בנק ישראל אילץ את הבנקים להעביר לקוחות ותיקים בני 60 ויותר, וכן בעלי מוגבלויות, למסלול העמלות החודשי המוזל ביותר – 10 שקלים בחודש.


במסלול זה אפשר לבצע פעולה אחת בחודש מול הפקיד וכמה פעולות באמצעות המכשירים האוטומטיים או האינטרנט – ללא תשלום נוסף פרט לאותם 10 שקלים. ההוראה שנכנסה לתוקף בתחילת ספטמבר תוביל להפסד מצטבר של 36 מיליון שקל בשנה לבנקים יחד.



ללקוחות מדובר בחיסכון שינוע בין עשרות למאות שקלים בשנה לחשבון יחיד, לא עניין של מה בכך עבור אנשים שמתפרנסים מקצבת זקנה. מההנחיה הזאת ייהנו כ-200 אלף אזרחים ותיקים. רבים מלקוחות אלה לא היו מודעים לאפשרות להצטרף למסלול המוזל, שההצטרפות אליו כדאית במיוחד ללקוחות שאינם מרבים לבצע פעילות מול הפקיד. בשל כך הם נאלצו לשלם עמלות גבוהות יותר.



אומנם הבנקים חויבו בעבר לעדכן את כלל הלקוחות על אפשרויות מסלולי העמלות, אבל רבים מהלקוחות הקשישים ובעלי המוגבלויות כלל לא נענו לכך. משום כך חויבו כעת הבנקים להעביר אוטומטית את הלקוחות מהסגמנט הזה אל המסלול המוזל.



"קוראת לאזרחים לבחון האם המסלול מתאים להם"



בהתאם לתיקון שיזם הפיקוח על הבנקים, יידרשו הללו לבצע אחת לשנה, בכל חודש מרץ, סריקה מחודשת לאיתור חשבונות נוספים של לקוחות ותיקים ולקוחות בעלי מוגבלויות - ולצרפם לשירות המסלולים הבסיסי.



המפקחת על הבנקים, חדווה בר, הסבירה אתמול את החלטתה בנושא. "החלטנו לסייע באופן פרו-אקטיבי לאזרחים ותיקים ולאזרחים עם מוגבלויות בישראל הצורכים שירותים בנקאיים בסיסיים. אני קוראת ליתר האזרחים ולעסקים הקטנים לבדוק אם משתלם להם לעבור למסלול העמלות שיזם הפיקוח ולחסוך עד מאוד שקלים בשנה".