כדי להצליח צריך להיוולד להורים שלי, אמר אייל עופר בראיון לפני כמה שנים. עופר, מקום שני ברשימת הישראלים העשירים בעולם, הוסיף גם מזל ושכל לנוסחת ההצלחה העמומה, הבלתי מפוענחת. 

הישראלים המצליחים ביותר אינם דומים אלה לאלה. חלקם נולד מחוץ לישראל, בלוב, בצרפת, במצרים, במרוקו, באוזבקיסטן. רובם נולדו בארץ, כמה מהם גדלו בתל אביב, אחרים בפריפריה, בדימונה, בראש העין, בחיפה, ברחובות, בקריית גת, בחצור הגלילית, בקיבוץ משמרות. מי מביניהם שאינם גרים בישראל שומרים על זיקה לארץ. כמעט בכל ראיון בעיתון הם מזכירים את ארץ מוצאם ומקפידים לומר כמה הם מתגעגעים. חלקם צעירים מאוד, כמו אדם נוימן, אחרים מבוגרים, כמו סטף ורטהיימר. רובם גברים יהודים, חלקם הגדול אשכנזים. חלקם משכילים, אחרים ראו אוניברסיטה רק בתמונות. חלקם נולדו אל תוך עושר משפחתי, רובם עשו אותו בעצמם, בניגוד לכל הסיכויים.  ורטהיימר, למשל, החל לייצר לוחות מתכת בחצר ביתו בנהריה אחרי שפוטר מ"רפאל".
תחומי עיסוקיהם מגוונים - הייטק, אקדמיה, עסקים, תקשורת, ספורט, דוגמנות, קולנוע. רק מיעוטם שכירים. יש כאלה שלא נכנסו לרשימה אבל עדיין לא אמרו את המילה האחרונה. למשל, גל גדות תוכל לדרוש כחמישה מיליון דולר עבור כל סרט בהשתתפותה. גם עומרי כספי, השחקן הישראלי הראשון בליגת הכדורסל האמריקאית, ה־NBA, מביא סיפוק למנהל הבנק שלו. מיכל רובנר היא שיאנית המכירה של יצירת אמנות ישראלית בעולם, בסכום עתק במכירה פומבית בלונדון. הסכום נשאר חסוי, אבל מבחינת רובנר השמיים הם הגבול. צפרה כץ, מנכ"לית ויו"ר “אורקל" ואשת סודו של הבעלים לארי אליסון כבר למעלה מעשר שנים, מחזיקה בהון בשווי כחצי מיליארד דולר, תישאר שם כל עוד אליסון יחפוץ ביקרה. גם ג'וני סרוג'י, חיפאי במקור והערבי היחיד ברשימה, שהתמנה לאחרונה לסגן נשיא “אפל", נמצא רק בתחילת דרכו. בכל אופן הנה רשימת 25 הישראלים העשירים בעולם.

1. פטריק דרהי

16 מיליארד דולר
דרהי, בן 52, הישראלי העשיר ביותר בעולם, הגיע לישראל לפני שבע שנים כשרכש מניות בחברת “הוט". הוא נולד במרוקו, גדל בצרפת ולמד הנדסה בפריז. בתחילת שנות ה־90 רכש חברות כבלים בפרובנס ומשם המשיך הלאה לחברות כבלים באירופה עם מיליון לקוחות. בישראל הוא גם הבעלים של ערוץ החדשות i24 NEWS. העסקים בישראל היטיבו עם דרהי: הוא רכש דירה בשדרות רוטשילד בתל אביב וב־2015 משך מ"הוט" דמי ניהול בסכום של 60 מיליון שקלים.
 

2. אייל עופר

8.4 מיליארד דולר

בנו הבכור של סמי עופר, גדל בחיפה, למד באטלנטיק קולג' בוויילס, שירת כקצין מודיעין בחיל האוויר, למד משפטים בלונדון, גר במונקו, בניו יורק, בלונדון ובהרצליה פיתוח. כיו"ר “גלובל הולדינגס", עופר אחראי על עסקי הנדל"ן והספנות הבינלאומיים של משפחת עופר. 
 

