שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, יצא אתמול בהתקפה חריפה על התקציב הדו־שנתי הקרוב, שיובא היום לדיון בהשתתפותו בקבינט הכלכלי־חברתי בראשות השר משה כחלון. בשיחה עם "מעריב־השבוע" משבח שר התשתיות את התקציב הדו־שנתי: "התקציב מצוין. האפקטיביות של הממשלה גדלה. כתבתי על כך מאמרים בעיתונות המובילה בעולם. זה שהתקציב הזה מונהג רק בבחריין לא אומר שלא צריך להנהיגו אצלנו".



עם זאת, לאחר מילות הנימוס תקף שר האוצר לשעבר בצורה חריפה את התקציב. לדבריו, "זה לא תקציב שמעודד מספיק צמיחה. מדובר בתקציב של כניעה ללחצים. היה צריך לעשות בתקציב הנוכחי תוכנית חירום להאצת ההשקעות והצמיחה הכלכלית".



לדבריו, "צריך היה לחתום על עסקת חבילה עם ההסתדרות כפי שעשינו ב־2009 ולא להסתפק בדחיית תשלום תוספות השכר לעובדים. בתקציב היה חייב כחלון לתת תוספות לתחום התעשייה וההייטק ולתחום התיירות. אני רואה שרוב התוספות הלכו דווקא לרווחה, בריאות וחינוך. לא שיש לי משהו נגד התוספות הללו, אבל יש משבר בהשקעות והיצוא בירידה ניכרת. התקציב לא מטפל בנקודות החולשה הללו", אומר שטייניץ.



לשאלה על עמדתו בנוגע למשבר עם הפיס השיב שטייניץ: "אני מזהה כאן סוג של אנרכיה. בתקופתי לא היו מעזים להודיע על התנתקות חד־צדדית מהאוצר".


שר האוצר לשעבר מגיב לראשונה גם על המתיחות בצמרת האוצר. לדבריו, "יש ברדק רציני באוצר. אגפים שונים מסתירים אינפורמציה. ההחלטה על עצירת הפרטת תעש היא טרגדיה. העיכוב עולה בכל שנה למדינה 1־2 מיליארד שקל. הריב בין כחלון ליוגב גורם נזק רב למדינה".



שטייניץ תוקף גם את תוכנית האוצר להטיל מסים על בעלי שלוש דירות ומעלה. "המס על הדירה השלישית הוא איוולת ואינו צודק. מדוע שאהוד ברק או שרי אריסון, המחזיקים בפנטהאוז ששווה 50 מיליון שקל, לא ישלמו מס, אבל מי שמחזיק כמה דירות בראשון לציון, שאת חלקן הוא קיבל בירושה, ישלם עליהן מס?".



לדבריו, "המיסוי החדש עלול להעלות את מחירי השכירות. אנשים יעדיפו לקנות דירה גדולה ולהשכיר אותה במחיר גבוה יותר. זה מס לא צודק מבחינה חברתית. המס הזה לא רק שאינו מצמצם את חוסר השוויון, אלא מגדיל אותו".



שטייניץ גם תוקף את תוכנית מחיר למשתכן - תוכנית הדגל של כחלון - ואומר שלא רק שאינה מורידה את מחירי הדירות, אלא מעלה אותם. "המחיר יורד רק עבור אותם אלפים שזכו בהגרלה", הוא אומר.



לשר האוצר לשעבר יש הסבר פשוט לכאורה לכל המהלכים שמבצע שר האוצר הנוכחי: "הצעדים נעשים בדרך זו כי מה שמשחק פה זה הפוליטיקה ולא השכל הישר. רק מי שזוכה בדירה אצל כחלון יהיה אסיר תודה לו".