דוח קרן המטבע הבינלאומית שפורסם היום (רביעי) מאמץ בפועל את עמדות בנק ישראל בנוגע לסוגיות הכלכליות העומדות על סדר היום.



בראש סדר היום של הדו"ח הוא המצב בשוק הנדל"ן. כלכלני הקרן טוענים כי מחירי הנדל"ן בישראל גבוהים ב-30% ממה שמכונה בשפת הכלכלנים "מחיר שיווי משקל". לדוגמא, דירה שמחירה עומד כיום על 1.3 מיליון שקל אינה צריכה לעלות יותר ממיליון שקל.



אחת הסיבות העיקריות לבועת הנדל"ן היא הריבית הנמוכה. על פי הדו"ח ריבית בנק ישראל ירדה בשלוש השנים האחרונות מ-3.25% לשנה ל-0.1% לשנה. כותבי הדוח מזהירים כי מחירי הנדל"ן עלולים להשפיע על היציבות במערכת הפיננסית.



עוד ממליצים הכותבים לעקוב בזהירות אחר המתרחש בשוק זה ומציעים לממשלה לפעול להגדלת היצע הדיור והתחלות הבניה וכן הגדלת התחרות.



גישתם בעניין האינפלציה תואמת גם היא את גישת בנק ישראל. גם בנושא העלאת יעד הגרעון עמדות כלכלני הקרן וכלכלני בנק ישראל זהות לחלוטין.



בשני המוסדות הפיננסיים ממליצים לא רק שלא להעלות את יעד הגרעון אלא לקצצו כדי להגיע לתווי יורד של יחס חוב תוצר. להערכתם שער החליפין של השקל לעומת המטבע נמצא ברמה הרצויה.



מציינים לחיוב את שיעורי הצמיחה



כזכור באוצר ובממשלה התעלמו לחלוטין מעמדות בנק ישראל בעניין זה והגרעון עלול להמשיך לעלות. בקרן המטבע גם מזהירים מפני אי השוויון הגדל והולך בחלוקת ההכנסות בין העשירונים השונים וממליצים לבצע שינויים מבניים כדי לצמצם את הפערים.



בקרן, כמו בבנק ישראל, סבורים שרפורמות מבניות גם עשויות להגדיל את פריון העבודה שעלול לרדת אם למעגל העבודה ימשיכו להצטרף בני המיעוטים והחרדים.



עוד מציינים לחיוב בקרן המטבע את יציבות המשק ואת שיעורי הצמיחה החיוביים לאורך זמן. זה עמד ב-2014 על 2.6%, ב-2015 על 2.5% וב-2016 ובשנים הבאות על 3%.



דו"ח קרן המטבע מתפרסם מידי שנה והוא מהווה תמונת מצב על המשק והצעדים שאמורים לנקוט כדי לשפרו. הוא מוגש בתום סבבי שיחות עם שר האוצר, נגידת בנק ישראל, ראשי הבנקים, תעשיינים וגורמים בכירים נוספים.