3. סטף ורטהיימר

5.6 מיליארד דולר
ורטהיימר בן ה־89 נולד בגרמניה, ועלה בגיל 11 לתל אביב. במלחמת העולם השנייה שירת בחיל האוויר הבריטי ואחר כך היה במחלקה הגרמנית של הפלמ"ח ושירת כקצין טכני בחטיבת יפתח. בתחילת שנות ה־50, אחרי שפוטר מ"רפאל", הקים בחצר ביתו בנהריה בית מלאכה לייצור סכינים ולוחות מתכת שהפך מאוחר יותר למפעל “ישקר". ב־1968 הקים את “להבי ישקר", מפעל לחישול להבים למטוסי סילון. 

סטף ורטהיימר עם הנשיא ריבלין. צילום: לע"מ
ורטהיימר יזם את הקמת גוש תפן ואת אזור התעשייה תפן בגליל המערבי והקים גני תעשייה נוספים בארץ ובטורקיה. בין 1977 ו־1981 היה חבר כנסת מטעם ד"ש ושינוי. ב־2008 נקנו 80% ממניות “ישקר" על ידי וורן באפט תמורת ארבעה מיליארד דולר. שבע שנים אחר כך רכש באפט את 20% הנותרים תמורת שני מיליארד דולר.
 

4. ארנון מילצ'ן

5 מיליארד דולר
המפיק ההוליוודי בן ה־71 מקורב לשמעון פרס, ליאיר לפיד ולבנימין נתניהו. אחרי הבחירות האחרונות ראש הממשלה אף ביקר בביתו בהרצליה פיתוח ארבע פעמים. גם מילצ'ן וגם לשכת נתניהו הכחישו שהמפיק היה מעורב במו"מ הקואליציוני. 
מילצ'ן נולד ברחובות וירש מאביו את חברת הדישון “האחים מילצ'ן" שנמכרה לפני שנים אחדות ליוסי מימן תמורת עשרה מיליון דולר. הוא למד בבית הספר לכלכלה של אוניברסיטת לונדון, הפיק בשנות ה־70 בישראל את הסרט “דיזנגוף 99", עבר להוליווד והפיק שורה של סרטים, ביניהם “אישה יפה", “בוגדת", “מלכודת לפרקליט", “בירדמן", “12 שנים של עבדות" ו"האיש שנולד מחדש" בכיכובו של לאונרדו דיקפריו, שזכה השנה באוסקר על משחקו בסרט.

ארנון מילצ'ן. צילום: פלאש 90
לפני כחמש שנים עלה לכותרות אחרי שנחשף בספרם של מאיר דורון וג'וזף גלמן שסייע ללשכה לקשרי מדע לרכוש אורניום בדרום אפריקה. תמורת האורניום סייע לדרום אפריקה, שהייתה אז מדינת אפרטהייד, לשפר את מעמדה בעולם. “בדיעבד, אני לא שלם עם מה שעשיתי", הוא אמר לאילנה דיין בתוכנית “עובדה". “מתברר שגם לי יש מוסר".
 

5. עידן עופר

3.7 מיליארד דולר
בנו הצעיר של סמי עופר גדל בחיפה. הוא היה סגן מפקד דבור בחיל הים ולמד לתואר שני בלונדון ביזנס סקול. בשנים האחרונות הוא מתגורר בלונדון ועוסק בעיקר בתחום הספנות של הקבוצה, בהקמת תחנות כוח בדרום אמריקה ובתעשיית הרכב בסין. בארץ עמד בראש החברה לישראל, ששולטת על צים, בזן, כיל וטאואר סמיקונדקטור. היום הוא דירקטור בחברה. 
 

6. טדי שגיא

3.3 מיליארד דולר
 
שגיא בן ה־45 גדל בתל אביב וגר במקביל בלונדון ובישראל. הוא בורח מהתקשורת אם כי כשהיה בן זוגה של בר רפאלי התקשה להתחמק מהצלמים. עשה את ההון ההתחלתי מחברת “פלייטק" לניהול אתרי הימורים באינטרנט. שגיא עסק במסחר בניירות ערך בשוק ההון. ב־1994 הואשם בהרצת מניות ונידון לתשעה חודשי מאסר. היום עוסק בנדל"ן. עלה לכותרות כשרכש את “קמדן מרקט" בלונדון.
 

7. שאול שני

3.2 מיליארד דולר
שני הוא אחד מאנשי העסקים המסתוריים. בן 55, נולד בקריית אליעזר בחיפה, בצבא שירת בחיל המודיעין וכשהשתחרר למד מתמטיקה בטכניון והקים את חברת “עוש"פ" רובוטיקה שהונפקה במחצית שנות ה־80 בנאסד"ק. את האקזיט הגדול עשה עם חברת התקשורת הברזילאית “ג'י.וי.טי", שנמכרה לפני שבע שנים במיליארד דולר ורבע לחברת התקשורת הצרפתית “ויונדי". שני, תושב כפר שמריהו, הוא בעל השליטה ב"אי.סי.איי טלקום".
 

