מחכים במתח להודעה: נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, צפויה למסור היום את החלטת הוועדה המוניטרית בנוגע לגובה הריבית לחודש אוקטובר. הריבית עומדת כיום על 0.1% לשנה, ועל פי התנהגות שער החליפין עקב יום הכיפורים והפיחות החדש של השקל לעומת הדולר, היא צפויה לרדת. מי שמסכים בין היתר


עם הערכה זו היא איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות יצירות.


בנוסף להודעה על הריבית, תמסור פלוג את הדיווח התקופתי לתקשורת על המדיניות המוניטרית והתחזיות הכלכליות. על פי הערכות, בנק ישראל יודיע על הפחתת תחזית הצמיחה ל־2016 ועל ירידה האינפלציה הצפויה ב־12 החודשים הקרובים ל־0.4%.


למרות זאת, כלכלנים רבים מטילים ספק בדבר הצורך בהפחתה נוספת בריבית. הם סבורים כי אין בכך שום תועלת ומוטב להמתין להתפתחויות המוניטריות בעולם. 

בסקירתו השבועית מסר יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, כי "חולשת היצוא משתקפת גם מסיכום מאזן התשלומים לרבעון השני. למרות נתוני היצוא החלשים, אנו מעריכים שבבנק ישראל לא ימהרו לפעול. אמנם אי העלאת הריבית בארה"ב הגדילה במעט את ההסתברות לפעולה מצד מקבלי ההחלטות בבנק, אך עדיין אנו מעריכים שהסיכוי לכך נמוך".

חברון סבור שלפחות לעת עתה יעדיפו בבנק לתלות את האינפלציה הנמוכה ואת נתוני היצוא החלשים בגורמים זמניים וחד־ פעמיים. "הותרת הריבית בארה"ב ללא שינוי מרחיקה את היום שבו הריבית תעלה בישראל ויש כאלה שיגידו שאפילו מעלה מעט את הסיכוי לפעולה מרחיבה נוספת של בנק ישראל", הסביר חברון והוסיף כי "לעומת גורמים אלו, אנו טוענים כי אף שהסיכוי אולי עלה מעט, הוא עדיין אפסי. תרחיש נוסף הוא שהריבית בארה"ב תעלה בחודשים הקרובים במקביל לעליית מחירי הנפט והתאוששות בציפיות האינפלציה בישראל. זהו תרחיש עם פוטנציאל רב הרבה יותר".

הכלכלן הראשי הסביר כי לפי דעתו, "הפד חושש לעשות טעות ולהעלות את הריבית מוקדם מדי. כך היה לפני שנה וכך היה גם בסוף השבוע. בפד היו רוצים לקבל עוד ועוד איתותים שסין תצליח לצמוח, שהפגיעה בכלכלת ארה"ב לא תהיה גדולה, אם בכלל, ושהעולם ימשיך להתאושש".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון, סיפר כי על פי הערכתו, בנק ישראל לא יפחית את הריבית: "הקפיצה בדולר עקב החג מבטאת את ציפיות המשקיעים להפחתת ריבית על ידי בנק ישראל היום, אולם הבנק לא יפחית את הריבית בגלל שהוא חושש שפעולות הממשלה עלולות להעלות את הגירעון. בנוסף לכך, הריבית נמצאת ברמה נמוכה מאוד והתועלת שהמשק יכול להפיק מצעד כזה היא זניחה".

מנגד, אייל כהן, המכהן כמנכ"ל חברת שיא קפיטל, הסביר כי "בנק ישראל עשוי להפתיע היום ולהפחית את הריבית לרמה אפסית (וייתכן אף שלילית) לאור ההאטה הנמשכת בצמיחה הכלכלית. הנתונים הכלכליים החלשים ממשיכים להעיב על המשק. בנק ישראל, שהמתין להחלטת הנגידה האמריקאית, ייאלץ להחליט באופן עצמאי כיצד לפעול". כהן הוסיף כי "נדרשת פעילות אקטיבית של בנק ישראל למלחמה בספקולנטים ולהחלשת השקל, שכן מתחיל להסתמן כי חולשת הכלכלה הישראלית אינה רק מופע זמני, אלא מצב קיים שעתיד להשתרש".