חברות כרטיסי האשראי דיווחו אתמול על ירידה בהיקף העסקות שנעשו בכרטיסים מתחילת אירועי הדקירות בתחילת החודש. בכיר בענף העריך את הירידה בכ־10% אם כי על פי דיווחים מהשטח, היא עלולה להיות גבוהה יותר.



עיקר הירידה נרשמת ברשתות הקמעונאיות, בקניונים ובחנויות המתמקדות במוצרי צריכה. עם זאת ירידה מסוימת נרשמה גם בענפי המלונאות והתיירות הנכנסת. עיקר ההשפעה לרעה היא בעסקים הקטנים.



בכיר בענף האשראי מסר ל"מעריב־השבוע": “לקונים אין מצב רוח לקנות. הציפיות המוקדמות היו שלקראת החורף תהיה עלייה בהיקף הקניות ברשתות האופנה אבל זה לא קרה. עוד לא ברור מתי יחלוף גל עכור זה. מצב הרוח העגום משפיע לרעה על חדוות הקנייה”.



גם בבתי הקולנוע נרשמת ירידה מסוימת בהיקף המבקרים. חלק מהאירועים בוטלו. האירועים הביטחוניים השפיעו עד לאחרונה בשוליים על מגמות המסחר בבורסה ורק אתמול נרשמו ירידות שערים.



ירידות חדות נרשמו במניות הבנקים שיושפעו לרעה מהמצב הביטחוני. למרות זאת מומחי שוק ההון כמו יניב חברון מאקסלנס לא צופים מפולת וחושבים שנוצרה הזדמנות קנייה. בשוק מטבע החוץ לא ניכרה הסתערות על הדולר. רק אתמול נחלש לראשונה השקל לעומת הדולר.



גורמים בבנק ישראל מסבירים כי בניגוד למלחמות ולמבצעים בעבר, מדובר הפעם באירועים נקודתיים שלא משפיעים על מפעלי התעשייה הגדולים כמו טבע, כימיקלים לישראל או אינטל. כל עוד המפעלים הגדולים אינם מושבתים, לא אמורה להיות השפעה על התוצר במשק.



מבדיקה שנעשתה ופורסמה בדוח בנק ישראל האחרון, מתברר שהמבצעים הצבאיים של השנים האחרונות השפיעו לרעה על התוצר בשיעור של 0.3%. בנוגע לאירועי הסכינאות לא נעשתה בדיקה אבל על פי ההערכות, לא תהיה השפעה על התוצר. זאת הסיבה שבשלב זה רשות המסים או הבנקים לא יצאו במבצעים כדי להקל על לקוחותיהם.



התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול לראש הממשלה ולחברי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי לטפל כבר כעת בנושא הפיצויים לבעלי העסקים בירושלים ובמקומות נוספים, הנפגעים קשה בשל הידרדרות המצב.