8. סול זכאי

3 מיליארד דולר
זכאי, בן 57, גדל ברמת גן ולמד בבית הספר הטכני של חיל האוויר. אחרי שהשתחרר מהצבא נסע ללונדון וייבא בגדים מהמזרח. כשאחיו, אדי, הצטרף אליו, החלו השניים לעסוק בנדל"ן, תחילה בלונדון, ומשם התרחבו לבריטניה, להודו, לספרד ולגרמניה. לפני 12 שנים רכשו מ"טסקו", רשת השיווק הבריטית, 35 מרכזי קניות ושני מרכזי קניות ב־1.2 מיליארד דולר ומכרו את אחזקותיהם שלוש שנים אחר כך ברווח של 800 מיליון דולר. זכאי גר בהרצליה פיתוח ובגיברלטר.
 

9. חיים סבן

2.8 מיליארד דולר
סבן, בן 71, נולד במצרים, עלה עם משפחתו לארץ בגיל 12 וגדל בחצור הגלילית ובתל אביב. הוא ניגן בלהקת האריות והפיק את פסטיבל שירי הילדים. במחצית שנות ה־70 הקים בצרפת חברת תקליטים, עבר ללוס אנג'לס והקים את “סבן אנטרטיינמנט", שרכשה את הזיכיון ל"פאואר ריינג'רס" ושמה את המותג על המפה. ב־2002 מכר לחברת דיסני את עסקי הטלוויזיה שלו תמורת 1.7 מיליארד דולר. בארץ קנה ומכר את מניות בזק ברווח גדול. יש לו מניות בחברת פרטנר. תרם לאוניברסיטת תל אביב ולבית החולים סורוקה. סבן נחשב למקורב לבני הזוג קלינטון.
 

10. יצחק תשובה

2.7 מיליארד דולר
תשובה, בן 67, נולד בלוב, הגיע לארץ בגיל שנה. עד גיל 10 גר עם משפחתו במעברת בית ליד ליד נתניה, “עם בית שימוש אחד משותף לכל המחנה", הוא סיפר בעבר. אחר כך עברה המשפחה לדירה קטנה בנתניה. לאביו הייתה מכולת בעיר ותשובה, השני מתוך שמונה אחים ואחיות, עבד בה אחרי שעות הלימודים.

יצחק תשובה. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
בצבא שירת כרס"ר במחנה תל השומר. כשהשתחרר עבד בסיני כקבלן בניין עבור משרד הביטחון. אחרי מלחמת יום הכיפורים חזר לנתניה ונבחר למועצת העיר מטעם הליכוד. ב־1987 רכש את בנק ההשקעות “יעסור" ומכר אותו ברווח. בעשר השנים שלאחר מכן קנה ומכר חברות הייטק ונדל"ן בארץ ובעולם, השקיע בחברת אל על ושקל להתמודד על רכישת בזק. ב־1998 רכש את דלק ועלה לליגת העל של עולם העסקים. אחר כך רכש את מאגר הגז “תמר". “זה יום חג גדול למדינת ישראל," הוא אמר כשב־2009 התגלה מצבור גז גדול. תשובה הוא הבעלים של מלון פלאזה בניו יורק ומשקיע בפרויקטים של נדל"ן בקנדה.

11. גיל שוויד 

2.2 מיליארד דולר
שוויד, בן 52, גדל בירושלים. בצבא שירת ביחידה 8200. הוא למד מדעי המחשב באוניברסיטה העברית וב־1993 הקים את צ'ק פוינט ביחד עם שלמה קרמר ומריוס נכט, ומאז מכהן כמנכ"ל החברה. שוויד אחראי למוצר הדגל של צ'ק פוינט, “פיירוול 1", שמהווה חומת אש מודרנית ונמכר בכל העולם. “אני חי בחלום", הוא אמר לאחרונה ל"גלובס", “ומעדיף להישאר ככה".
 

12. מריוס נכט

1.7 מיליארד דולר
נכט, בן 55, נולד ברומניה, למד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטה העברית ותואר שני בהנדסת חשמל ומערכות תקשורת באוניברסיטת תל אביב. הוא עבד בחברת “אורבוטק", הכיר את שוויד, שידוך שיצר את האימפריה. “לא חלמנו אפילו מה שיצא מהחברה. אפילו לא דמיינו דמיונות כאלה", הוא אמר ל"גלובס". 
 

