ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) מציעה להפחית במחצית את שיעור דמי הניהול שמשלמים החוסכים לפנסיה. ח”כ בירן תעלה את ההצעה בקרוב במהלך ישיבת ועדת הכספים שבה היא חברה ותחתים עליה את חברי הכנסת.



דמי הניהול המרביים בקרנות פנסיה עומדים כיום על 0.5% מהצבירה ו־6% מההפקדה השוטפת. בקופות הגמל, דמי הניהול המרביים עומדים על 1.05% מהצבירה ו־4% מהצבירה השוטפת.

בעבר, דמי הניהול המרביים בגמל היו גבוהים הרבה יותר,  אבל בהתערבות שר הרווחה חיים כץ, כשכיהן עדיין כיו”ר ועדת העבודה והרווחה, הופחתו דמי הניהול בשיעור חד על אף התנגדות האוצר. בנושא דמי הניהול בפנסיה לא נגעו, וכעת לא ברורה עמדת האוצר בסוגיה.
 
 חברות הביטוח טוענות מצדן כי ניהול קרנות הפנסיה (חובה) ברמות השכר הנמוכות אינה משתלמת להם, ובוודאי שזה לא ישתלם אם דמי הניהול יופחתו ל־0.25% מהצבירה ול־3% מההפקדות השוטפות. ואולם ח”כ בירן טוענת שאין בעיה לגבות דמי ניהול בסיסיים עבור מוצרים פנסיוניים בסיסיים שאינם צריכים עלויות שיווק או השקעות מתוחכמות. לדבריה, “החוסכים בעלי רמות השכר הנמוכות נאלצים לאבד עד כשליש מהפנסיה שלהם בגלל דמי הניהול המופרזים”.
 

 סוכני הביטוח תומכים בהצעה של ח”כ בירן. נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ, מסר ל”מעריב־אונליין” כי “אנחנו תומכים בכל מהלך הגיוני שיקל על יוקר המחייה של האזרחים. הפחתת דמי הניהול היא צעד בכיוון הנכון. ממילא אנחנו לא מקבלים שום תגמול מדמי הניהול מהצבירה שגובות חברות הביטוח”.
 יצוין כי ח”כ בירן גם יזמה הצעה נוספת לביטוח הקשר בין דמי הניהול שגובות חברות הביטוח לבין העמלות לסוכני הביטוח. ניתוק זה עשוי להפחית את תמריץ הסוכנים לשווק מוצרים פיננסיים עתירי דמי ניהול.
 
 ועדת הכספים דנה בסוף השבוע בהצעת דורית סלינג’ר, המפקחת על הביטוח באוצר, בשינוי מספר רכיבים בסיסיים של הקשר בין הסוכנים לחברות הביטוח ובמתן זכות בחירה למבוטחים. סוכני הביטוח והמעסיקים תומכים במרבית המהלכים. עם זאת, הן המעסיקים והן הסוכנים מסתייגים מהסעיף בהצעה הגורם להפרדה בין השיווק לייעוץ הפנסיוני והמפלה לטובה את חברות הביטוח ביחס לסוכנים.
 
יו”ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) החליט לדחות את ישיבת הוועדה עד שהאוצר,  סוכני הביטוח והמעסיקים יגיעו להבנות בעניין זה. רק אז יוחלט האם לקדם את ההצעה כולה במסגרת חוק ההסדרים, או רק חלקים ממנה, כמו חופש הבחירה באיזו קרן פנסיה המבוטח יהיה