"אין לנו שום כוונה להפחית את המיסוי על הבורסה, כפי שמציע יו”ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר. זו הצעה לא נכונה ולא ראויה. הורדת מסים או העלאתם לא הראו שום תוצאה. עובדה שב־2003, כשהמס על הבורסה הוטל לראשונה ועלה מאפס ל־15% - הבורסה המשיכה לעלות בהמשך הדרך”, כך סבור מנהל רשות המסים, בשיחה עם "מעריב־השבוע".



אשר אמר את הדברים על רקע המלצת יו”ר הרשות לניירות ערך להפחית את מס רווחי ההון מ־25% ל־15%, או לחלופין להעניק פטור ממס על רווח של עד 5,000 שקל, כמקובל בהשכרת דירות. האוזר סבור כי מהלך כזה יעודד את הפעילות בבורסה ויוריד את הביקוש בשוק הנדל”ן במקביל.
 
אלא שכאמור, אשר דוחה את ההצעה.  “לשינוי מס יש אפקט חד־פעמי בלבד. השאלה מה בדיוק אנחנו רוצים לעודד? האם פעילות ספקולטיבית במניות או אולי להפחית את שיעורי המס על העבודה, שבשוליים מגיעים ל־48%? זה לא הגיוני להוריד את המס על משחקים בבורסה”. בתשובה לשאלה כיצד אפוא מעודדים את ההשקעה בבורסה, השיב: “צריך לטפל ברגולציה הבעייתית, ולא באמצעות הפחתת המס”.
 

דברי מנהל רשות המסים נאמרים על רקע נתוני גביית המסים המעודדים שפורסמו בסוף השבוע. היקף הגבייה הסתכם נכון לחציון הראשון של 2016 ב־142.3 מיליארד שקל והיה גבוה ב־4 מיליארד שקל בהשוואה לתחזיות המוקדמות. אומדן גביית המסים ל־2016 כולה הנו 277.3 מיליארד שקל. עודף הגבייה ביוני הסתכם ב־1.2 מיליארד שקל. “אומנם נהנינו ביוני מהכנסות ממסים על גביית מכוניות או ממסי נדל”ן, אבל אני מעריך שעודפי הגבייה מוסברים בנחישות היתר של 5,500 עובדי רשות המסים בפעילות האכיפה שלהם”, טען אשר. 
 
“אנחנו מעמיקים כל הזמן את הגבייה דרך פעילות רחבת היקף. מרחיבים את השומות, חקירות, מבצעי שטח כמו airbnb, ומפתיעים בכל פעם מחדש. הישראלים הפנימו את השינוי ופחות מעלימים מסים. התחושה היא שאנחנו כל הזמן בשטח. רואים שמשנה לשנה יש תוספת של 6% בגידול בגבייה”.
 
רשות המסים החליטה להאריך עד דצמבר 2016 את מבצעי הגילוי מרצון, בעקבות התיקון לחוק איסור הלבנת הון מאפריל השנה, שיחול גם על עבירות מסים חמורות. “עד היום הוגשו לנו 5,140 בקשות לגילוי מרצון. הגבייה הנוספת בגין בקשות אלה מסתכמת ב־700 מיליון שקל, אבל אני מאמין שעד סוף 2016 היא תהיה גבוהה הרבה יותר. לצד העמקת הגבייה אנחנו גם מגדילים את האמון עם הנישומים באמצעות אישור אוטומטי של הדוחות לעצמאים ולעסקים קטנים בעלי מחזור של עד 2.5 מיליון שקל”.