שר החקלאות, אורי אריאל, ושר האוצר, משה כחלון, רוצים למנוע עליית מחירים בחגים והציעו לאשר יבוא ללא מכס של פירות וירקות טריים. חיים אלוש, יו"ר קבוצת משוב ומייסד ועידת ישראל לחקלאות אמר למעריב און ליין: "מההיבט של הצרכן, יבוא תוצרת טרייה של ירקות ופירות יכול להיטיב איתו כי הוא יביא לירידת מחירים אך יישום החלטה זו תפגע בחקלאים שגם עכשיו מתמודדים עם מציאות כלכלית קשה. הדרך הנכונה להתמודד עם בעיית המחירים הגבוהים בחגים היא באמצעות תכנון נכון והשקעת משאבים".



אין ספק שמחירי הירקות והפירות ויתר התוצרת החקלאית גבוהים בחגים.


"יש לכך סיבות רבות ובראשן הביקוש הגדול בתקופה זו. בגלל החגים מוטלות על החקלאי הוצאות גבוהות יותר, בין היתר, מכיוון שהוא מקבל על התוצרת שלו מחירים נמוכים יחסית. במצב הנוכחי, הוצאותיו כבדות והכנסותיו דלות, וגם זה בלשון המעטה. סיבה מרכזית נוספת היא הצטמקות מספר המגדלים בשל מדיניות הממשלה, וכפועל יוצא מכך, קטנה היכולת של החקלאי הישראלי לספק את הצורך הגדול בחג".



אם כך, נכון עושה הממשלה כשהיא מבקשת לפני פסח לפתוח את השוק לייבוא תוצרת חקלאית?


"להיפך, מדובר בטעות ובראייה קצרת טווח של הממשלה. ניגש ישר לשורה התחתונה: פתיחת השוק לייבוא מזון טרי ותוצרת חקלאית, תפגע ביכולת להוריד מחירים בטווח הבינוני והארוך. הטעמים ברורים: העלאת מחיר התוצרת החקלאית בשווקי חו"ל עקב דרישה גוברת מכאן, סגירת שערים ימיים ואוויריים עקב מצב ביטחוני, חרמות בינלאומיים ומה לא. בעצם, מה שהממשלה עושה שוב ושוב, הוא לפגוע באינטרס לאומי של מדינת ישראל, העצמאות התזונתית שלה, בנימוקים שנובעים מראייה קצרת טווח".



חיים אלוש, יו"ר קבוצת משוב ומייסד ועידת ישראל לחקלאות



מה עושים במדינה שעד לא מכבר נודעה בשפע תוצרתה החקלאית האיכותית והזמינה?


"נאבקים במדיניות הממשלה ועושים זאת כבר לפני הפסח הזה. פועלים במישורים הציבורי והפוליטי כדי לאפשר לחקלאי הישראלי להמשיך ולייצר את תוצרתו המצוינת. רק כך נוכל להבטיח שמחירי התוצרת לא יזנקו לפתע לקראת החגים וחשוב מכך, יבטיח את המחירים להבא, ומה שחשוב מזה, את הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל".



זה לא פשוט, הרי זה לא התחיל היום ובוודאי לא יסתיים לפני הפסח.


"מאו טסה טונג כבר אמר שגם צעידה של 1,000 מילין – מתחילה בצעד הראשון. הגיע הזמן לעשות את הצעד הראשון הזה - מחאה ציבורית. כל הציבור הישראלי, החל מהחקלאים, דרך אנשי התרבות והציבור ועד לצרכנים הפשוטים, הקונים את מזונם הטרי בשוק ובמרכול, מתבקשים לעשות רגע חושבים, מתבקשים לומר את דברם בצורה ברורה, כי רק באמצעות הפעלת לחץ הממשלה תבצע פעולות. אל לנו להפקיר את עתידנו ועצמאותנו האסטרטגית בידי מי שנוקט מדיניות שגויה שבנויה ממהלכים חפוזים ופופוליסטיים, עלינו לדרוש מנציגי הממשלה פתרונות שיטיבו עם החקלאות והציבור הישראלי".



איך אתה מציע לאזרח הפשוט להתחיל במאבק?


"זה יכול לקרות במחאה פשוטה כמו מכתב לשר האוצר, לראש הממשלה או לעיתון, וזה יכול להיות במחאה מורכבת יותר כמו הפגנות בכיכרות. אני כבר גיבשתי רעיון, לקראת חג הפורים המתקרב אלינו אני יוצא בקריאה לכל ההורים בישראל, בני הנוער והילדים, בפורים הזה התחפשו לחקלאים. שימו כובע על הראש, לבשו סרבל עבודה, חולצה משובצת ונעלו מגפי עבודה, במקום להתחפש לדמויות דמיוניות אחרות. החזירו את דמות החקלאי למה שהיא הייתה בעבר – דמות שמשקפת מופת, ציונות וערכים, דמות לחיקוי. כך תאמרו לממשלה - לא ניתן יותר יד לפגיעה בחקלאים".