סוגיות הפנסיה וגיל הפרישה לנשים צפויות לתפוס היום (שני) מקום של כבוד בסדר היום של הפרלמנט הישראלי, כאשר ועדת הכספים אמורה לדון בנושא החשוב. בדיון ישתתפו חברי הוועדה בראשות הממונה על התקציבים אמיר לוי. הוועדה, שדנה בסוגיה לאחרונה, המליצה ברמה העקרונית על העלאת גיל הפרישה ל־64. לוי וסגניתו יעל מבורך יציגו בפני הנוכחים את עיקרי המלצות הוועדה.



למרות זאת, שר האוצר משה כחלון סירב לאשר את ההמלצות בטענה כי יש להגיע להחלטה מוסכמת. בעקבות העיכובים ולוחות הזמנים הצפופים שנוצרו עד לאישור ההחלטה, פנה כחלון ליו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני (יהדות התורה) וביקש ממנו שהות נוספת עד להבאת הנושא בפני הוועדה. גפני מצדו הסביר כי אם הדיון יידחה, עלול להיווצר מצב שבו גיל הפרישה לנשים יועלה אוטומטית בתחילת 2017 לגיל 64, ללא דיון ציבורי מתאים.



“עניתי לכחלון שסוגיית גיל הפרישה היא בהחלט נושא חשוב אולם אין לנו זמן לדחות את הדיון”, אמר גפני ל”מעריב־השבוע”. הוא הוסיף כי “הוועדה יכולה להחליט היום בנוגע להמלצות שכבר התגבשו ולהוסיף את התובנות שלה. אני רוצה לשמוע את כולם ואני לא בטוח שכולם רוצים להעלות את גיל הפרישה. אני אישית מתנגד לפתרון בכפייה. ייתכן שנלך על הסכמה מסוימת, שלפיה גיל הפרישה אכן יעלה ל־64 אולם נותיר את חופש הבחירה לאישה: היא יכולה להמשיך לעבוד או לפרוש וכך או כך יהיה בסדר”.



בדבריו העלה יו”ר ועדת הכספים חשש שמא העלאת גיל הפרישה נועדה לא רק לפתור בעיות אקטואריות אלא לחסוך תשלומי קצבה לביטוח הלאומי: “צריך לברך על הרעיון של העלאת גיל הפרישה בעקבות עליית תוחלת החיים, אבל אי אפשר על הדרך לעשות מחטפים נוספים. חייבים שהפתרון בסוגיה ייעשה בהסכמה ובעניין זה אני בדעה אחת עם שר האוצר”. יודגש כי במהלך הדיון שייערך היום לא תתקבל החלטה מחייבת אלא מעין “קריאת כיוון” לשר האוצר בנוגע למהלכים הנדרשים בשבועות הקרובים עד סוף השנה.



זאת ועוד, הוועדה לביקורת המדינה מתכנסת היום לדיון בדוחות מבקר המדינה על מחדל הפנסיות במגזר הציבורי ובראשו צה”ל. בישיבה צפוי להשתתף מבקר המדינה יוסף שפירא, שחשף בשבוע שעבר כי הוחלט לתת תוספות לפורשי צה”ל בשנים 2013־2015 בסכום עתידי הנאמד ב־2.9 מיליארד שקל. התוספות לפורשים, שעמדו בגובה של עד 14.5%, שולמו בהחלטה בלעדית של הרמטכ”ל. יו”ר הוועדה ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד) זימנה לדיון גם את נציגי צה”ל ואת נציגי החשבת הכללית באוצר.