ביום רביעי האחרון נודע שדירקטוריון חברת איתוראן מתכוון למחוק את מניות החברה מהמסחר בבורסה בתל אביב. שבוע לפני, נודע שבעל השליטה באי די בי פיתוח רוצה להפריט את החברה. התהליך שבו חברות בורסאיות הופכות לפרטיות ונמחקות משוק המניות אינו חדש. אנחנו שומעים על תופעות כאלו כבר כמה שנים. נשאלת השאלה האם ניתן לעצור את הגל. 
"מדובר בתהליך כלל עולמי שבא לידי ביטוי לא רק במחיקת חברות הרשומות למסחר בבורסות השונות אלא גם בירידה במספר ההנפקות של חברות חדשות (IPO)", מספר ל"מעריב אונליין" מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט. "כיום נסחרות בבורסה כ-460 חברות שמניותיהן נסחרות בבורסה וכ-100 חברות אגרות החוב. לשם ההשוואה, בשנת 2010 היו כ-600 חברות מניות וכ-145 חברות אג"ח. למחיקת חברות יש סיבות רבות וכל חברה וסיבותיה היא. לעתים חברות נמחקות כי הגיעו לסוף דרכן הכלכלית, ישנם מקרים שחברות נמכרות ויש גם חברות שנמחקות כי בעלי השליטה לא רוצים להתמודד עם הרגולציה. אנחנו מצרים על כל חברה שעוזבת את הבורסה, אך אנחנו צריכים לראות מה אנחנו עושים כדי להביא לבורסה בתל אביב חברות חדשות. גם הרגולטורים מבינים את זה ופועלים בעניין. במקרה של חברות דואליות, שרת המשפטים אף חתמה לאחרונה על הקלות כדי לצמצם את העלויות העודפות לחברות דואליות ולחברות הרשומות רק בנאסד"ק”.
ישנה ירידה במחזורי המסחר, יחסית למה שהיה לפני שלוש או ארבע שנים. האם גם זה קשור לירידה במספר החברות הנסחרות בה, או שיש סיבות נוספות?

"בחלקה כן. אך יש גם סיבות אחרות שמשפיעות על מחזורי המסחר. אחת הסיבות העיקריות היא המעבר של ישראל ממדד המניות של המדינות המתפתחות לזה של המדינות המפותחות. במדד MSCI של המדינות המתפתחות, היינו בין המדינות הבולטות מבחינת ההשקעה בנו, ואילו עכשיו אנחנו פסיק קטן בים של הבורסות המפותחות כמו לונדון, יפן וניו יורק. ברגע שעברנו למדד הבורסות של המדינות המפותחות, כמות המשקיעים הזרים שהשקיעו במניות בישראל פחת מאוד. סיבה נוספת היא אחוז המס על רווחי הון. בישראל הוא עומד על 25% לעומת כ-17.8% בממוצע במדינות הOECD. בגלל המס הגבוה, משקיעים מעדיפים למצוא אלטרנטיבות השקעה אחרות או להקטין את הסחירות בתיק ניירות הערך שלהם, שכן במידה והם רוכשים מניות לאורך זמן ולא מוכרים אותם, אין חבות מס".
אני מבין שקשה למנוע מחברה לעזוב את הבורסה, אך מה אתם עושים כדי להביא חברות אחרות, גם כדי להגדיל את מספר החברות וגם כדי להגדיל את המחזורים? 
"אנחנו פועלים באופן אקטיבי על מנת למשוך חברות ישראליות וחברות עם זיקה לישראל להירשם בבורסה בתל אביב. הבורסה פועלת ביחד עם הרגולטורים בשורה של מהלכים שמטרתם קידום ההייטק הישראלי, מתן הקלות לחברות קטנות ובינוניות והרחבת הידע והמחקר האנליטי בתחום על מנת לבסס תשתית רחבה ומקצועית. רק בימים האחרונים חתמה הבורסה עם שתי חברות אנליזה בינלאומיות, לביצוע אנליזות על חברות טכנולוגיה וביומד, זאת במסגרת יישום המלצות הוועדה לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המחקר והפיתוח ("ועדת המו"פ"). הפרויקט נעשה במטרה לספק תמחור הולם לחברות הטכנולוגיה והביומד באמצעות הורדת מחסום חוסר ההבנה הקיים בשוק. בנוסף, הקמנו מערך שיווק ומכירות שמטרתו להיפגש עם חברות ולשכנע אותם להירשם בבורסה. רוב החברות החדשות שקמות בישראל הם חברות היי-טק ומטבע הדברים אלו החברות שאנחנו רוצים שיירשמו בבורסה. חלק גדול מהחברות הללו לא מגיעות לבגרות והן נמכרות לפני שמגיעות לשלב שהן יכולות להנפיק בבורסה. כיום היזמים פחות ששים למכור את החברות כבעבר והם  רוצים לבנות חברות גדולות וצומחות ולהיות טבע או צ'קפוינט הבאות, אך יש להן בעיה שכן הם מתקשות לגייס מימון בשלבים האחרונים, כשנתיים לפני שהם בשלות להנפקה. אנחנו מתכוונים להתגבר על המחסום באמצעות ההסכם שחתמנו עליו עם נאסד"ק. שתי הבורסות יקימו פלטפורמה משותפת במטרה לתמוך בחברות צמיחה טכנולוגיות ישראליות ויציעו שוק פרטי חדש עבורן. היוזמה המשותפת הבינלאומית תציע הטבות שונות, בכללן הכשרה לתהליך צמיחה, יצירת קשרים עסקיים, יצירת שוק משני כאמצעי להגברת נזילות, פלטפורמה ושירותים להשקעות הון. בשלב הבא כשהן תהיינה מספיק גדולות ובשלות להנפקה הן תוכלנה להנפיק בתל אביב ובנאסד"ק".
מה מטרת הרפורמה במדדים וכיצד היא תשפיע על החברות?
"מטרת הרפורמה במדדים היא לשפר את יציבות המדדים ולהקטין באופן משמעותי את הסיכון של המשקיעים ועוקבי המדדים תעודות סל, שמנהלים באופן ישיר כ-35 מיליארד ש"ח. הכוונה היא להרחיב את מספר המניות במדדים, לדוגמא ת"א-25 יהפוך לת"א-35 ות"א-100 יהפוך למדד ת"א 125. כמו כן, נשיק מדד חדש שייקרא ת"א-BlueChip15, מדד שפותח במיוחד לפי צרכי משקיעים זרים ויכללו בו 15 המניות הגדולות בבורסה, עם הגבלה של 2 חברות לכל היותר מכל ענף, שישקף את הכלכלה הישראלית. פעילי השוק מקדמים בברכה את הרפורמה המוצעת ואנו פועלים להתחיל אותה ברבעון האחרון של 2016".