בניגוד לנתונים שפרסם משרד השיכון, השמאי הממשלתי הראשי פרסם היום את דו"ח מחיר הנדל"ן הרבעוני ומציג תמונה לפיה מחיר הדירות ברבעון השלישי של השנה ממשיכים לעלות - והרבה. מהנתונים שפורמסו עולה כי יחסית לרבעון הקודם, המחירים עלו ב-1.4% ויחסית לרבעון המקביל בשנת 2014, המחירים עלו ב 6.0%.



בדיקתו של השמאי הראשי מתמקדת בדירות של ארבעה חדרים בלבד, שכן ההנחה היא שדירות אלו משקפות יותר נאמנה את המגמות במחירים.



עליית המחירים החדה ביותר בחישוב שנתי (יחסית לרבעון השלישי של שנת 2014) נרשמה במהלך הרבעון האחרון בבאר שבע, שם קפץ המחיר ב-19% וב-4% יחסית לרבעון הקודם. במקום השני נמצאת אשקלון והרצליה, עם גידול שנתי של 13%. יחסית לרבעון הקודם, המחירים עלו ב-5% באשקלון וב-3% בהרצליה. במקום השלישי נמצאת נתניה עם עליה שנתית של 9% ושל אחוז אחד לעומת הרבעון השני.



בקצה השני של הסקלה, העיר שבה המחירים ירדו באופן הכי משמעותי הייתה ירושלים, עם ירידה של 4% יחסית לרבעון המקביל אשתקד ושל 7% לעומת הרבעון השני של השנה. ברמלה, המחירים ירדו ב-1% בחישוב שנתי וב-4% בחישוב רבעוני ואילו בתל אביב המחירים נותרו ללא שינוי בחישוב שנתי, אך ירדו ב-2% בחישוב רבעוני.



נתוני השמאי לא זכו לתגובות אוהדות מאנשי נדל"ן, שכן הנתונים שהוצגו סותרים את נתוני משרד השיכון על ירידות מחירים.



"כישלון מוחלט של 'דיור בר השגה'"



ד"ר רינה דגני מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, אמרה כי "אכן נתוני גיאוגרפיה הצביעו בבירור על המשך עליית המחירים ברוב חלקי הארץ, זאת בניגוד מוחלט לנתוני משרד הבינוי. גם העובדה שבארבע מתוך 16 הערים שנבדקו היו ירידות מחירים קלות איננה מנחמת איש, זאת מהטעם הפשוט שערים דוגמת תל-אביב, ירושלים ורמלה, שבהן היו תיקוני מחירים כלפי מטה, מאפיינות משקיעי נדל"ן, שכידוע חלקם הגדול החליטו בחודשים האחרונים לשבת על הגדר בעקבות הגדלת מס הרכישה".



ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת המקרקעין, התייחס בחומרה לנתונים ואמר: "נתונים אלו מעידים יותר מכל על הכישלון המוחלט של דיור בר-השגה, באמצעות מחיר למשתכן. בניגוד מוחלט להכרזות הממשלה ומשרד הבינוי שדיור בר-השגה ימשוך את המחירים כלפי מטה, הוא ייצר בדיוק את התופעה ההפוכה. דווקא הדיפרנציאציה בין מחיר למשתכן לבין יתר הפרויקטים, דחפה את המחירים הממוצעים של הדיור כלפי מעלה".