לאחר כ־30 שנה שבהן הוביל איש העסקים אליעזר פישמן את החברה הכלכלית לירושלים והרחיב משמעותית את פעילותה העסקית, הוא מוותר על כיסאו, אף שפורמלית הוא לא מוותר על השליטה.



הנהלת בנק לאומי בראשות המנכ”לית רקפת רוסק־עמינוח ופישמן עצמו הגיעו אתמול להסכמה בחסות בית המשפט על פרישת חברי הדירקטוריון הנמנים עם משפחת פישמן ובראשם אליעזר פישמן עצמו, המשמש כיו”ר הדירקטוריון.



המנכ”ל דודו זבידה לא יוחלף בשלב זה. פישמן מתחייב לזמן עד יום ראשון הקרוב אסיפה כללית שתמנה את חברי הדירקטוריון החדשים. זימון האסיפה מטעם פישמן נועד להראות לכאורה שפישמן עצמו הוא שיזם את המהלך ולא הבנק, כך שאין מדובר באירוע של העברת שליטה.



להעברת שליטה יש משמעות מרחיקת לכת. כך למשל, בעלי החוב או חלק מהבנקים יכולים לדרוש פירעון מיידי של התחייבויותיהם. מרבית הדירקטורים שמונו מטעם הבנק שימשו בעבר חברי דירקטוריון בנק לאומי שתוקף כהונתם פג.



המדובר ברואה החשבון אריה גנס, איש העסקים אבי ביגר (לשעבר מנכ”ל חברת פז) ויו”ר רשות ניירות ערך לשעבר מירי כץ. בנוסף, יצורף לדירקטוריון גם איש העסקים שמשון הראל, מבעלי השליטה בחברת אמריקה־ישראל ולשעבר בכיר בחברת אפריקה לישראל.



מינוי הדירקטורים החדשים מטעם הבנק נועד להבטיח שפישמן לא יוכל לקבל החלטות חד־צדדיות שיתעלמו מהאינטרסים של הבנק. אחת מהחלטות אלה הייתה הנפקה שהביאה לדילול אחזקותיו (הפוטנציאליות של הבנק) מ־40% ל־28%.



בבנק סבורים כי הדירקטוריון החדש יאפשר ניהול תקין של החברה הכלכלית, לאחר שפישמן יצא מהתמונה הניהולית. הבנק יעשה ככל יכולתו לנסות לאתר קונה, ועד אז לשמור על ערך החברה הכלכלית כדי שיוכל למזער את נזקיו.



נזכיר שפישמן חייב לבנק לאומי שני מיליארד שקל, והוא חייב סכומים דומים גם לבנקים האחרים ובראשם בנק הפועלים.