הנגידה האמריקאית, ג'נט ילן, מוכיחה שארה"ב הייתה ונותרה אימפריה פיננסית, והיא הייתה ונותרה מנהיגת הבנקאות העולמית. שלשום, לא לפני שחוותה לא מעט פרפרים בבטן, הודיעה ילן על העלאת הריבית בארה"ב ב־0.25%. החלטת הריבית מוכיחה שבעולם מקביל יש עדיין מספיק עניינים מעוררי השראה חוץ מאיומי השביתה הבלתי נגמרים של ההסתדרות.
 
מדובר בהעלאת ריבית ראשונה מ־2006, שנת פרוץ מלחמת לבנון, כשאולמרט היה ראש ממשלה וכשהרמטכ"ל דן חלוץ חיסל את תיק המניות. שנתיים לאחר מכן פרץ המשבר שאיים לרסק את כלכלת העולם. הריבית האפסית הפכה למשכן קבע בכלכלות העולם.
 
הנגידה האמריקאית החליטה באומץ. שבועיים קודם לכן החליט מריו דראגי מהבנק המרכזי האירופי (ECB) לצעוד הפוך, ובמהלך לא קיצוני שימר את ההרחבה המוניטרית. הסינים ממשיכים להוריד את הריבית כדי לעודד את הייצוא. ילן וסגנה סטנלי פישר מבינים שכלכלה זה עניין של ציפיות. זאת הסיבה שבחודשיים האחרונים העבירו לעולם המערבי סדנת חינוך פיננסי כשטפטפו בכל הזדמנות שהריבית צפויה לעלות.
 

זאת גם הסיבה שבמהלך מסיבת העיתונאים אתמול הודגש שההחלטה אינה חד־פעמית, וכי במהלך 2016 יימשך מתווה העלאות הריבית. האופטימיות של ילן משדרת לאמריקאים שהכלכלה שלהם חזקה מספיק ושזה הזמן לפתוח את הארנקים ולהתחיל לגהץ.
 
ההחלטה, שלדעת חלק מהכלכלנים הייתה מוקדמת (נזכיר שמדובר בתשע שנות ריבית אפסית), הביאה להתחזקות הדולר ועלולה לפגוע ביצוא האמריקאי. אלא שהכלכלה האמריקאית חזקה מספיק כדי להכיל גם את הבעיה הזאת. אם זה מה שמשדרים ראשי הבנק המרכזי, כדאי להאמין להם.
 
העלאת הריבית בארה"ב כמוה כמתנת סנטה קלאוס לחג המולד עבור כלכלות העולם המערבי. דולר אמריקאי חזק (בעיקר מול היורו) הוא בשורה מעולה לתעשייני אירופה המעוניינים בהגדלת היצוא לארה"ב. בעניין זה ישראל אינה יוצאת דופן. התחזקות הדולר לעומת השקל (כתוצאה מהגדלת פערי הריבית מול ארה"ב) תעודד את היצוא, ואולי תפחית את הלחץ על רכישות המטבע של בנק ישראל. התחזקות כלכלות העולם תגרור את עליית מחירי הסחורות ואולי תביא גם להעלאת מחירי הדלק.
 
פלוג מעדיפה בשלב זה להתנדנד בערסל ולא לקחת סיכונים. כמו שבחודשים האחרונים היא התאפקה ולמרות קריאות העידוד האינטרסנטיות לא התפתתה להמשיך בהרחבה המוניטרית, כך הפעם לא תמהר להעלות ריבית. הנגידה ניצלה את הופעותיה הפומביות בימים האחרונים כדי לחדד שני מסרים: המשך עצמאות בנק ישראל (בכנס לציון 60 שנים לייסוד בנק ישראל) והזמן שעוד יעבור עד שהריבית תשתנה (בוועידת העסקים של "גלובס").
 
כחלון לוחץ על פלוג להעלות את הריבית כתרופה הכרחית לצינון הביקוש לדיור. אם מחירי הנדל"ן לא יירדו במהלך 2016, כחלון עלול להתרסק בבחירות הבאות. אלא שיכולת העמידה של פלוג בעניין הריבית היא אפקטיבית הרבה יותר מזו שהפגינה בוועדת שטרום.