית למסחר אלקטרוני שתוכל להביא את פעילות הסוחרים במתחם לעולם הדיגיטלי. לאחרונה החלה להפעיל מחסן ענק בגודל 10,000 מ"ר לטובת הפעילות, ובחברה מעריכים כי היקף הפעילות בפלטפורמה הדיגיטלית צפוי לזנק במהלך השנים הקרובות ולהגיע ליותר מ־200 מיליון ליש"ט בשנה.
"בסופו של דבר, הדבר החשוב הוא להצליח לחבר בין הפעילות המסורתית לעולם המתפתח", מסביר שגיא. "להביא קונים להיכנס לחנות זה הבסיס. לאפשר לגולשים מכל העולם לרכוש את הסחורה דרך המחשב, זו תוספת משמעותית. השאיפה הגדולה שלנו היא להצליח לשלב בין העולמות".
הפרויקט המלא מופיע במגזין ספטמבר של פורבס ישראל