מעל כ-50 אנשי עסקים בכירים וראשי כלל הארגונים העסקיים - בהם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר אסם, דן פרופר, נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, נשיא התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי, נשיא לה"ב, רועי כהן, נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף - התכנסו הבוקר (שני) לכנס מיוחד לדיון על השלכות התקציב על המשק. בכנס הוחלט לצאת לקמפיין תקשורתי רחב היקף, אשר מטרתו יצירת מודעות בקרב הציבור והעובדים בישראל בדבר הסיבות לרמת החיים הנמוכה בישראל.



פרופ' יוג'ין קנדל, התייחס לאישור התקציב ל- 2017-18 ואמר כי "פוליטיקאים בישראל לא מתעניינים בצמיחה ויצירת מקומות עבודה, בניגוד לרוב המקומות האחרים בעולם, כי זה לא נושא שנבחרים עליו. כרגע הבוחר מקבל רושם מהתקשורת שמקומות עבודה גדלים כאן על העצים. לפי דעתי, הדבר ישתנה במשבר חריף, כאשר האבטלה תעבור את סף 8% והבוחר הישראלי יתחיל להתעניין בכך".



יו"ר דירקטוריון אסם, דן פרופר, אמר כי "הגיעו מים עד נפש. מעמד התעשייה בשפל. הפכנו מגיבורי החלוציות של מדינת ישראל, למטרות לזריקת חיצים. איש לא עוסק בפריון. איש לא מבין שהעלאת רמת החיים קשורה בהעלאת רמת הפריון. הצמיחה נעצרה ואבטלה לא עולה רק בגלל שהמגזר הציבורי ומגזר השירותים קולטים את עודף העובדים. לצערי כיום עודף הרגולציה בארץ מבריח משקיעים ולראייה ההשקעות הזרות בישראל נמצאות בירידה חדה".



נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, תקף את התקציב שאושר ואמר כי הוא לא מחולל שינוי בצמיחה והעלאת רמת החיים בישראל: "אנחנו אובדי עצות באשר לאן הולך המשק. כיום כבר כמעט ולא מקימים מפעלים חדשים בארץ והכיוון הכללי הוא להעביר פעילות יצרנית לחו"ל. בעקבות כך יזמנו שולחן עגול עם משרד האוצר והם היו אמורים להכניס לתוכנית הכלכלית החלטות להעלאת הצמיחה במשק, אך בסוף לא עשו דבר למען המשק והצמיחה. זה מה שקורה כשיש ממשלה שהפופוליזם שולט בה - לא מקשיבים לאנשי מקצוע. הרי גם אנשי המקצוע באוצר אומרים כי הדרך היחידה להעלאת רמת החיים בישראל, היא העלאת הפריון במשק. כיום לצערי הפריון בישראל נמוך ב- 25 אחוז מבמדינות ה- OECD, והשכר נמוך גם כן ב- 25 אחוז בהתאמה. הדרך היחידה לשיפור היא צמיחה של המגזר העסקי. אנחנו הפתרון, לא הבעיה".



נשיא להב, עו"ד רועי כהן, מסר כי "יש ענף ספורט חדש בישראל, "הכו במעסיקים", ואין לי ספק שבזה נזכה במדליית זהב. כוחות השוק לא עובדים לפי דיאגרמות, גרפים ומצגות, 50 אלף עסקים יסגרו בשנת 2016 ואף אחד לא לוקח אחריות. יש פה התגייסות חסרת תקדים של כל המגזר העסקי שזועק כי צריך להביא יעד של צמיחה, של פריון, שעסקים בישראל יוכלו לחיות, ולא שילבשו מדי בוקר שכפ"ץ מול מבול הגזרות והרפורמות.


בשולחן העגול במשרד האוצר הצגנו שורה של צעדים - אף אחד מהצעדים הללו לא אומץ על ידי הממשלה. אני כמו כל עם ישראל איבדתי את התמימות כשראיתי איך במשך שנה פקידי משרד האוצר לא מוצאים 15-20 מיליוני שקלים עבור הגדלת תשלום למילואימניקים עצמאיים, אבל בין לילה מוצאים מיליארד שקל להתנחלויות עליהן צריכים לשמור אותם מילואימניקים בדיוק".



נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, התייחס למחירי הדיור הגבוהים בארץ ואמר כי "אנחנו מברכים מאמינים ורוצים כי עד אחרון התושבים שאין ברשותם דירה יזכו בדירה, רק צריך לתת לנו קרקע. על הקרקע שולטת המדינה, אך במקום לשווק לציבור קרקעות זולות, הם מייקרים את המס על קרקעות למגורים ומכניסים חברות בנייה זרות".