הממשלה תדון היום בהצעת שר האוצר משה כחלון לרפורמה במבנה הבעלות של הבורסה לני"ע. במרכז הרפורמה: שינוי מבנה הבעלות וביטול השליטה של המערכת הבנקאית. על בעלי מניות ייאסר להחזיק ביותר מ־5% ממניות הבורסה, למעט משקיע אסטרטגי.


הבורסה מנהלת בהקשר זה מגעים עם הנאסד"ק לביצוע שיתוף הפעולה וההשקעה בבורסה. רשות ניירות ערך, בניהול פרופ' שמואל האוזר, גיבשה את הצד המקצועי של ההמלצות והן יובאו היום לאישור הממשלה, אף שבמערכת הבנקאית מתנגדים לשינוי בטענה שההמלצות פוגעות בזכויות קניין. אם המהלך יעבור, שוקלים בבנקים עתירה לבג"ץ. הצעת ההחלטה גם מובאת לאישור הממשלה מעל לראשיהם של נציגי העובדים. אלה מסרבים לשתף פעולה וטוענים ששינוי מבנה הבעלות אינו אפשרי, שכן הבורסה היא "חברה לתועלת הציבור". 

פרופ' האוזר החליט לא להמתין יותר. בשל העובדה שלבורסה אין כיום מנכ"ל ומכיוון שיו"ר הדירקטוריון אמנון נויבך לא הצליח להתמודד עם המשבר, נאלץ האוזר לנקוט את המהלך החד־צדדי.

העובדים: לנהל מו"מ מכובד

במקביל תתיר הרשות לניירות ערך מסחר צולב שיאפשר את רישומן למסחר בתל אביב של חברות ענק בינלאומיות.  החוק מאפשר לסחור במניות אלה, גם אם אותן חברות לא גייסו הון בבורסה בתל אביב. שר האוצר משה כחלון אמר בסוף השבוע כי "תיקון החוק נועד להסיר חסמים רגולטוריים ולהוריד עלויות למשקיעים. התיקון נועד לגוון את אפשרויות ההשקעה ולהגדיל את העניין בה. יחד עם הרשות לניירות ערך נחזיר את הבורסה להיות מנוע צמיחה מרכזי של המשק במדינת ישראל". 
 
מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר בעקבות ההתפתחויות האחרונות כי "המהלך יפתח אפיקי השקעה איכותיים נוספים ויאפשר גיוון של אפיקי ההשקעה לציבור באמצעות הורדת חסמים המונעים השקעה בחברות ענק זרות ואיכותיות".

"ימנע פגיעה בחברות המבקשו תלגייס הון" פרופסור האוזר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"ימנע פגיעה בחברות המבקשו תלגייס הון" פרופסור האוזר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
יו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר אמר כי "התיקון יאפשר למשקיעים בישראל לסחור במניות של חברות ענק זרות, הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב, בעלויות עסקה זולות, בזמני מסחר נוחים ובמטבע מקומי. הזירה החדשה תהיה נבדלת באופן שימנע פגיעה בחברות מקומיות המבקשות לגייס הון".
 
בוועד העובדים של הבורסה התייחסו למהלך המסתמן ברגשות מעורבים. מצד אחד אמרו שם כי הם "מברכים על כל מאמץ להבריא את הבורסה ולהוציאה מהבור העמוק שאליו שקעה בשל הניהול הנוכחי הכושל. מצד שני הם הדגישו כי "העובדים יהיו שותפים לכל מהלך הבראה ויסייעו להבראתה, ובלבד שיתקיים עמם מו"מ מכובד ובתום לב".
 
העובדים מסרו עוד כי אם הנהלת הבורסה תמשיך להתעלם מהעובדים ולהתנכל להם, לטענתם, לא תהיה להם ברירה אלא לנקוט צעדים ארגוניים. "אנחנו מצפים משר האוצר לראות בעובדים שותפים למהלך ולא לתת יד להתעלמות המבזה מהעובדים, כפי שהיה עד כה", נמסר מהוועד.