בטורה האישי בתכנית "איפה הכסף" ב"רדיו ללא הפסקה" 103FM, התייחסה היום (שני) ענת דוידוב ל"חוק המקוואות" הצעה שנועדה לעקוף החלטה של בג"ץ המתירה לאפשר טבילה במקוואות ציבוריים גם למתגיירים במסגרת גיור שאינו ממלכתי. המטרה היא להביא לכך שהטבילה במקוואות תעשה אך ורק על פי ההלכה.



 



סערת חוק המקוואות: של מי המקוואות האלה? ומה זו בכלל הצעת חוק המקוואות? הנה הסבר קצר לשאלות - הצעת החוק קובעת כי המקוואות יפעלו רק על פי ההלכה, ובהתאם להנחיות הרבנות הראשית. המשמעות של "על פי ההלכה" האורתודוכסית, היא הדרת קבוצת רוב של ציבור הנשים בישראל וגם של מתגיירות ומתגיירים שלא על פי ההלכה.

את הצעת החוק יזם חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה, בתגובה לפסיקת בג"ץ מחודש פברואר, לפיה יש לאפשר טבילה במקוואות גם לקבוצות האוכלוסייה הללו ולא להדיר אותן. ממילא הן הרוב וקבוצת האורתודוכסים היא קבוצת מיעוט. עכשיו, בא היועץ המשפטי לממשלה, ושופך עוד קצת שמן למדורה, לאחר שקבע אתמול כי החוק למניעת כניסה של רפורמים למקוואות אינו חוקתי, ועל זה נאמר - תודה לאל, וליועץ מנדלבליט.

ותקשיבו למה שאומר הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל. ולידיעת הרב קריב - הנה מה שחושב השר דוד אזולאי על הרוב הרפורמי והקונסרבטיבי בישראל: "מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה, ורומס את מצוותיה ברגל גסה, אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל".
ולסיום הנה עוד פרט קטנטן ושלוי  - כסף.

כמה מקוואות ציבוריים פועלים בישראל? 740. על פי נתוני המשרד לשירותי דת. המשרד לטהרת המשפחה, יש גם דבר כזה, טוען שהוא מעורב בבנייה ובתחזוקה של יותר מאלף מקוואות. ש"ס מקבלת 70 מיליון שקלים, 70 מיליון שקלים להקמת מבני דת ומקוואות, ובהסכם הקואליציוני האחרון תקציב המשרד גדל בקרוב ל-30 אחוזים.

אז כמה מקוואות, ובלניות אנחנו צריכים? כמה נשים עומדות בכלל בתור לטבול במקווה? תחשבו מה היה אפשר לעשות ב-70 מיליון שקל, אבל זה עוד אחד מהמחירים של קואליציית ה-61 שסוגרת עכשיו שנה.