עודפי גביית המסים במשק, ביחס לתחזיות האוצר, נמשכו גם בחודש יולי 2016. נתוני האוצר מראים כי היקף הגבייה בחודש זה הסתכם ב-26.3 מיליארד שקל, והוא גבוה ב-550 מיליון שקל בהשוואה ליעד שקבע האוצר - 25.8 מיליארד שקל. האוצר יפרסם היום (שלישי) רשמית את הנתונים. ההסבר הנקודתי לעודפי הגבייה בחודש האחרון נחלק לשניים: המשך הגידול בהיקף גביית מסי הנדל"ן מחד, והגידול בצריכה הפרטית המגדיל את גביית המסים העקיפים מאידך.



עודף הגבייה אינו מקרי. מלבד מהנתונים הזמניים, הוא מוסבר בעיקר בהעמקת הגבייה והגידול בהיקף חשיפת ההון השחור - תהליכים שאותם מוביל מנהל רשות המסים, משה אשר. גם ביוני נרשם עודף גבייה ענק - 1.2 מיליארד שקל.



בשבעת החודשים הראשונים של 2016 הסתכמה גביית המס בכ-143 מיליארד שקל, והיא גבוהה ב-4.5 מיליארד שקל ביחס לתחזיות המוקדמות. עודפי גביית המס מעודדים את שר האוצר משה כחלון להמשיך במדיניותו להפחתת נטל המס.



נזכיר שבאוקטובר 2015 הופחת המע"מ ב-1%, וב-1 בינואר 2016 הופחת מס החברות ב-1.5%. בהתאם לתוכניות התקציב הדו-שנתי, קיימת כוונה להפחית את מס החברות ואת מס ההכנסה בשיעור של כ-2% - בעיקר ברמות השכר של 15-20 אלף שקל בחודש.