ועדת הרפורמות בראשות ח”כ אלי כהן אישרה אתמול (שלישי) בשעות הערב המאוחרות את עיקרי הרפורמה בבנקאות. בעקבות זאת יוגש החוק בשבוע הבא לאישור הכנסת בקריאת שנייה ושלישית. הרפורמה לא נכללה בחוק ההסדרים. המלצות הרפורמה נסמכו על מסקנות ועדת שטרום להגברת התחרות בין הבנקים. הן נדונו בוועדת הרפורמות במשק ביותר מעשר ישיבות, שבהן השתתפו עשרות לוביסטים ונציגי בנקים. המפקחת על הבנקים חדווה בר שהשתתפה בכמה מהישיבות הסתייגה מחלק מההצעות.



המהלך המרכזי שאושר במסגרת הרפורמה הוא הפרדת חברות כרטיסי האשראי ישראכרט מבנק הפועלים ולאומי קארד מבנק לאומי, שתצא אל הפועל תוך שלוש שנים. עוד סוכם במסגרת החוק כי נתח השוק של כל אחת מחברות כרטיסי האשראי לא יעלה על 52%, בהשוואה ל־40% בהצעה המקורית.


מסגרות האשראי יופחתו בחצי מסגרות האשראי יופחתו ב־50% תוך ארבע שנים (ולא שנתיים). לא ייכללו לקוחות עם מסגרת של 5,000 שקל. חוק המשכון יתוקן כך שיתאפשר מתן שעבוד נוסף על אותו נכס. מטרת התיקון היא לתת ללקוחות גמישות גדולה יותר בקבלת הלוואות.



חברות כרטיסי האשראי יוכלו לעשות שימוש בכל המידע שהיה ברשותן טרם המכירה וללא הגבלה. במטרה להקל על לקוחות במעבר בין גופים פיננסיים, נקבע שהאחריות להעברת הוראות הקבע תוטל על הגוף הפיננסי שאליו עובר הלקוח. עמלת הסליקה הצולבת, שנקבעה עד היום באופן בלעדי על ידי בנק ישראל, טעונה מעתה אישור שר האוצר. חברת שב”א (שירותי בנק אוטומטיים) תוכל לשמש פלטפורמה לכל השחקנים הקיימים, ולאלו שייכנסו בעתיד.



שיעור האחזקה של הבנקים הקיימים בשב”א לא יעלה על 10%, והירידה תיעשה תוך ארבע שנים. עוד סוכם כי הבנקים יחויבו למכור שירותי מחשוב לגופים פיננסיים כדוגמת אגודות אשראי. המפקח על הבנקים הוסמך לשחרר בנק מחובתו אם המכירה עלולה לסכן את יציבותו הפיננסית. עם זאת, לשר האוצר יינתנו סמכויות לחייב בנקים למכירת שירותי מחשוב אם לא תתפתח תחרות בתוך שנה. מהלך נוסף שייכלל ברפורמה הוא האפשרות להפעלת מנוע השוואת מחירים ללקוחות הבנקים.



המהלך, שהושק למרות התנגדות בנק ישראל, נועד לקדם תחרות בין הבנקים בתחום עמלות העו”ש, הריביות על האוברדרפט ועוד. עם זאת, לא תינתן אפשרות להשיג הצעות למתן אשראי חדש בטכניקה זו. ח”כ אלי כהן מסר ל"מעריב־השבוע": “הרפורמה בבנקאות היא אחת החשובות ביותר שבוצעו בשנים האחרונות בתחום הפיננסי, והיא יצאה לפועל בזכות מעורבותו של שר האוצר משה כחלון”.