לא כולם מאושרים מהחלטת שר האוצר משה כחלון לבטל את מס הקנייה על יבוא מכשירי הסלולר. היבואנים הפסידו סכום הנאמד ב־100 מיליון שקל בעקבות ההחלטה.



האומדן נערך על סמך ההערכה כי מס הקנייה הממוצע עומד על 500 שקל למכשיר, ומספר המכשירים שבמלאי שעליהם כבר שולם המס עומד על 200 אלף.


על פי ההערכות, כמחצית ממכשירי הסלולר משווקים בישראל באמצעות חברות הסלולר הגדולות. סלקום, פרטנר, פלאפון וחברות אחרות קונות את המכשירים מהיבואנים ומשווקות אותם לציבור. עמדת המיקוח שלהם מול היבואנים נחשבת למצוינת בשל כושר ההפצה שלהם. לכן אותן חברות, וסלקום בראשה, דרשו מהיבואנים לספוג את מס הקנייה ואלה נאלצו להיענות בחיוב לדרישה.



זאת הסיבה שסלקום הייתה החברה הראשונה להודיע על הפחתת מס הקנייה לצרכן במלוא גובה ההפחתה, ולאחר מכן הודיעו על ההפחתה גם פלאפון ופרטנר. 



סמנכ"ל השיווק של סלקום יוני סבאג אמר בסוף השבוע האחרון כי ״כשחקן מוביל בשוק, שרואה את טובת הצרכן, החלטנו להוריד את מחיר המכשירים בגובה מס הקנייה ואף מעבר לכך". מנכ"ל פלאפון אילן סגל הדגיש כי ״מלבד ההוזלה המשמעותית, היתרון שלנו מגולם בחמש שנות האחריות שאנו מעניקים בכל אמצעי הרכישה״.



את השינוי הדרמטי במחירים ניתן היה לראות כבר בימים האחרונים, כאשר מחירו של אייפון 7 (32 ג'יגה), לדוגמה, הופחת מ־3,750 שקל ל־3,180 שקל.


מנגד, בעוד שהחברות הגדולות ומשווקים גדולים כמו רמי לוי הורידו מחירים בזכות יכולת המיקוח שלהם, למעלה מאלף יבואנים אחרים, שרכשו מלאי במחירים גבוהים, נקלעו לבעיה. מכיוון שחברות אלו לא נערכו לאפשרות לביטול מס הקנייה, הן ייאלצו ככל הנראה לספוג את ההפסדים. חלק מחברות אלו דורשות מרשות המסים פיצוי על ההפסדים, כמו גם החזר על מסי הקנייה על מכשירים ששולם עליהם מס אך עדיין לא נמכרו. על פי ההערכות, הסיכוי שדרישותיהן יתקבלו בחיוב קלושות.



היבואנים הגדולים של מכשירי הסלולר לישראל כוללים את איי דיגיטל (יבואנית אייפון), רונלייט (יבואנית LG), סאני (יבואנית סמסונג), יורוקום (יבואנית נוקיה) ובי־פון (יבואנית מכשירים סיניים). 



בינתיים, במשרד האוצר לא מתרגשים מטענות היבואנים על אובדן ההכנסות. על פי ההערכות, הפחתת מס הקנייה תגדיל את היקפי המכירות הן בזכות כניסת קהל יעד חדש והן כתוצאה מהגדלת התמריץ לשדרוג למכשירים חדשים.



השר כחלון הביע את שביעות רצונו מהורדת התעריפים לצרכן על אף הפגיעה ביבואנים. הוא הבהיר כי ביטול המסים ייחשב בתור הוראת השעה לשנתיים הקרובות, עד סוף שנת 2018, ואם ההנחות יגולגלו לצרכן הביטול יימשך. עלות ביטול מס הקנייה נאמדת ב־450 מיליון שקל לשנה וב־900 מיליון שקל עד סוף 2018.