מגבלות השכר החדשות במערכת הפיננסית, ובעיקר בבנקים, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות, ייכנסו לתוקף בתחילת 2017. כך נקבע ערב החג בפסיקת בית המשפט העליון. הפסיקה ניתנה בעקבות עתירה שהוגשה על ידי איגוד הבנקים ואיגוד חברות הביטוח. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, קבעה כצפוי כי הכנסת הייתה רשאית להטיל את מגבלות השכר. עם זאת, נקבע שהמגבלות לא יחולו על זכויות העבר. כזכור, בית המשפט לא שש להיכנס לסוגיית זכויות העבר, שאמורה הייתה להיות מטופלת בבתי הדין לעבודה. עם זאת, כדי להבטיח את היציבות הפיננסית ולמנוע פרישה המונית נקבע שזכויות העבר יהיו בתוקף, אבל לא בצורה גורפת. ייתכן שמקרים ספציפיים שיתעוררו בעתיד יובאו להכרעת בתי הדין לעבודה.

בעקבות הפסיקה פרסמה המפקחת על הבנקים חדווה בר חוזר חדש המסדיר את סוגיית התגמול ומחדד נקודות מסוימות. למשל, האפשרות למתן תגמול מיוחד לעובדים או האפשרות להעניק בונוס נוסף בגובה של שלוש משכורות. 

טיפול נקודתי נוסף נגע לתנאי תגמולי המנהלים בחברות הבת של הבנקים. מדובר בין השאר בחברות כרטיסי האשראי וחברות הבת הבנקאיות בחו"ל, שחוק שכר הבכירים אינו אמור לחול לגביהם. במצב כזה, יכולים לכאורה מנהלים באותן חברות בת להרוויח יותר ממנכ"ל אותו הבנק שאליו הם כפופים.

בעקבות ההנחיות, דנו ואישרו הדירקטוריונים של בנק לאומי ובנק דיסקונט את תוכניות התגמול החדשות. מדובר בשני בנקים שבהם אין גרעין שליטה והמניות מפוזרות בקרב ציבור בעלי המניות. בבנקים אלה נקבע כצפוי שהשכר בבנק לא יעלה על 2.5 מיליון שקל. בשני הבנקים נקבע שהבכירים לא יקבלו בונוס וכל התגמול יהיה באמצעות השכר.

דיונים נוספים יתקיימו בימים הקרובים גם בדירקטוריונים של בנק הפועלים, בנק המזרחי טפחות והבנק הבינלאומי. בבנק הפועלים ייערך הסכם חדש ונפרד עם המנכ"ל אריק פינטו, שנכנס לתפקידו בלי שעדיין נחתם איתו הסכם העסקה חדש. דיונים בנושא תוכניות התגמול ייערכו גם בחברות הביטוח. חברת הראל השקעות של יאיר המבורגר הייתה הראשונה שהודיע בשבוע שעבר על הפעלת תוכנית התגמול החדשה.

נזכיר כי מגבלות השכר יחולו רק החל בשנת 2017. משמעות העניין היא שמנהלי בנקים כמו רקפת רוסק עמינח מבנק לאומי יקבלו עבור שנת 2016 לפחות שכר כפול מזה שנקבע במגבלה. ההערכה היא שאם יהיו פרישות של בכירים מהבנקים, הן לא ייעשו מיידית אלא במהלך השנה הבאה.