13. פויו זבלודוביץ' 

2.2 מיליארד דולר
 
פויו (חיים) זבלודוביץ', בן 63, נולד בפינלנד. אביו, שלמה, היה יצרן וסוחר נשק והבעלים של מפעל סולתם. זבלודוביץ' הבן למד כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטת תל אביב, גר בקיסריה, בלונדון ובפינלנד, ועוסק בנדל"ן בארצות הברית. בארץ השקיע באל על, במלון דניאל, בפארק עסקים בחיפה ועוד. הוא מקורב לשמעון פרס, לבנימין נתניהו וגם למדונה.
 

14. בני שטיינמץ

2 מיליארד דולר
שטיינמץ, בן 60, גדל בנתניה במשפחת יהלומנים. הוא התחיל את הקריירה באנטוורפן, משם עבר לאפריקה ולרוסיה. 
 
 

15. שמואל ויואב חרל"פ

1.9 מיליארד דולר

16. אמנון שעשוע

1.1 מיליארד דולר

17. זיו אבירם

1.1 מיליארד דולר
האחים חרל"פ ירשו מאביהם את חברת יבוא הרכב כלמוביל, המייבאת את מכוניות מרצדס, מיצובישי ויונדאי. באוגוסט 2014 גדל הונה של המשפחה ב־440 מיליון דולר הודות להשקעה בחברת מובילאיי, שפיתחה מערכת סיוע לנהגים על בסיס של טכנולוגיית ראייה ממוחשבת.

פרופ' אמנון שעשוע, במרכז, עם ניר ברקת. צילום: חנן בר אסולין
פרופ' אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית וזיו אבירם, בעבר מנכ"ל כתר למוצרי פלסטיק ורשת ההנעלה גלי, הם ממייסדי החברה. מובילאיי הונפקה בבורסה בניו יורק על פי שווי של 5.3 מיליארד דולר והייתה להנפקה הישראלית הגדולה שם. מאז המניה עלתה וירדה, אבל שמואל חרל"פ כבר הודיע שהוא לא מתכוון למכור את חלקו במובילאיי. “אני משקיע אסטרטגי", הוא הסביר לאחרונה.
 

18. משפחת פדרמן

1.7 מיליארד דולר
מיקי פדרמן מוכר כבעלים של רשת המלונות דן, אולם את עסקיו בעולם הוא מבצע עם חברת אלביט מערכות, שמייצרת ומפתחת אמצעי לחימה ומוכרת ציוד ביטחוני. פדרמן, בן 72, בנו של המלונאי יקותיאל פדרמן, גדל בחיפה, שירת בסיירת מטכ"ל, למד כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטה העברית והצטרף לעסק המשפחתי. שותפו ובן דודו, עמי פדרמן, מחזיק ברבע ממניות המשפחה.
 

19. האחים נקש

1.6 מיליארד דולר
האחים ג'ו, אבי ורפי נקש גדלו בכרם התימנים בתל אביב. ב־1963 הגיע ג'ו נקש, בן 72, לארצות הברית ופתח חנות בגדים. אחיו הצטרפו אליו מאוחר יותר. הם הקימו את רשת הג'ינסים “ג'ורדאש" ומשם המשיכו לעסקי נדל"ן. בארץ הם הבעלים של רשת מלונות אורכידאה ומושקעים בארקיע ובחברת “אמפא".
 

20. אדם נוימן

1.5 מיליארד דולר
נוימן, בן 36, אחיה הבכור של הדוגמנית עדי נוימן, גדל בארצות הברית, בקיבוץ ניר עם ובכפר סבא. בצבא שירת כקצין בחיל הים. כשהשתחרר נסע בעקבות אחותו לארצות הברית, ניהל את ענייניה הכספיים כשעבדה שם כדוגמנית וניסה להקים כמה עסקים שכשלו, ביניהם נעלי עקב מתקפלות לנשים, רעיון שעדי נוימן השקיעה בו 30 אלף דולר.

 
ביחד עם מיגל קלבי, שותפו, הקים לפני שש שנים חברת נדל"ן, “וויוורק", שמשכירה מתחמי משרדים משותפים. החברה צמחה במהירות והיום היא מחזיקה 52 בניינים בכל העולם, מהם שלושה בישראל, עם 30 אלף שוכרים ושווי מוערך של עשרה מיליארד דולר. לאחרונה נכנס נוימן לרשימת העשירים של “פורבס": מקום 1,198 בדירוג העולמי. בת זוגו, רבקה פאלטרו, בת דודתה של השחקנית גווינת' פאלטרו, חברה במועצת המנהלים של החברה. 
 

