פרטי הסכם השכר נחשפים: לאחר שנמנעה השביתה במשק לפנות בוקר (רביעי) על ידי נציגי האוצר וההסתדרות, מתבררים כעת פרטי ההסכם. שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן סיכמו כי לראשונה תוספות השכר יינתנו באופן דיפרנציאלי. 50% מהתוספת תינתן באופן שקלי ו-50% באופן אחוזי. ההסכם אמור להביא לצמצום הפערים בין מקבלי המשכורות הנמוכות לגבוהות במגזר הציבורי, כך שמקבלי השכר הנמוך יקבלו תוספת גבוהה משבעה אחוזים וחצי.



שר האוצר: "ההסכם הזה משנה את כללי המשחק ואומר באופן ברור – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. העובדים מקבלי השכר הגבוה הראו סולידריות חברתית ואמרו באופן מפורש שהם מוכנים לוותר עבור מקבלי השכר הנמוך. ההסכם הזה הוא לא פחות מהיסטורי. לאחר שנים של הסכמים שהרחיבו את הפערים בין מקבלי השכר הגבוה למקבלי השכר הנמוך במגזר הציבורי, אנחנו מביאים היום בשורה של ממש".



יו"ר ההסתדרות: "אני רוצה לברך היום את עובדי המגזר הציבורי ואת שר האוצר. עשינו היום יחד היסטוריה בעלת משמעות חברתית חסרת תקדים. הוכחנו שבהידברות אמיתית ניתן לבצע מהלכים שטרם נראו כאן בהיקפם ומשמעותם. הסכם השכר החדש במגזר הציבורי מחולל מפנה. לראשונה הפכו הסכמי השכר לכלי אפקטיבי לצמצום פערים לבעלי שכר נמוך במגזר הציבורי. זו דרמה גדולה - אנו משנים מוסכמות יסוד. אני חושב שהתקדים הזה מקבע נורמות במשק בכללותו. אני מברך את שר האוצר ואת צוותו על האופן שבו נוהל המשא ומתן הזה. מדינת ישראל הרוויחה".



ההסכם נקבע לחמש שנים


בעקבות ההסכם כאמור, נמנעה השביתה במשק. ההסכם נקבע לתקופה של חמש שנים, החל מינואר 2013 ועד דצמבר 2017. ההסכם קובע כי עובדי המגזר הציבורי יזכו לתוספות שכר בעלות כוללת של כשבעה אחוזים וחצי בפריסה על פני שלוש שנים וחצי. תוספות שכר יחולקו באופן דיפרנציאלי כך ש-50% מהתוספת תינתן באופן שקלי ו-50% באופן אחוזי. כלומר, תוספות השכר יצמצמו את הפער בין מקבלי המשכורות הנמוכות לגבוהות במגזר הציבורי. בנוסף, יזכו העובדים לתשלום מענק חד פעמי בגובה 2,000 שקלים שישולם בשתי פעימות - 1,000 שקלים בינואר 2016 ועוד 1,000 שקלים בינואר 2017.



כמו כן, ההסכם מביא בשורה לקבוצות עובדים המרוויחים שכר נמוך. עובדים אלה יקבלו העדפה בהסכם בעזרת תשלום נוסף מעבר לשבעה אחוזים וחצי שניתן לכלל העובדים. בנוסף, סוכם בין הצדדים על הנהגת מכרז בין-משרדי לגיוס כוח אדם במקום המכרז הפנימי. סיכום זה יתרום לצמצום תקופת גיוס עובד וצמצום הביורוקרטיה במטרה לשפר את התנהלות המגזר הציבורי. הורים אשר עובדים במגזר הציבורי ייהנו מיום חופש נוסף באוגוסט, שניתן יהיה לנצלו גם לקיצור ימי עבודה בחודש זה. סעיף זה יש בו בכדי להקל בעיקר על הורים עובדים. עוד סוכם על פתרון סוגיית ההעסקה בחוזים האישיים בשלטון המקומי וקביעת מכסה של חמישה אחוזים מהעובדים שיועסקו בחוזים אישיים.