מספר מפעלי תעשייה בישראל זכו להיות מחוברים לצינור הגז הטבעי ולהפחית את עלויות הייצור באורח משמעותי. יש מפעלים וחברות, כמו פניציה, מפעלי נייר חדרה, כימיקלים לישראל, תנובה ובתי הזיקוק, שנושמים לרווחה תרתי משמע. ראשית, עלות הייצור במפעלי תעשייה ירדה בשיעור שבין 5% ל־30% בהשוואה למחירי המזוט והסולר שהיו בשנים האחרונות.



יש מפעלים שהשימוש בגז הטבעי העביר אותם מהפסד גדול לרווח ראוי. משמע, המעבר לשימוש בגז טבעי חרץ את גורלם ואת גורל אלפי עובדיהם לחיים. בנוסף, הפליטות מהמפעלים המשתמשים בגז טבעי הן פליטות נקיות יותר משמעותית בהשוואה לאלו שמשתמשים במזוט ובסולר. המעבר לשימוש בגז טבעי יוריד את עלות טיהור האוויר במפעלים ואת העלות הכוללת למדינה בכ־3־4 מיליארד שקלים.



חשוב להבין כי מחיר המוצרים הנמכרים בשווקי העולם על ידי יצואנים ישראלים נקבעים על ידי המתחרים, ובדרך כלל בכלכלה של היום מחיר המוצרים יהיה קרוב למחיר הנמוך ביותר המוצע בשוק. תעשייני ויצואני אירופה וארצות הברית נהנים ממחיר אנרגיה שנע סביב ה־5 דולר ל־MBTU. מי שהשתמש בתהליך הייצור שלו באנרגיה שאינה גז טבעי ספג בשנים האחרונות עלויות אנרגיה גבוהות בהרבה. לשם המחשה – בשנת 2011 מחיר המזוט היה כ־18 דולר ל־MBTU. משמע היצואנים ומחליפי היבוא נמצאים בקרב קשה, ולחלקם זהו קרב חסר סיכוי. אגב, הפערים במחירי האנרגיה, בין גז טבעי למזוט, נמוכים היום יותר מאשר בעבר, ויש לשער שמחירי המזוט ישובו ויעלו. מרבית יצואני הנפט נמצאים היום במצב רע, ונראה שרבים יחדלו להתקיים. לאחר זאת המחירים יחזרו לטווח מחירים שבין 60 ל־75 דולר, על פי הערכת מומחים.


כמות הגז המופקת היום אינה מספיקה לכל מפעלי התעשייה שזקוקים לגז טבעי. תזמון ההגעה של הגז הטבעי הוא קריטי. בכלל חשוב שהפוליטיקאים יבינו כי הזמן והתזמון הם ערכים מכריעים בכלכלה. אנו מקווים שתזמון הגעת הגז למפעלים, שייווצר כתוצאה מאישור מתווה הגז ומכניסה של שחקנים נוספים, יפגוש את התזמון של התחברות המפעלים ואזורי התעשייה שעוד לא מחוברים. כי הרי תמצית החיים היא התזמון.
 
עוד יש לקחת בחשבון שמרכיב התעשייה בתוצר הולך וקטן לאורך שנים. בשלוש השנים האחרונות ירד המשקל של התעשייה בתמ"ג בכ־4%. הגעה מהירה של גז טבעי לתעשייה, במקביל לתהליכים נוספים, יכולה לעצור את המגמה ולשפר את רמת החיים בישראל הנובעת בעיקר מגידול ביצוא.
 
אנחנו קוראים לכנסת ישראל, לוועדת הכלכלה ולממשלה להחליט לאלתר ובחיוב על מתווה הגז שהעלה שר האנרגיה יובל שטייניץ, ולאפשר לעשרות מפעלים ועובדי תעשייה לזכות במהירות בשלושה יתרונות: האחד, הגעה מהירה של גז טבעי שיוריד את עלויות הייצור ליצואנים ולמחליפי היבוא הנמצאים בתחרות אכזרית יום־יום. שמירה על מקומות עבודה רבים ועליית שכר כתוצאה משיפור הפריון והרווחיות. השני, הזיהום הנובע מפליטות הארובות במפעלי התעשייה ירד משמעותית, וכן עלויות טיהור האוויר. השלישי, הכנסה מהירה של יצרני גז נוספים תיצור ביטחון באספקה שהיום מבוצעת ממקור אחד.

מדינה בעלת חסרונות יחסיים רבים – כמו ריחוק מהשווקים, מצב עוינות מול שווקים סמוכים שאמורים להיות שווקים טבעיים, היעדר משאבי טבע וחומרי גלם, החרמות של מוצרינו באירופה, היעדר שוק מקומי גדול ותלות גבוהה של רמת החיים בישראל ביצוא – חייבת לנצל, ומהר, כל יתרון יחסי או כל ביטול של חיסרון יחסי, כמו עלויות הקשורות באנרגיה. חברי הכנסת: אין לנו הלוקסוס לעבור תהליכים ארוכים ומכשלות מהסוג שאתם מעבירים אותנו בהם. נא אשרו את מתווה הגז לאלתר. 
 
טירה הוא יו"ר התאחדות התעשיינים  לשעבר וחיימוביץ' הוא תעשיין