21. מורי ארקין

1.3 מיליארד דולר
ארקין, בן 63, נולד ברמת גן. להוריו היה בית מרקחת בתל אביב. בתחילת שנות ה־60 הקים אביו, זיאמה ארקין, את “אגיס", חברה לייבוא תרופות. ארקין התחיל לנהל את החברה עם מותו של אביו, בהיותו בן 19, חייל בחיל המודיעין. 30 שנה אחר כך נמכרה “אגיס" לחברת “פריגו" האמריקאית ב־830 מיליון שקל. לארקין אחוזים בודדים במניות בנק הפועלים ובנק לאומי, הוא היה הבעלים של הפועל רמת גן בכדורגל ואף היו לו מניות בחברת בזק. הוא בעל מניות ב־20 חברות המפתחות ציוד רפואי ותרופות. ארקין, תושב כפר שמריהו, שהגדיר את עצמו בעבר כ"שמאלני מניאק", מגלה עניין רב בעולם הפוליטי ותרם לחברי כנסת.
 

22. דן גרטלר

1.2 מיליארד דולר
גרטלר, בן 43, הוא חרדי תושב בני ברק, יהלומן ובן למשפחת יהלומנים. סבו, משה שניצר, היה נשיא בורסת היהלומים. היום הוא פעיל בעיקר בקונגו. בבעלותו עשרות מכרות יהלומים, נחושת וקובלט. על פי דוח של ועדת הקדמה האפריקאית, גרטלר, שקיבל את המכרות במחיר מוזל, גרם לקונגו הפסד הכנסות בשווי של יותר מ־700 מיליון דולר. עסקיו במדינה האפריקאית גרמו לקרן המטבע הבינלאומית להפסיק את תמיכתה במדינה. גרטלר טען שהשקיע בקונגו בתקופה שבה אנשי עסקים מערביים התרחקו ממנה.
 

23. קובי ריכטר

1.2 מיליארד דולר
ריכטר, בן 60, יליד קיבוץ רמת יוחנן, טייס קרב בחיל האוויר ודוקטור לחקר המוח, הקים בתחילת שנות ה־90 ביחד עם אשתו, יהודית ריכטר, את חברת “מדינול", שפיתחה סטנטים קרדיולוגיים. בעקבות סכסוך עם חברת “בוסטון סטיינפיק", ששיווקה את הסטנטים, שילמה האחרונה ל"מדינול" 750 מיליון דולר על הפרת זכויות הפטנט. ריכטר מקורב לאהוד אולמרט וידוע כאחד מאנשי העסקים הבולטים בהתנגדותם לכיבוש.
 

24. סמי ויצחק סגול

1.2 מיליארד דולר
האחים סגול נולדו בטורקיה ועלו לארץ בסוף שנות ה־50. אביהם יוסף הקים ביפו את מפעל כתר פלסטיק, שמייצר, בין השאר, כיסא פלסטיק העשוי מקשה אחת. סמי סגול התחיל לנהל את המפעל לפני 30 שנה. היום יש לכתר פלסטיק 30 מפעלים בכל רחבי העולם. בעבר היה סמי סגול מהבעלים של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב.
 

25. לב לבייב

1 מיליארד דולר
לבייב, בן 59, נולד באוזבקיסטן. הוא התחיל את הקריירה שלו כמלטש יהלומים בגיל 16. אחרי שירות ברבנות הצבאית הקים חברה לסחר ביהלומים השולטת במכרות ברוסיה ובאפריקה. ב־1996 רכש את גרעין השליטה באפריקה ישראל. 12 שנים אחר כך, עם הפסד של כחמישה מיליארד שקל, הגיע לבייב להסדר חוב שכלל תספורת של כמיליארד שקל.

לבייב. צילום: סיוון פרג
לבייב. צילום: סיוון פרג
ללבייב עסקים נוספים: הוא שותף ב"קמור", יבואנית רכב, וב"גוטקס". בשנים האחרונות הוא מתגורר לסירוגין בלונדון ובישראל. לא אחת כשהוא שוהה בישראל אפשר לראות אותו צועד בחוף הים בתל אביב בשעת בוקר מוקדמת.